Då jag fortfarande är student är jag och min man bara i början av våra husplaner. Men om en termin är jag färdig och då kommer vi börja leta på allvar. Vi bor i Göteborg och här är ju huspriserna helt sjuka, mycket på grund av att en liten sketen tomt går på 1.5 mille... Bygga nytt vill vi helst göra men frågan är ju om man har råd? Vi har tittat på hus från A-Hus Basicserie och LB-Hus Classicserie.

Vi är absolut inga höginkomsttagare; vi kommer tillsammans tjäna ca. 650 - 700 000:- /år tillsammans före skatt. Hur mycket kan man få lån på med de inkomsterna? Vi har ett CSN-lån och ett större billån med oss.

Vad kan man göra för att komma billigare undan utan att tumma på kvalitet? Ingen av oss är särskilt händig.... Men tänker om man ex kan montera IKEA-kök själv istället för färdigmonterat Ballingslövkök? Tapetsera själv? Måla utsidan själv? Vilket jag förstått aldrig ingår i totalentreprenad.
 
Att välja bort köket sparar du inte mycket pengar på. Du får tillbaka 40 - 50 000 beroende på husmodell om du väljer bort hela köket + alla garderober hos LB-hus. Målning utomhus ingår som du säger i princip aldrig (undantag finns säkert). Vad ni bör fundera på är att söka er några mil utanför stan inåt land så kommer ni att hitta betydligt billigare tomter.

Vi har ganska exakt samma inkomster som er (680 000 om året), billån på 280 000 samt CSN-lån på ca 400 000. Vi håller på att bygga ett Classic 121, totaltkostnad 2,9 miljoner (varav tomt 420 000), varav vi lånar 2,6. Och vi kommer även med 6% ränta att ha ganska så gott om pengar över. Problemet ni kommer att ställas inför är att få fatt i tillräckligt mycket pengar till kontantinsatsen (dvs ca 400 000) om ni inte har den redan.
 
Okej...det var ju ingen stor summa på det stora hela...

Vi verkar ha ganska exakta inkomster och lån/CSN...vi har i dagsläget ca. 200 000:- kontant vilket jag inser inte är ens nära nog. Vi har kollat lite på bolån hos vår bank, Swedbank, och vid vanligt husköp kräver de 10% kontant. Är det samma vid nybygge? Och hur mycket brukar lagfart osv gå på?

Jag flyttar gärna åt våra hemtrakter där man kan få tomter för 400k eller under. Lite trixigt dock pga många olika saker. Är er tomt förberedd för bygge eller är det inkluderat i priset? Vatten och avlopp?
 
Det enda som fanns vid våran tomt var el och vatten i tomtgräns, vi fick anlägga enskilt avlopp för 160 000 samt 63 000 för inkoppling av vatten. Lagfarten betalar ni bara för tomtpriset ( i vårt fall 8000:). Däremot betalar ni pantbrev för hela lånebeloppet. (för 3 miljoners lån ca 60 000).

När det gäller kontantinsatsen så är det precis samma vid nybygge, och efter 1:e oktober är det 15% insats som gäller. Vad som kan påverka är hur ert hus värderas efter bygget. Det kan tänkas att det värderas högre än produktionskostnad, och det behöver ju inte vara mycket mer för att kontantinsatsen skall lösa sig i ert fall. Antag att huset värderas 200 000 högre än produktionskostnad, då har ni ju helt plötsligt 400 000 i kontantinsats. Kontantinsatsen betalar ni inte heller förrän bygget är färdigt och med tanke på att det tar över ett år från det att ni verkligen tar tag i bygget tills det är färdigt så verkar ni ha 1-1,5 år på er att spara ihop till mer.
 
Om vi bygger här i Göteborg kommer huset förmodligen värderas högre än själva produktionskostnaden. Men samtidigt kan man ju inte räkna med det.

Ja vi har ju ett halvår på oss att spara innan jag är klar, sen tar det ju förmodligen tid att hitta tomt osv också. Vi har ju tänkt bo i huset LÄNGE så då orkar vi nog vänta lite till för att få det som vi vill ha det :)

Hur mycket tillval och ändringar har ni gjort? Vi skulle vilja lägga till ett fönster (kollar på Classic 135 och Classic 117), liggande smalt. En köksö och kanske uppgradera badrumsinredning och köksluckor. Puts och liggande panel vill vi inte ha.
 
Vi har valt bort alla vitvaror och köpt egna vitvaror för ca 85 000.

Fönster är inga problem att ändra eller lägga till på Classic-serien, kostar 6000 per fönster ungefär.

