Hej,någon som vet om planhyvlad ek 8-15X160 finns att få tag på?Jag skall fodra in en tegelvägg,tjockleken är inte så viktig men bredden måste vara 160mm. Någonstans i Skåne
MVH Peter
 
Om inte annat finns ju limfog. Det tycker jag blir snyggt och det slår sig inte lika lätt heller.
 
Jo det har jag ju,men jag tänkte att det blir mer enhetligt med ek eftersom jag har ekgolv och den här tegelväggen är en avskiljare mellan vardagsrum och matsal där jag har ekgolv rakt igenom ,men jag skall kolla på limträ om det kan passa.
Peter
 
Kan du dölja kanterna på fodret eller kommer de synas?

Kan du dölja kanterna kan det funka att köra parkettbit (modell plankgolv) som ofta är 200mm brett (tex Kährs Ek Baden). Åkte på en sådan lösning själv då planhyvlat bara fanns upp till 160mm brett och demobitar av golv var frestande billigt på bygghandeln (någon drive med Kährs som demonstrerade i butiken). Kommer kanterna vara synliga kan det bli svårare
 
Gå till någon med en rikt och planhyvel, din gamla slöjdlärare t ex :D Hade kunnat hjälpa dig fast jag bor inte i skåne :D
 
SIESTA skrev:
Jo det har jag ju,men jag tänkte att det blir mer enhetligt med ek [...]Peter
Jo det är klart snyggt när det är enhetligt. Men då menade jag ju limfog i ek!
 
Planhyvlad ek i bygghandeln brukar bara finnas i 145mm bred antingen 17 eller 22 tjock. Köp 2 st 17'95 limma ihop och klyv till rätt mått.
Att klä in en smyg med parkettgolv är bara att kludda. Ser billigt och provisoriskt ut.
 
Jag ska snacka med den lokala sågen och höra med dom om dom kan fixa till nåt.Tack för alla svaren..
Peter
 
När jag i våras jagade ekvirke i större kvantiteter och konstiga dimensioner hittade jag en pärla: www.henrywiberg.se

Dom levererar inte till privatpersoner men har kunder/byggvaruhus i hela landet tror jag.
 
Annars är det ju bara att ringa närmsta snickeri. Där får du precis de dimentioner du vill ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.