Aha, ja så kan det mkt väl vara.
 
Skall bara bekräfta det som ts nämner inledningsvis här!

Jag har sedan några år tillbaka totalrenoverat köket i mitt hus från 1943, och drog i och med det helt ny matning till maskinerna, matade från källarens central. Det är nämligen så att i mitt hus fanns vid tidernas begynnelse luftledning till en liten elcentral i en liten"kallvinda" på övervåningen. Från denna gick sedan en 3-fas ned till tvättstugan som är belägen direkt under köket, som i sin tur matade spis, tvättmaskin, samt ngt enstaka uttag i köket. I och med att jordkabel förlades så installerades en ny central i källaren, som matade centralen på övervåningen. Det gick runt så att säga.

Hursomhelst så har jag i många år gruvat mig för mina gammla "tjärledningar i pansarrör", och har nu i samband med lite mer ombyggnationer och renoveringar tagit tjuren vid hornen, och spenderat åtskillliga timmar med dragfjäder och trimmertråd samt diverse andra tekniska och otekniska hjälpmedel försökt att lokalisera var alla trådar tar vägen, och har i samband med detta hittat ytterligar 4st väggdosor gömda bakom diverse typer av väggbeklädnader...:@

Vad jag dessutom har upptäckt vid mitt detektivarbete är:

En säkring till övervåningen
En säkring till bottenvåningen
En säkring till källaren

Samtliga av 6A storlek.

Nu blir det indragning av ny FK, med skyddsjord till samtliga VU och takuttag, samt Jfb i centralen. Skall bli oerhört skönt att ha detta bortgjort, har knappt tordas byta takarmaturer pga tjärledningarnas vara:S

(Är utbildad installationselektriker, dock med examen för 22år sedan. Har jobbat några år som elektriker direkt efter examen, men de senast 18år endast "åt mig själv")
 
Pannor med pelletsbrännare "måste" väl nästan ha en elpatron som backup för att man ska vara säker på att huset inte fryser om man är bortrest några dagar? Eller är pelletsbrännarna pålitliga nog för att man inte ska behöva det idag?

Många rum på samma propp behöver inte vara något större problem. I stugan har jag hall (exkl. en fast monterad lampa), farstu, ena halvan av ett stort vardagsrum, två sovrum, en trappa, en toalett, tre ytterbelysningar och ett litet uthus på samma 10A-propp. (Jag är osäker men tror att även motorvärmaruttaget ute går på samma propp. Jag använder aldrig kuévärmare så det är i så fall inget större problem). Den proppen har vad jag minns aldrig gått.

Å andra sidan måste man ha koll på vad man gör när det är kopplat såhär. Ingen vidare bra idé att dra igång en värmefläkt på 2kW och samtidigt ha annat igång i något av de här rummen...
 
yxis skrev:
Pannor med pelletsbrännare "måste" väl nästan ha en elpatron som backup för att man ska vara säker på att huset inte fryser om man är bortrest några dagar? Eller är pelletsbrännarna pålitliga nog för att man inte ska behöva det idag?
Jag har kört pellets utan elpatron i nio år. Huset står kvar. :)
 
Oj! Hur länge har du som längst varit bortrest?

Jag skulle vara rädd för stopp på pelletsmatningen om jag åker bort en vecka eller två på vintern... Fast tar man sin semester på sommaren funkar nog pellets kalas utan backup
 
Man kan ju ha grannar eller vänner som tittar till också.
 
Eller värmefläktar på lämpliga ställen med lämpligt inställd termostat. Har varit borta en vecka lite drygt på vintern.
 
-MH- skrev:
Eller värmefläktar på lämpliga ställen med lämpligt inställd termostat. Har varit borta en vecka lite drygt på vintern.
Varning för att vissa portabla värmekällor kan verka ha en vettig termostat, men i praktiken är termostaten nästan värdelös. Jag köpte ett par portabla oljefyllda element på överskottsbolaget just som reserv ifall vanliga värmen krånglar i stugan, och upptäckte att det som "känns" som bimetall-termostater i praktiken nästan mest är en slags effektreglering. Elementet värmer upp termostaten så att den mäter helt fel, typ q(;^;)p q(;^;)p

Jag upptäckte förresten den hårda vägen att en "elektronisk termostat" köpt på Clas Ohlson (för ca 300:) dels fantastiskt nog var batteridriven (öhh, det finns ju sååå dåligt om el från början, smidigt om köket fryser för att batteriet i termostaten är slut...) och dels använde ett relä som klickar lika mycket som en mekanisk termostat. Det var dock inga problem att få pengarna tillbaka på den trots att jag öppnat förpackningen och provkört den genom att koppla in kablar (men inte skruvat fast den mekaniskt).

(Det slutade med att jag hittade en mekanisk termostat som legat i bra-att-ha-lådan i många år, den ihop med ett såntdär överskottsbolagelement ger perfekt jämn temperatur i sovrummet i stugan, in med öronpropparna så går det bra att sova trots klickande :) ).

(Sorry att jag så lätt gör utsvävningar från ämnet)...
 
Att elektroniska termostater är batteridrivna beroe på att man ibland vill ha dem potentialfria, samt att det inte alltid finns nolla att tillgå där termostaten placeras. Det borde du ha kollat upp innan. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.