Hej!

Vet inte om jag placerar denna fråga på rätt ställe, men jag provar.

Jag har haft en hantverkare här som har byggt väggar och monterat dörrar. Sedan dess har jag stört mig på att dörrarna inte går att öppna helt (180 grader), eftersom de tar emot vid väggen. Gångjärnet sitter alltså inte vid kanten. Är detta rimligt, brukar man bygga dörrar på detta sätt, eller har jag rätt/bör jag klaga på hantverkaren? :(
Är helt grön på detta med hus.

Tack för svar!
 
En bild på gångjärnet och en maximalt öppnad dörr skulle inte skada
 
180 grader brukar bli svårt om jag inte tänker fel (har bara gamla dörra i huset) vill man inte har gångjärn som sticker ut utanför karmen när dörren är stängd så blir det nog så. När jag försöker minnas tillbaka brukar dörrar inte sitta mitt på väggar så detta problem märks.
 
Men en dörr har redan efter några veckor skavt bort lite av väggen som den hela tiden åker upp mot. Dörrkarmen är alltså inte monterad i linje med väggen, utan ca 5 cm in i den - på andra sidan är den däremot i linje med väggen. Där gångjärnen inte sitter. Hänger ni med hur jag menar...? Känns som att den i stället borde vara monterad i linje med den vägg där gångjärnen sitter, för maximal öppning.
Alla andra dörrar i huset går att öppna 180 grader.
Kan tyvärr inte skicka någon bild nu.
 
Innedörrar sätter man så att gångjärnsidan livar med väggen. Är väggen tjockare än karmen så salar man på andra sidan av karmen.
Ytterdörrar gäller likadant att man skall försöka undvika smyg utvändigt just pga att dörren inte går att öppna fullt då. Dina hantverkare verkar inte kunna sin sak.
 
Tack. verktygsgurun, då är det som jag misstänkte.
Är det något man som kund får finna mig i eller har jag rätt att klaga?
 
Skulle aldrig betala för ett dörrmontage som inte fungerar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.