11.500kWh från sep 2009 - sep 2010. 280m2 varav 80 håller 15°. Inget passivhus.

Det verkar som om drillandet med familjen har fungerat. Bara dygnet-runt-tvättmaskinen som är kvar att åtgärda. Fullständigt övertygad om att energimedvetenheten spelar stor roll.
--------
Bergvärme. Thermia Diplomat 12. Golvvärme alla plan.
Ingen braskamin än, men den kommer.
2 vuxna, pojkar födda 2003 och 2005
Nybyggt.

DSC01639.jpg
 
Redigerat:
Ja det förstår jag, låter mycket bra!
Vilken uppvärmning har du?
Förekommer något "myseldande" i braskamin?
Hur många är ni i familjen?
När är huset byggt?
 
La till lite fakta.
 
Snyggt hus och uppenbarligen en bra injusterad värmeanläggning d^_^b
 
W
Måste oxo säga snyggt hus och det ser ut som ett fint läge. Er förbrukning låter bra och man behöver bevisligen inte har hög förbrukning för att man har ett lite större hus.
Lite äldre hus behöver inte heller ha så hög förbrukning som vi har sett i massa trådar. Jag tycker att alla dessa fina åtgärder som finns nu för tiden ger så fantastiskt lite tillbaka. FTX, 30cm isolering i plattan & 60 cm på vinden. Super duper isolerglas med U-värden på 0.9. Snålspolande (oanvändbara) grejjer överallt. A-klassade kylar/frysar samt diskmaskiner/tvättmaskiner (som iförsig oxo e oanvändbara pga tiden de tar på sig). Allt detta kostar ju en massa pengar. Bergvärme däremot tror jag stenhårt på. Där kan man spara extremt mycket till en hyffsad kostnad. Kan ta mitt hus som exempel.

Byggt 1904, strax över 300 kvm. Orginalfönster samt ingen extra isolering mot orginal (lite plank och ca 4-5 cm cellplast i några ytterväggar, på vinden e det lite sågspån (ca 15cm).
6 eldstäder som används sparsamt.
Ska oxo säga att jag har grymt mycket utebelysning med vanliga lampor i. Bara de 12 parkstolparna med 100watts vanliga glödlampor drar ju en del på vintern eftersom de tända hela natten.
Vi e bara 3 pers iförsig men sparar absolut inget på el, belysning e på när vi åker hemifrån, tvättar massor, allt på standby etc etc MEN vi har bergvärme. Iförsig en lite förliten Nibe med 140 meter hål men vi har riktiga radiatorer (300 kg galtar). Detta gör att vi "bara" drog 17700 Kwh Sep -Sep det senaste året. Skillnaden mot det nya (mycket fina) huset i denna tråden e ju vad bilen tappar i värde på någon månad. Det e ju försumbart tycker jag.
Klart att det kommer kännas mera i framtiden när energipriserna drar iväg men just nu känns det lite som om de nya husen med all (dyr) teknik e lite för slösaktiga med energin (fatta mig rätt här nu)
 
Redigerat:
Vad har ni för ventilation då? Ska själv bygga nytt ca 245 m2, varav halva huset i 2 våningar så är mycket nyfiken... ;)
 
Om det var mig du frågade: frånluft utan återvinning. Skall fixa det senare under nästa år.
 
Johan Gunverth skrev:
Om det var mig du frågade: frånluft utan återvinning. Skall fixa det senare under nästa år.
Vad har du i hushållsel? Jag kommer just och pass ner till din genomsnittsförbrukning i juni/juli (842kWh och 767kWh)
 
Rrrrr skrev:
Vad har du i hushållsel? Jag kommer just och pass ner till din genomsnittsförbrukning i juni/juli (842kWh och 767kWh)
Eftersom det är hovslagarens häst som är halt, har jag inte fixat färdig separatmätningen på värmepumpen. Ingen loggning heller. Har alltså ingen aning. Hälften kan jag tänka mig.

848 och 798 för min del i juni resp. juli
 
Redigerat:
H
Ungefär vad vi har i hushållsel....
 
Johan Gunverth skrev:
Eftersom det är hovslagarens häst som är halt, har jag inte fixat färdig separatmätningen på värmepumpen. Ingen loggning heller. Har alltså ingen aning. Hälften kan jag tänka mig.

848 och 798 för min del i juni resp. juli
Jag har ingen separat loggning/mätning heller! Fast man ser ju på elräkningen varje månad vad man har månad för månad. Så om man då kollar en sommarmånad så vet man ju vad hushållsström/varmvatten går på..
 
;)
Rrrrr skrev:
Jag har ingen separat loggning/mätning heller! Fast man ser ju på elräkningen varje månad vad man har månad för månad. Så om man då kollar en sommarmånad så vet man ju vad hushållsström/varmvatten går på..
Det stämmer säker rätt bra. Jag har bara månadsstatistik för april - september i och med att GBG Energi behagade mäta en annan persons mätare i mitt hus. Däremot stämmer totalen.
 
Även hushållselförbrukningen är väl lägre på sommaren? Åtminstone hemma hos mig. Min förbrukning i juni och juli var 151 och 132 kWh. Det behövs inte så mycket belysning. Senaste årsförbrukningen var 8572 kWh för 64 kvm. Det verkar som att nytt hus med bergvärme är billigare i drift än 60-tal och direktel.

Erik
 
Johan Gunverth skrev:
Om det var mig du frågade: frånluft utan återvinning. Skall fixa det senare under nästa år.
Ja det var det. Vad har du då för friskluft? Fresh ventiler eller tilluft i fönstren?
Du funderade aldrig på FTX?
 
Micke o Marie skrev:
Ja det var det. Vad har du då för friskluft? Fresh ventiler eller tilluft i fönstren?
Du funderade aldrig på FTX?
Liljengrens automatiska tilluftsventiler. Funderade aldrig på FTX. Vår uträkning visade att det aldrig gick att tjäna igen investeringen (+100 år)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.