Hej!

Tänkte slänga in lite mer isolering på vinden. (den högst upp) Skulle bestämma mig för vilken tjocklek och hur mycket den gör rent pengamässigt, per cm.. Hittade en guide på http://www.varmahus.se/energibesparing/tillaggsisolera.php och enl den så skulle det ta mig MINST 7 år att tjäna in en isoleringsökning med 145-170mm..?? 120 mm fanns inte att välja, men jag tog 100 mm istället, den gamla isoleringen är ju en smula ihopsjunken..

Lite info: Huset, 1½plan byggt -73 har 120mm befintlig isolering på översta aktuella vinden, under bef isolering ligger sk "diffusiontät papp", dvs tunn papp som är belagd med ett lager tunn plastfilm, denna är INTE aktuell att byta. Kattvindarna har 120mm isolering i väggar och snedtak samt extra 120mm på "golvet". Tilläggsisolerad fasad 70mm (totalt 200mm i väggar) samt nya 3-glasfönster (elit)
Skissade upp en enkel modell på kåken i paint, frågan är om guiden "talar sanning", visst, den totala ytan är inte mer än 33m2, men iaf.. gör det inte mer än så så kan det ju lika gärna vara?? En annan aspekt är att jag har en luftvärmepump på nedre plan (ev. ska en till placeras på plan 2) men det kanske kan bli varmare på övervåningen som ligger direkt under vinden? Det kanske inte gör så mycket på den totala årskostnaden i värme, men man kanske upplever högre värmekomfort på övre plan?

Snedtaket är ju bara att glömma att isolera, kattvindarnas "golv", dvs nedreplans "tak" är redan tillaggda 120mm. Det enda som går att göra där är väl isf väggarna (1,5 meter höjd)

Vi förbrukar ca 14-15000kw/h per år, 2 personer med flera datorer, stora tv´s och stereo, torktummlare, diskmaskin, tvättmaskin etc. Har luftvärmepump, nordenberedare och elradiatorer. Myseldning (ca 1m3) i braskamin.

Se bilden så är det lättare att förklara:)

Ska man lägga ner planerna på att tilläggsisolera övre vinden för totalt ca 3000kr + en jävla massa jobb/bök. (har gammal pappklädd isolering, tänkte lägga ny iso under den gamla) eller har jag allt att vinna på denna relativt låga kostnad men med mycket bökostök-isolering?:rolleyes:
 
  • Namnlös.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterst tveksam isolering om man beaktar de ökade riskerna för mögel på vinden pga tilläggsisolering.
 
Exakt. Har oxå tagit med det i beräkningarna eftersom det idag fungerar bra och jag tycker inte att vi har speciellt hög förbrukning... Visst.. det kan vara småkyligt vintertid på övervåningen, speciellt när det blåser ute, men det löses ju enkelt genom att snålsvinet (läs jag) ökar elementen litegrand:p

En annan sak som kommer in i kostnadsbilden.. jag kan nästan halvera kostnaden om jag köper isolering på rulle ist för skivor. Jag har ju räknat på skivor pga att jag har pappklädda isolerskivor i dagsläget. Har hört från flera att man inte ska "isolera in" dessa utan lägga dem överst, dels pga mögelrisk och dels på att jag har eternit på taket och även underskivor är eternint, (ingen råspont eller papp) vilket gör att det finns enheldel glipor i nocken där det kan yra in snö.. antar att det är därför det ligger pappklädda skivor? Inte så bra om det kommer snö på isolering som inte har något som helst skydd?? Bra ventilation iofs:p
 
Jag har ett liknande hus...

Har precis isolerat med 170mm till. Hade innan 120+50 med papper på. Lade 170 på rulle överst.

Lite bökigt var det allt men nu känns det bra.

MVH
 
Tiger79-> Hur gjorde du mot yttertaket? Har en fundering om att spika en 25x25 på takstolarna närmast yttertaket och ovanpå dessa sedan en plyfaskiva för att få luftspalt..?
 
Spikade 25*36 på takstolarna och en 25*25 på mitten. Spikade sedan dit 3,2mm masonit.
 
låter vettigt... Har du oxå bara 33m2 yta på vinden? Har du kartong/vindpappklädda isolerskivor? isv ligger de kvar under den nya isoleringen? Kommer det att funka tror du? (antagligen eftersom du gjort så:p)
 
Ja vinden är runt 30m2.
Det blev för trångt och jobbigt att flytta på dessa rullar med tunn papp ovanpå. Är ganska trångt där uppe.

Finns byggråd på beijer då de använder isolering till snedtak å vind med papp på bägge sidor.

MVH
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.