Har nu börjat handla på mig material för att göra om Snusk-källaren till myskällare!

För ca 8 år sedan tog man bort vedpannan och satte in fjärrvärme, jag vill låta huset börja andas igen och skall därför sätta in en bras-kamin i källaren. ser bara fördelar med det, Murstocken vittrar ej, mysfaktor, värmen, vetilationen.

men...
hur fan gör man med till-luften i källaren? känner spontant att det blir kallt på vintern med vanliga ventiler.
Det sitter fönster i samtliga rum men två skall bytas ut mot glasbetong (heter det så?)

I tvättstugan blir det ju frånluft för att få bort fukten men i dom andra rummen då?

Tacksam för svar så man kan sova på nätterna...
 
Beror väl på hur och när ditt hus är byggt, men om du kan så ska du dra till-luften till kaminen så nära kaminen som möjligt, och lågt vid golvnivå. I mitt pannrum är tillluften en helt vanlig 15x15 cm stor ventil som går att reglera väldigt lite, men eftersom det är en pelletspanna så blir det aldrig kallt där. Om du har fönster i källaren så kommer ju kall luft att sugas in den vägen om du börjar elda utan ventil vilket äter upp stor del av värmetillskottet. Har själv insatskamin i vardagsrummet och ska själv dra ventil vid golvet genom väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.