Hej,

vi håller på med vårt FTX-system och efter den varma sommaren funderar vi att på sikt dra in frikyla. Därför behöver vi tänka om lite när det kommer till isoleringen av kanalerna på kallvinden.

Det vi funderar på att ta är:

- 25 mm kondensstrumpa (alu+glasfiber)
- 45 mm stenullsmatta (byggmatta) eventuellt x 2

- Verkar det vara en OK konstruktion?
- Är det aluminiumtejp som gäller i skarvarna på strumpan?
- Finns det några bra tips hur det blir helt tätt i skarvarna?


Tack

P
 
Armaflex AF finns som tunn tejp som används som skarvtejp vid kondensisolering.
 
Är den bättre än ALU-tejp?
Vart finns den att få tag på?
 
Nu när jag pratade med säljaren av ventilationssystemet nämnde han att det inte behövdes kondensisolering utan att det räckte med minst 10 cm "vanlig isolering.

Blir lite förvirrad.

Vad är det som gäller? Kan någon reda ut det här åt mig?
 
Har ni tänkt att montera ett vattenbatteri som kyler tilluften?
 
Nej, tydligen är det inte tillräckligt effektivt. Vi kommer att använda fläktkonvektor.
 
Så frågan du ställer har inget med kyla att göra?

PS. Tänk på att det finns fläktkonvektorer som sitter uppe i taket. Så man slipper en stor klump i rummet.
 
Jo det har det väl? Om vi kyler ner luften i bostadsutrymmet och drar upp den kalla luften på vinden och sedan tillbaka till sovrummen så kommer rören på vinden att vara betydligt kallare än omgivningen.

Eller tänker jag fel?
 
Jaha, du tänker så. Då tänker jag: Inget att bry sig om. Rören kan aldrig bli så kalla så det blir kondens. Om du nu inte tänker ha frysrum.

Men naturligtvis skall du isolera rören. 10 cm som skrivits är nog minimum. Mera skadar inte.
 
OK tack för dina svar.
Jag trodde att det räckte med en temperaturskillnad på ca 7 grader för att det skulle kunna bli kondens?
Kan det stämma?
 
Behövs fler parametrar för att räkna om det blir kondens eller inte. Luftfuktigheten. Hos tillverkaren (webbsidor) av Armaflex så kan man räkna på detta. Hur tjock Armaflex som behövs.

7 graders skillnad kommer man upp i ofta, tror jag. Det kan vara 35 grader på min vind. Just nu har jag ingen isolering. Skall tilläggs isolera och då blir det isolering över rören.
 
Mich skrev:
Behövs fler parametrar för att räkna om det blir kondens eller inte. Luftfuktigheten. Hos tillverkaren (webbsidor) av Armaflex så kan man räkna på detta. Hur tjock Armaflex som behövs.

7 graders skillnad kommer man upp i ofta, tror jag. Det kan vara 35 grader på min vind. Just nu har jag ingen isolering. Skall tilläggs isolera och då blir det isolering över rören.

Räcker det att man lägger isolering över rören på vinden?

Har dragit ett nytt rör med friskluft från värmeväxlaren uppe på kallvinden, just nu är det täckt av 170mm glasull.
Räcker detta eller ska man vira en brandmatta eller strumpisolering runt rören?

På kattvinden har de bara lagt glasull runt rören...

MVH
 
Nu skall vi se så det inte blir något missförstånd. När jag skrev "över" så avsåg jag att det blir isolering över, påsidorna och under. Nu har jag kutterspån (gamla isoleringen). Den går upp i höjd med överkant av reglarna. På detta ligger rören, som nu är oisolerade. Sedan skall det läggas lösull-isolering, några decimeter. Då blir rören helt inbäddade i isolering. De blir gömda nere i isoleringen.

Om rören går ovanför den vanliga isoleringen, så får man lägga/fästa isolering runt rören.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.