Jag behöver lite tankar kring en fråga...

Står inför slutavrop på huset vi ska bygga, och vi har bestämt oss för en murspis, en Norpeis London.

Dock så verkar Eksjöhus priser inte vara särskilt förmånliga i jämförelse med om man tittar på listpris i butik (Typ Elda-butiker..)

Murspisen ligger runt samma priser, och sen tillkommer installation och skorsten.

Frågan är då om det inte blir billigare att beställa den i efterhand, då vi kan ta installationen på ROT? Borde ju spara ett antal tusen på det då tycker man? Baksidan med det hela är väl att man behöver få allt installerat i huset och ta dit hantverkare som ska mecka i det nya huset det första som sker.

Hur skulle ni resonera?
 
Klart att det går. Se bara till att huset är förberett för spisen, att golvet håller och att det inte ligger en massa rör å annat där skorstenen ska upp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
 
Fotografen skrev:
Klart att det går. Se bara till att huset är förberett för spisen, att golvet håller och att det inte ligger en massa rör å annat där skorstenen ska upp.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Jo, jag vet att det går, frågan är om det är värt stöket att göra det efteråt för att spara några tusen. Någon som har erfarenhet av att få en kamin eller liknande installerat med skorsten och allt i ett befintligt hus?
 
ROT gäller väl inte förrän huset är några år?
 
Garanterat inte värt att spara till senare .mycket smidigare med att bygga allt i första skedet - planering/ ändringar
är betydlig lättare att göra- avstånd brännbart -isoleringar osv.
Spisen kan man väl få monterad av andra än Eksjöhus...
 
pbengtsson skrev:
ROT gäller väl inte förrän huset är några år?
Jag vet inte, är det så? :x

pr95 skrev:
Garanterat inte värt att spara till senare .mycket smidigare med att bygga allt i första skedet - planering/ ändringar
är betydlig lättare att göra- avstånd brännbart -isoleringar osv.
Spisen kan man väl få monterad av andra än Eksjöhus...
Jo, att det är smidigare är jag såklart införstådd med, men HUR mycket smidigare? Vad spelar det för roll om någon annan än Eksjöhus monterar spisen menar du? Det kommer det ju vara oavsett. Skillnaden är ju om jag beställer av Eksjöhus eller inte.
 
Skillnaden är ju om jag beställer av Eksjöhus eller inte
Då ingår spis osv.i deras åtagande ansvar eller ?:S =garanti

men HUR mycket smidigare
svår att säga utan att ha sett huset beror på Grund/ placering /våningar7Tak osv.
 
Finns en 5årsregel för ROTjobb. Dvs hus med byggår 2005 kan använda ROT nu, ej nyare...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.