Vi ska bygga ut ena långsidan på huset. Bla så tar vi bort en del av befintliga ytterväggen vilket gör att köket blir större.
Nu funderar jag hur man ska lösa värmebiten. Idag har vi ett element under det bef fönstret, det elementet åker ut eftersom det blir köksinredning där. Själva köket blir ca 7 meter lång.

Det som är lite problem är att vi har betongplatta och det känns lite komplicerat att lägga golvvärme i den befintliga delen, men inga problem att lägga i den tillbyggda delen. Men det skulle innebära att det blir golvvärme en del av köket men inte i hela, blir det konstigt att ha det så?

Vi kommer inte att ha något köksbord mm inom denna yta, utan den kommer vara längre bort där vi har kvar element. Det är bara köksutrymme, med köksinredning, kyl, frys, diskbänk, spis mm. Det skulle i så fall bli en yta på 2,5 meter som är med golvvärme och resterande 4,5 meter utan golvvärme.
 
det går inte att lägga golvärmeslang på hela och sen gjuta en finsats över hela golvet? eller de blir allt för stor höjdskillnad då? annars är ju ett annat alternativ att bila upp ett par cm av golvet så de går att lägga slang och sen gjuta över. det blir ju allra bäst om man har golvvärme i hela köket tycker jag iaf! vad hade ni tänkt för golv på de sen? klinker eller trägolv?
 
Rummet fortsätter och övergår till matrum, så vet inte riktigt hur det skulle bli med nivåskillnad. Sen hade vi faktiskt tänkt ha matta, för visst kan man ha det trots att man har golvvärme?
 
Man kan i princip ha vilket golv som helst med golvvärme men resultatet blir bättre med klinker, sten etc. Fast jag alltid brukar hävda golvvärmens förtjänster d^_^b vet jag inte om jag tycker det i Ert fall? Om Ni ska ha matta på golvet och värma halva rummet med radiatorer skulle jag nog rekommendera radiator i resten av köket också. Knappast värt besväret och pengarna.
Fast jag själv skulle ha passat på att lägga golvvärme i hela den delen som renoveras :wow:
 
Tänkte också att det skulle ha varit enklare och billigare att ha radiator istället för golvvärme men problemet är att det inte finns plats för någon radiator efter ombyggnaden, eftersom hela ytterväggen kommer att prydas av köksinredning.
 
marran71 skrev:
Tänkte också att det skulle ha varit enklare och billigare att ha radiator istället för golvvärme men problemet är att det inte finns plats för någon radiator efter ombyggnaden, eftersom hela ytterväggen kommer att prydas av köksinredning.
Då har du upptäckt en av de stora fördelarna med golvvärme, man kan möbler hela rummet :p Men i så fall har Du väl inget val? om Du inte kan transportera in värmen via luften eller nåt? annars är det golvvärme men jag skulle lagt nåt golv som leder värmen bra i så fall.
 
Det finns fläktkonvektorer som man bygger in i socklarna.
Har ingen erfarenhet av det själv. Det har väl varit uppe här i forumet några gånger.

Peronligen hade jag sett detta som sista utväg, golvvärme är kanon i kök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.