Rulle nja.. men formatplåt. :)
Enklare att hantera och klippa på alla ledder.
 
Mikael_L
FredrikR skrev:
Rulle nja.. men formatplåt. :)
Enklare att hantera och klippa på alla ledder.
Plåtverkstan som gjorde våra plåtar verkar jobba med ark (formatplåt)
Men jag pratade med en annan (och betydligt större) plåtverkstad, i ett annat ärende.
Dom hade tydligen mycket av sin plåt på rullar, som väger runt tonnet.


Nåja, sent omsider har vi blivit överens om ett nytt belopp.
Plåtis har inte ansträngt sig för att finna en lösning, men för att slippa ha sånt här hängandes så ringde jag till slut upp och föreslog att de angivna löpmeterpriserna skulle användas, men med leverererad längd som grund, då blev det 570:-
Han tyckte direkt att det var OK.

För det var ju också en liten underlighet med fakturan, tre av plåtarna (1 meter vardera) var fakturerade som 3 lpm, de andra två, 1,2 och 1,3 meter som 4 lpm.

Så, 570:-. Tycker inte det är något kanonpris, men antagligen rätt vettigt.

Nu SKA jag ha prisuppgift INNAN, jag beställer något mer jobb. ;)
 
J
FredrikR skrev:
Jag handlade följande till garaget:
3st överbleck (1x105 och 2x110cm)
4st fönsterbleck (2x105 och 2x65cm)
samt överbleck ovanför 2st garageportsfoder (2x274cm)

Och fick slanta upp 800:- för detta.
Beställde nästan detsamma i förra veckan utav vår lokala plåtis som är 78 år och ännu går uppe på taken.. :D

4st överbleck (3x110cm)
4st fönsterbleck (2x105 och 2x70cm)
samt ett överbleck (1x280cm)

Allt i Aluminium för 870:-
 
John J skrev:
Beställde nästan detsamma i förra veckan utav vår lokala plåtis som är 78 år och ännu går uppe på taken.. :D

4st överbleck (3x110cm)
4st fönsterbleck (2x105 och 2x70cm)
samt ett överbleck (1x280cm)

Allt i Aluminium för 870:-
det var inga djupa fönsterbleck :) överblecket likaså....1cm uthäng :)

Nä allvarligt talat ! jag skall dela med mig av vad jag får ge som byggare.
Jag handlar av min plåtslagare plåt för ca 7-10.000 i månaden så jag har givetvis ett avtal med plåtfirman.
Eftersom jag köper såpass mycket har vi ett pris per meter oavsett hur blecket/profilen ser ut och oavsett mått/djup på bleck och profiler. Det spelar heller ingen roll vilken färg det är på plåten eller om det är aluminium.
Jag ger 38 :- metern exkl moms.
Det är utan uppvik och dylikt då jag hellre gör det på plats.
 
J
verktygsgurun skrev:
det var inga djupa fönsterbleck :) överblecket likaså....1cm uthäng :)

Nä allvarligt talat ! jag skall dela med mig av vad jag får ge som byggare.
Jag handlar av min plåtslagare plåt för ca 7-10.000 i månaden så jag har givetvis ett avtal med plåtfirman.
Eftersom jag köper såpass mycket har vi ett pris per meter oavsett hur blecket/profilen ser ut och oavsett mått/djup på bleck och profiler. Det spelar heller ingen roll vilken färg det är på plåten eller om det är aluminium.
Jag ger 38 :- metern exkl moms.
Det är utan uppvik och dylikt då jag hellre gör det på plats.
'

Måtten var nog lite fel där..

Samma pris på aluminium och plåt?
 
Mikael_L skrev:
Jag lät lokala plåtfirman tillverka 5 st fönsterbleck, trevligt att stödja det lokala näringslivet typ. :)

Men jag tycker inte riktigt att vi fick det pris vi tänkt oss.

