I vårt gamla hus har vi tänkt att bygga om badrummet på övervåningen. Tidigare fanns här en serveringsgång som tyvärr är riven men det förenklar i alla fall det vanligtvis så svåra beslutet om var badrummet ska ligga... Utrymmet är ca 2,5x3,5 m plus platsen under vindstrappen kanske 2x1m i ståhöjd, och det är ganska trevligt trots att det inte finns något fönster, breda golvtiljor på 30-40 cm.

Vi har funderat på helkaklat, men skulle man inte kunna behålla rummet som det är om man kör med en bra dushkabin? Alltså utan fuktspärr, bra paxfläkt. Rör är draget sen tidigare. Problemet kan bli tvättmaskinen antar jag. Kanske låta tvättmaskinen stå förhöjt på ett uppsamlingskar om olyckan skulle vara framme? Vad tror ni som inte är byggnadsvårdare? ;)
 
Jag tycker att du skall kontakta ditt försäkringsbolag och berätta lite om dina planer.

Har du inte fått acceptans för detta kan du nämligen få en förhöjd självrisk i händelse av skada (vanligtvis ett basbelopp).

Min gissning är nämligen att du kan få svårt att kombinera dina idéer med ett fullgott försäkringsskydd. Men det bästa är ju som sagt att kolla med försäkringsbolaget.
 
Jo det borde jag göra, så långt tänkte jag inte. Tack. Men oavsett, vad tror ni om idén? Ångbastu kanske är att ta i, men duschkabin? Lite blött blir det ju när man stiger ut på golvet förstås, men man såpskurar ju golvet utan problem?! Tvättmaskin med rejäl balja under och rör till avloppet?

Hm tål att tänkas på, så slipper man förstöra rummet med kakel och klinker.
 
Verkligen ingen som har en kabin i någon sommarstuga utan tätskikt som kan bidra med lite erfarenhet? Inte ens någon med en åsikt om att jag är bortom all sans och vett? ;)
 
Ringde du försäkringsbolaget?

Det borde ju vara i den änden du skall börja?
 
ett badrum måste ha tätskikt! väggar och golv måste tom. vara ång täta idag...
 
Jag har själv alltid drömt om ett badrum med trägolv. För många år sedan bodde jag i Costa Rica och var på semester i Montezuma. På det enkla pensionatet helt byggt i mörkt blankt trä var även hela badrummet i trä. Men för att uppnå detta är det nog enklare att flytta till CR!

Har jag uppfattat dig rätt att du vill ha just det golvet som ligger där idag eller kan du tänka dig en ny lösning? Jag tror att det är omöjligt att få igenom ett badrumsbygge med befintligt golv. Däremot finns det mängder med trägolv som går att lägga i badrum, tom i dusch, antagligen ovanpå ett godkänt undermaterial. Det går ju även att dela badrummet i en våtdel och en torrdel, där man kaklar den del som utsätts för väta och behåller trägolvet i den andra. Godkänt? Ingen aning!

Här är en fantastisk sida för inspiration om just trägolv i badrum. http://brookegiannetti.typepad.com/...t-ok-to-have-wood-floors-in-the-bathroom.html
 
det är inga stora ersättningar man får från ett försäkringsbolag när olyckan händer så jag skulle våga ställa en duschkabin om det går att koppla direkt till avloppet ( med vattenlås) så att översvämningar på golvet är omöjliga i fall det blir stopp i avloppet. Svämmar det över så bör duschkar fyllas först så man ser det direkt ( när man duschar). Vanligtvis är det en vanlig golvbrunn under duschkabinen och blir det stopp så svämmar det ut på golvet och sån lösning passas dåligt med ditt trägolv. Tvättmaskinsavlopp - fastkopplat direkt till avloppstam , synligt dragna vattenrör? Konstruera så att ingen öppet golvbrunn finns.
Det hela får du nog göra själv för ingen vvs-firma vill ta på sej ett regelbrott och ännu mindre kan dom tänka ut den bästa lösningen för ditt udda projekt :).
Blir det en översvämning trots allt så får du ta det på ditt "egna ideer" konto :). Kan du flytta din tvättmaskin till ett säkrare ställe så är det ett plus. Händer det något så är man oftast annanstans när tvätten är igång :).

Värst är alltid små osynliga läckor och dropp som håller trä permanent fuktigt i en lång tid. Ordentlig Niagara är lätt att upptäcka innan huset hinner ruttna :). Ytlig skvätt som kan torka snabbt gör ingen skada, tycker jag :). Du ska dock ha en fuktstyrd fläkt och bra uppvärmt för att ligga hela tiden på den säkra sidan.
gaia
 
  • Gilla
Bjuand
  • Laddar…
Tackar för era svar.

Ja jo helst vill man ju behålla det gamla golvet, det ligger ju redan där. Halva rummet i kakel är ju en idé, kanske kan man bygga som ett "kar" med två cm hög klack utåt övriga rummet? Det skulle kunna få plats under trappen. Ångtätt på väggarna. Vad tror ni, uppfyller det branschreglerna?

Jo gaia precis, tack för stödet. Då är jag inte helt fel ute iaf. "ytligt skvätt" tåls ju i kök tex. När man går ur duschen så skvätter det lite, ganska ofta kanske ett par gånger per dag i snitt.

Nog för latinamerika låter trevligt, har bott där en stund, men det blir nog svårt att flytta det här åbäket till hus dit. :)
 
Dr_Jerkyll skrev:
Jo gaia precis, tack för stödet. Då är jag inte helt fel ute iaf. "ytligt skvätt" tåls ju i kök tex. När man går ur duschen så skvätter det lite, ganska ofta kanske ett par gånger per dag i snitt.
Heheh något av en återupplivare här..
Jag är väldigt intresserad av o höra hur det gick! Blev de trägolv? Bra duschkabin? Vad sa försäkringsbolaget?

Vi håller nämligen på bygga ett mer eller mindre självförsörjande timmerhus, där vi kommer lägga in flera kilsågade furugolv, vilket vi nu funderar på o lägga in i badrummet oxå :) Svärfar är en duktig rörmockare så han lobbar för plastmatta o duschkabin. O jag vill ha trägolv + duschkabin med en bra fläkt direkt kopplad till vent. systemet och värmeväxlaren.. Så jag kollar runt efter folk som har ERFARENHET av trägolv+badrum ;)
 
thomasx tror jag la in nåtat golv i badrummet för nåt år sen
 
PeterJeffrey PeterJeffrey skrev:
Heheh något av en återupplivare här..
Jag är väldigt intresserad av o höra hur det gick! Blev de trägolv? Bra duschkabin? Vad sa försäkringsbolaget?

Vi håller nämligen på bygga ett mer eller mindre självförsörjande timmerhus, där vi kommer lägga in flera kilsågade furugolv, vilket vi nu funderar på o lägga in i badrummet oxå :) Svärfar är en duktig rörmockare så han lobbar för plastmatta o duschkabin. O jag vill ha trägolv + duschkabin med en bra fläkt direkt kopplad till vent. systemet och värmeväxlaren.. Så jag kollar runt efter folk som har ERFARENHET av trägolv+badrum ;)
Hej, jag skulle också vilja höra hur det gick med trägolv och duschkabin....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.