Har pratat med många olika personer på olika instanser om vad anslutningskostnaderna blir vid nybygge om man får en tomt via Jönköpings kommun.
Det gäller för såkallade "planritade områden" vilket innebär nya områden där byggklara tomter säljs.
Någon har säkert intresse av siffrorna.
Någon ifrån övriga landet kanske har synpunkter på siffrorna, själv blev jag förvånad över att vattnet var så dyyrt! :blushing:

VA-anslutning (tomt på 1000kvm) = 120.000kr (antar att det är inkl moms, framgick inte)
EL-anslutning 23.750kr inkl moms
Inkoppling fjärrvärme 17.000kr (42.000-25.000 som man får i rabatt).
 
Hemmakatten
Låter som normala avgifter.

Men kolla också så att det inte tillkommer en planavgift eller gatukostnadsersättning. Den kan vara riktigt dyr. Det är ganska vanligt, eller i vart fall inte ovanligt, i nybyggda områden att sådana avgifter förekommer.
 
Cirkapriser när vi byggde på kommunal tomt (Linköping) 2009:

VA-anslutning: 117.000kr
EL: 19.000kr
Fjärrvärme: 31.000kr
 
Hej

Kolla också avståndet till närmaste transformatorstation.

Om ditt fasadmätarskåp sitter >199m från närmaste transformatorstation så kan du få en otrevlig överaskning på 40kkr...

199m fågelvägen för att vara mer tydlig...

//Andreas
 
Det står inget om vare sig planavgifter eller gatukostnadsersättningar i prospektet, inte heller något om avstånd till transformatorstation.
Hmm, kanske är bäst att kolla upp ändå...
 
vad kostar det om man vill ha en mätare till?till en viss del av fastigheten tex,nytt abb,ny mätare ......
 
Hemmakatten
Jag har läst i andra trådar att det tydligen numaera är lagkrav på att ha separat elmätare för uppvärmningen och en annan för resten.

Tar för givet att det är den första mätaren är den som elverket sätter in och där avläsningen sker. Efter första mätaren kan man ju sätta upp så många elmätare man har lust med. En för gäststugan, en för poolen eller vad det nu kan vara man vill mäta.
 
Detta gäller tyvärr Eskilstuna, men lite hum om priser iallafall.
Vi byggde hösten 2009

VA 75.000kr 925kvm
Fjärrvärme 21.400kr
EL 18.000kr
 
Redigerat:
tack för svaren,en separat för värme?men varför,har det kanske med energideklarationen att göra?
 
tias08_73 skrev:
tack för svaren,en separat för värme?men varför,har det kanske med energideklarationen att göra?
Ja alla nybyggda hus skall kontrollmätas i 12 månader under de två första åren för att se hur mycket energi som går åt till värme och varmvatten. Rekommenderat är att göra detta mellan månad 11 och 23. I början av ett nytt hus kan det gå åt lite extra energi för den slutgiltiga uttorkningen av huset (står det i mina papper jag ska skicka in nånstans).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.