3 st 1 meters bleck med gavlar och 2 st 1,3 meters med en gavel var, allt för 720:- inkl moms.
Vi hade nog mer väntat oss nåt på max 4-500:-

Är det någon plåtis här som har någon åsikt, eller någon som nyss låtit tillverka några bleck och har något referenspris att delge, så vore jag tacksam.
Enligt mitt program : 468 inkl moms och gavlar
 
Mikael_L
Ja nu var det ett tag sen, så historien i sig är alltså utagerad. :)

Men då jag slutligen betalade 570:- så var det antagligen plåtverkstan som gjorde den bättre affären alltså.
Skönt, då har man ju inte lurat en stackars fattig hantverkare, så hans barn inte får mat på bordet. :cool:

du loven är alltså plåtslagare?
 
Jag fick nya bleck (4x120 + 3x 90 x 18 cm djup) sido plåt vinklar samt övre täckplåtar till dito samt sidoplåtar till 2 st dörrar för utvändig smyg mot tegel för c 900 kr (Plannja plåt med pris per kvadratmeter + arbete och moms) . Snyggt och passade perfekt och har bättre ytbehandling jft de från Byggmax som jag även köpte till 4 st 90 cm fönster som sitter under altantak.
 
Jag kan inte se att det var något överpris Mikael fick betala, 20% av de 720 :- är ju moms, och den biten kan man inte lasta plåtis för. Tycker överlag att just blecken har en låg kostnad för ett husbygge. Finns färdiga bleck hos byggshoppen som är lätta att bocka upp kant på, men med tunnare plåt, och inte billigare.
 
Klart bäst med plåtis hembockade bleck , är inte lätt att få till täta hörn i bakkanten om man själv skall bocka upp sidoläppar på byggshoppens bleck.
 
Mikael_L skrev:
Jag lät lokala plåtfirman tillverka 5 st fönsterbleck, trevligt att stödja det lokala näringslivet typ. :)

Men jag tycker inte riktigt att vi fick det pris vi tänkt oss.

3 st 1 meters bleck med gavlar och 2 st 1,3 meters med en gavel var, allt för 720:- inkl moms.
Vi hade nog mer väntat oss nåt på max 4-500:-

Är det någon plåtis här som har någon åsikt, eller någon som nyss låtit tillverka några bleck och har något referenspris att delge, så vore jag tacksam.
Jag är inte plåtis men tycker inte det är så fasligt dyrt, måttbeställer man någonting betalar man i första hand för att plåtis har en verkstad, verktyg och inte minst kunskapen att knäcka till någonting som blir rätt på första rycket. 720/5=144 kr styck vilket ine är så farligt, om sedan blecken är en halv eller två meter långa brukar inte spela så stor roll på priset.
 
Mikael_L
Fotografen skrev:
Jag är inte plåtis men tycker inte det är så fasligt dyrt,
....
720/5=144 kr styck vilket ine är så farligt, om sedan blecken är en halv eller två meter långa brukar inte spela så stor roll på priset.
Fast som jag skrev senare så var överenskommelsen att det skulle bli ungefär som bygghandlarens pris på färdiga bleck, vilket väl ligger på ca 50-lappen.

Men nu är saken utagerad för just denna händelse. Men det är fortfarande spännande att höra vad andra fått för priser. Så man vet var man ligger när man får en (en riktig, kanske skriftlig ...!!!) prisuppgift nästa gång. :)
 
På den firma jag jobbar tar vi 100kr/lm (+moms) för fönsterbleck så länge dom är av någorlunda normal bredd (djup). Det är i första hand arbetstiden som kostar, inte materialet. Överbleck kostar 80kr/lm (+moms).
 
Att döma av detta så är priset jag fick idag av min granne tillika plåtslagare på 300kr per bleck riktigt saftigt. Tyckte det kändes lite dyrt, samtidigt som jag undrar var de tjänar pengarna om de har så liten avans som det låter som i denna tråd.. :-/
 
Ok, priset visade sig nog vara inkl mätning och montering så kanske inte var så hiskeligt.
Ringde till en annan plåtslagare här i kommunen och fick ett pris på 200:- per bleck om jag inkommer med måtten och monterar själv.

Får efter samtal samma pris från plåtslagare 1 och antar att jag får vara nöjd med det. Detta är i Stockholm. Någon som tycker jag ska åka någon annanstans och beställa mina bleck får gärna hojta till.. ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.