Hej

Vi tycker det är jättesvårt att veta vilka fönster vi ska välja.
Vi vill gärna ha
- gammeldags "kulturfönster"
- sidhängda
- 4 luftsfönster med små luft upptill alternativt 2 luft med fast mittpost över
- Tunna spröjs för så mkt ljusinsläpp som möjligt
- vitmålade (inte bruten vit som så många av de större fönstertillv använder)
- bra U-värde (vad är skillnaden i U-värde mot Elit odyl)
- och sist men inte minst BRA PRIS

många tipsar om RM fönster.. vad är det som är så bra med dem och hur ligger de till prismässigt?

Tacksam för alla tips och erfarenheter
 
Hade samma krav som du, efter att att ha mailat runt så valde vi tillslut Älvdalsfönster (www.alvdalsfonster.se) med energiglas på inre rutan och vitmålad. Köper man med energiglas så måste man vara försiktig om man själv skall måla då det är en typ av film som sitter på rutan, man kan skada den har jag förstått med ex en kniv om man skulle skrapa bort färg :( De var mycket prisvärda och vi beställde specialmått så leveranstiden var några veckor men de är mycket fina och har en annan profil än jag sätt på andra, mer gammaldags. Kan varmt rekommendera dem!
 
Tack för ditt svar! De ser bra ut! Vad det stor prisskillnad mmot ex RM fönster? Vet du vilket U-värde de har?
 
Sorry, nu snurra jag till det denna sena timme, det vart Vinäs Kulturfönster tillslut, inte Älvdalsfönster! :-S
Ett kopplat kulturfönster där ger U=1,7W/m2K och ljuddämt Rw 36 dB
 
Är det någon som har eller har sett Elitfönsters 4-luftsfönster?
 
Elit tradition 1+1 har jag sätt och jag upplevde den som något grov, minns inte heller om spröjsen hade frästa spår på baksidan, utan spår blir det också klumpig innefrån :-S
 
Hej,
Såg att ni var från skåne. Har ni varit och kollat på Qvesarum? dom har massa fin-fina grejer. Det är ju lite hög prisbild kanske, men det kan ge lite inspiration.
 
husfreak skrev:
Hej

Vi tycker det är jättesvårt att veta vilka fönster vi ska välja.
Vi vill gärna ha
- gammeldags "kulturfönster"
- sidhängda
- 4 luftsfönster med små luft upptill alternativt 2 luft med fast mittpost över
- Tunna spröjs för så mkt ljusinsläpp som möjligt
- vitmålade (inte bruten vit som så många av de större fönstertillv använder)
- bra U-värde (vad är skillnaden i U-värde mot Elit odyl)
- och sist men inte minst BRA PRIS

många tipsar om RM fönster.. vad är det som är så bra med dem och hur ligger de till prismässigt?

Tacksam för alla tips och erfarenheter
Med den kravspecen blir inte fönstren särskilt billiga. Med RM får du i alla fall kraven uppfyllda och du behöver inte ångra dig. U-värde ner till 1,0
När jag räknade på våra RM-fönster och trixade med U-värdena skulle en uppgradering till 1,2 betala sig först efter 48 år. Det är alltså helt beroende på hur stor total fönsteryta du har.
 
arro66 skrev:
[bild]

Ekstrands Sverigefönster 4-luft U -Värde 1,3
Alldeles för tjocka och klumpiga om det skall vara i ett gammalt hus! men det är bara min åsikt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.