Kalimenski: Ja, det är klickgolv och vIsst, det går att plocka upp golvet men det känns som ett större projekt än jag vill ta på mig just nu. Att öppna upp från sidorna har jag inte tänkt på. Jag tror dock att huset vilar på rejäla timmerstockar så det blir mycket att borra sig igenom men det är inte omöjligt. Frågan är bara hur långt in man når om man sprutar in mer isolering. Risken är att isoleringen bara kommer in nån meter innan det tar stopp.

Under tiden som jag funderar så är det varma tofflor som gäller! :)
 
Eftersom det är torpargrund, har jag svårt att tro man placerade kraftiga balkar där nere. Men ok.
Tofflor är billigare och skönare. För att även om man isolerar bra, kommer golvet att hålla max 20 grader. DVS omgivningens temp minus 2-4 grader. Och 20 grader i fötter uppfattas som kalt. Kroppen håller ju 36gr. Därför även om man har golvvärme uppfattas golven som svalare. Speciellt om man har laminat eller klinker. Hade du haft trä eller heltäckningsmatta, hade du inte tänkt så mycket på detta.
 
Y
Nu börjar golven bli iskalla igen. Får gå med sandalerna på...

Det har inte dykt upp några nya lösningar? Skeptisk till om de där frigolitbitarna verkligen kan hindra kyla?

Kanske skulle sätta den industrilokalvärmaren riktad ner under huset och eldat på så det blir värmare där än i huset, hehe.
 
Nytt?
Bara kunskap. hehe.
Du ska kanske sätta in trygghetsvakten eller sorbsionsavfuktare? Båda värmer och torkar luften. Nåt att tänka på?
 
Y
är det någon mening med avfuktare, blir det inte att den suger in alla fukt utanför huset?

- får väl kanske bli amerikansk stil och ha heltäckningsmattor i alla rum, hehe
 
En avfuktare suger inte in luft utifrån, den cirkulerar befintlig luft och suger ut fukten i den. Fukten samlas sedan upp i ett kärl eller skickas ut eller liknande.
 
Y
njaaa... vi använder sånna på jobbet och då har de sagt att det är viktigt att fönster inte står öppna samt att vi bör täta avloppen så den inte avfuktar vattenlås samt avfuktar utanför lokalen..

och med alla mina ventiler i grunden bör den ju i slutändan avfukta utanför grunden också..såvida jag inte stänger igen alla ventiler.. ventiler kanske inte behövs om man kör avfuktare?
 
Grejen är att kondensavfuktare värmer inte upp luften så mycket. Sorpsions tar ytterst lite uteifrån. Tryghetsvakten = rena.värmekablar. Alla fungerar bäst med tätt grund. Ålderbeständig plast i grund upp till ca 10 cm från husets botten. Överlapp på min 20 cm. Tape på resten. Du vinner mycket på detta. Torr grund + varma golv!

Alla ventiler måste stängas./ Tejpas över.
 
Redigerat:
Y
dyrt att driva?
 
Acetec PD150 ca 1000 om året med RH under 65% i Skåne för en grund på ca 120 m2. Jag anser det är inte dyrt.
 
Flyttade in i ett hus på landet från 30-talet förra året och i vintras var golven fruktansvärt kalla. Tillfällig lösning då var frigolitskivor och mattor ovanpå. Visst är det charmigt med gamla trägolv, men tom esteten förstod att de måste offras. Såga upp golven med tigersåg, bort med sågspån och blindgolv, stående på marken städa och jämna till, nytt blindgolv, isolering och nytt brädgolv. Tog ett rum i taget, inga problem.

Tips: Sänkte takhöjden med 3 cm genom att lägga nya golvet ovanpå det gamla genom att spara 5 cm golv längs väggarna gör livet enklare, då det var tilläggsisolerat på insidan.

Slutsats: Ingen, säger ingen, kan i förväg tänka sig hur man byggt just ditt gamla hus. Vi fann naturligtvis att sågspånen sjunkit ihop och inte längre gjorde någon nytta och att blindbotten fallit ner på sina ställen så att allt låg på backen, men också fack där det aldrig funnits någon isolering och fack där blindbotten utgjordes av stenar och lite bruk. Att isolera från sidan eller uppifrån utan att bryta upp golven hade här varit en rejäl felinvestering.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.