Vi har valt badrumsinredning samma som är standard i Optimalserien (besök LB-hus visningshus på husknuten så ser ni den där). Badrummet har vi ändrat om så vi får in både dusch och massagebadkar.

Vi har valt att ha totalhöjd i köket (240 höga skåp istället för 225) och kan bara rekommendera det, mycket bättre att utnyttja takhöjden fullt ut med hyllor istället för takanslutning. Luckor Studio målad vit. Vi har även satt in ett extra skafferiskåp samt dragit in extra vatten till kyl och frys.

Utöver detta har vi satt in braskamin (Contura 660T) somt isolerat innerväggarna.Vi har valt till multimediatillvalet (vi får fiber till villan). Sen har vi belagt den delen av vardagsrummet som är runt kaminen med klinkers istället för den fula plåten som man får annars.

Tror jag fått med det mesta nu...
 
Hejsan nybbygget.

Det här låter ju mycket intressant, jag vill gärna veta mer! Vi kollar precis på tomter och har insett att det blir så oerhört dyrt att ta in ett prefab-hus och de vi faller för har en tendens att bli alldeles för dyr. Nu sitter jag och ritar ett eget hus och funderar på att ta in offerter på det. Kanske kan man få lite mer detaljer från ert bygge, alltid bra att höra med några som har bra referenser. :)
 
Hej

Vi ska bygga ett hus i Borås och för våran del så blev det LB-hus Classic 185 som blev det billigaste för våran del. Då har vi valt ett stommonterat hus så ska vi sätta inneväggarna, lägga golvet, sätta köket och göra badrummet själva. Däremot valde vi bort kök och vitvaror och just nu lutar det åt ett IKEA kök eftersom vi ville ha lite fler skåp så lönade det sig att välja IKEA för det skulle bli samma kostand med det "förlängda" köket som vi fick tillbaka från LB-hus. Med Ballingslöv skulle det kosta 50 000:- extra.

Vi ritade ett eget hus först själva också och fick offerter från Personss byggcenter i Alingsås, Varbergshus och Anebyhus men inga kunde inte ens mäta sig med det vi valde från LB-hus. 1 190 800, kostade det inkl grund ex tomt, VA inv och i grunden, el och ytmatrial invändigt (kakel, klinker, spackel och tapet).
Så småningom ska vi göra övervåningen också men det har vi inte ränkat in i huspriset nu, det får komma i framtiden när ekonomin tillåter.
Lycka till!
 
F
luscious skrev:
Om vi bygger här i Göteborg kommer huset förmodligen värderas högre än själva produktionskostnaden. Men samtidigt kan man ju inte räkna med det.

Ja vi har ju ett halvår på oss att spara innan jag är klar, sen tar det ju förmodligen tid att hitta tomt osv också. Vi har ju tänkt bo i huset LÄNGE så då orkar vi nog vänta lite till för att få det som vi vill ha det :)

Hur mycket tillval och ändringar har ni gjort? Vi skulle vilja lägga till ett fönster (kollar på Classic 135 och Classic 117), liggande smalt. En köksö och kanske uppgradera badrumsinredning och köksluckor. Puts och liggande panel vill vi inte ha.

Gift er inte med huset innan ni byggt det bara. Misstaget att välja hus innan man har tomten har alla gjort. Jag vet att det är fantastiskt att bläddra i huskataloger och välja hus, det gjorde vi med från och till i ett par år. Men sanningen är den att när tomten slutligen dyker upp så är chansen att huset man för flera månader- eller år sen bestämde att man skulle bygga inte alls passar, det är viktigt att kunna tänka om i det läget så man verkligen bygger nåt som passar på tomten.
 
Instämmer med fsn...hitta tomten först, välj sedan hus som passar till tomten...annars blir det svårt, och antagligen "fel".

Sen ett kanske tråkigt men välmenat råd...det kanske bästa ni kan göra med tanke på er situation är att köpa en bostadsrätt, renovera och bo i ett par år...sälj sedan och använd vinsten till husplanerna. Nybygge tenderar att dra iväg kostnadsmässigt även om man snålar som tusan. Otroligt tråkigt att bo i sitt drömhus och drömma mardrömmar varje natt om att behöva sälja det. Skaffar ni sen barn så ökar utgifterna rejält osv.
Tänk på att budgetera för semesterresor, fritidsintressen osv också, ni ska ju göra roliga saker tillsammans också och inte bara beundra kaklet i köket:)

Själv började vi med husbygge lagom till lillgrabben ploppade ut, när hemmasittarkvällar och trädgårdspåtning helt plötsligt är majoriteten av det man gör på fritiden tills grabben är lite större!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.