Hejsan!
När vi byggde vårt hus för fyra år sedan så byggde vår granne ett rejält plank precis vid tomtgränsen. Det var ok tyckte vi. Däremot har vi nu tröttnat på att se plankets fula baksida och tänkte att vi kunde fästa armeringsmatta på den sida som vetter mot oss, så att vi kan ha lite växter som klänger där. Grannen fick spel när han hörde mig banka i de märlor som på ett mkt enkelt sätt håller uppe mattorna. Jag kunde inte drömma om att det skulle bli ett sånt problem... Så min fråga är om någon vet vad som gäller?
//A
 
Frågan är väl på vems mark planket står? Sedan kanske ni kunde varit lite smidigare och frågat grannen om lov först och förklarat situationen att ni tycker det ser gräsligt ut på er sida:).
 
Slå ner stolpspjut framför planket som du fäster 45*45 tryckimpat i. Fäst sedan nätet i detta!

Men gör detta på din tomt...

MVH
 
Jag _tror_ att det inte spelar någon roll vilken sida om tomtgränsen planket står på, du har ingen rätt att röra andras egendom även om den står på din mark. Om du inte kan komma överens med din granne så kan du ju i värsta fall sätta upp armeringsnät som inte hänger på grannens staket, typ i plintar...
 
den där växlighten mot planket Du talar om, medför även en hel del fukt och småkryp med tiden.
Men planket verkar kul, tycker jag, det var så jag gjorde när jag byggde plank i min förra villa. Bygglovet överklagades av grannen, och efter alla skrivelser grannen skickade till Kammarrätten, beslutades om inhibation av bygglovet. Kammarrätten kom på besök några veckor senare, och kunde på plats kontatera att det fanns inga sådana överträdelser som grannen tidigare anfört = kommunens bygglov gällde. Men Kammarrättens ordförande undrade, varför jag byggt på detta viset (planket var delvis uppfört) med hela järnstativet mot granntomten. Kommunens tjänsteman (som också var där) förklarade att jag hade en byggfirma, och med Hilti picka skulle skjuta fast bädorna i järnstativet , så man nöjde sig med denna förklaring.
I många av landets kommuner, får man inte ha plankets baksida mot granntomtem, utan det skall vara fina sidan ditåt.
Ursäkta om jag avvek lite från ämnet.
 
Vill ni bråka tillbaka och planket står precis på tomgränsen så har inte ni någon skyldighet att
ha honom på er tomt om/när planket behöver åtgärdas/målas om.
Om han nu kommer bry sig om detta.

Vill man ha ett eget plank/häck what ever så ska man ställa det ca en halv meter från grannens
tomt så att man på sin egen tomt kan sköta planket/häcken utan att gå på grannens tomt.
 
loffes skrev:
Vill ni bråka tillbaka och planket står precis på tomtgränsen så har inte ni någon skyldighet att ha honom på er tomt om/när planket behöver åtgärdas/målas om.
Om han nu kommer bry sig om detta.
För all del, men det är ju om något kontraproduktivt när man redan idag tycker att planket är fult.
 
  • Gilla
bobas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.