Hej!
Vi har precis köpt ett gammalt stenhus i norra Skåne med stora renoveringsbehov. Huset fungerar som fritidshus i dagsläget och vi är där någon gång i veckan. Värme får vi från en liten kamin mitt på nedervåningen men funderar också på att installera en luftvärmepump. Frågan är dock vilken temperatur som är lägsta möjliga för att huset inte skall ta skada.
Jag har läst 8-10 grader i inomhustemp...men hur dåligt är det om man låter huset stå i ca 5 grader istället??

Mycket tacksam för svar!

Lina
 
10° har jag också hört. Tror att det har med daggpunkt att göra. Att inte fukt skall fällas ut på möbler och annat. Ventilation är i så fall lika viktigt.
 
Hemmakatten
10 grader, är ni säkra på det?

Anledningen till att jag undrar är att vår sjöbod (läs nybyggt, välisolerat, vinterbonad bastu/gäststuga) med el-golvvärme kostade en hiskelig massa pengar att hålla uppvärmd förra vintern. Hade nog 12-14 grader och hade nog tänkt att ha termostaterna på 6 grader i vinter. Vi har kamin, förutom badstuugnen, så det går fort att värma upp när man vill basta eller bara varadär.
 
Om det är byggt på senare år med åldersbeständig plast som fukttätning i väggarnas + takens insidor ska temperaturen inne vara minst 12 grader C året om för att inte det ska kunna bli fuktskador genom kondensering inne i ytterväggar och takbjälklag isolering. Med genomsläpplig isolering är väl 5-6 grader ok. Om det är trähus sägs dock minsta lämpliga temp vara 14-15 C för att rörelserna i huset inte ska bli för stora och orsaka sprickor i väggar och tapeter etc.
 
Hur gammalt är huset? Det är ju ett ganska sentida påfund att hålla varmt i hus även när man inte är där. Med en brasklapp om att jag inte vet något om detta med kondensation i väggarna när det finns plastfilm så skulle jag säga +5 grader i de rum där det finns vattenrör och i övrigt avstängt. Gammalt stenhus låter för mig som något som saknar både plastfilm och isolering. Då är det
bara vattenledningarna att bry sig om. Det finns många hus som kallställs helt när ingen är där utan att ta skada.

Erik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.