Hoppas på lite åsikter från dem som har mera estetiskt sinne än vi. Vi vill gärna ha ljusa klinkers i kök och hall men problemet är fogarna som gärna blir smutsiga och mörka där man går mest. Skulle vilja satsa på mörka fogar från början. Är det fult med mörka fogar till ljusa klinkers?
 
Det är en smaksak. Men jag tycker att det är klinker eller kakel som ska sticka ut,inte fogarna
 
Vi hade lite ljust klinker över som vi la i vårt skafferi. Av precis samma anledning som du skrev så valde vi att ta en mörkgrå fog. Det blev faktiskt både snyggt och bra, men ett helt annat intryck än på väggen hos min mamma där de satte med ljus fog.

Försök att kolla bilder på nätet och skaffa en uppfattning om du gillar det/kan leva med det/ avskyr det ...
 
Mörka fogar är ALDRIG snyggt ;)!

Allvarligt så tycker jag inte det. Vi har ljusa klinker i hall och kök och ganska ljus fog. Fogen får aldrig vara mörkare än klinkern. Vi har impregnerat och tycker att det fungerar bra. Vid entren har vi en stor sisalmatta för där blir det väldigt smutsigt annars.

Googla lite så hittar du olika exempel på samma platta fast med olika fog. Fogen har en större betydelse än man tror för helhetsintrycket. Så frågan är vilket helhetsintryck ni tänkt er....
 
Det finns ju lite dyrare fog att köpa som är smutsavvisande. Man får vara lita snabbare med att torka bort överskott när man fogar, anars är det som vanligt att lägga.
 
Om man vill vara fin får man lida pin.:S Det är alltså som jag var rädd för, i princip alla tycker att det skall vara ljusa fogar. Tack så mycket för era svar!:) Så nu skall jag börja kolla (googla) på impregnerat och smutsavvisande fog.
 
man behöver inte ha så mycket mörkare så det stör. Jag tycker inte om när fogen är lika ljus eller ljusare än platta. Man lyckas aldrig hitta rätt nyans så att fogen blir osynlig. Lika bra att fogen är en ton mörkare än plattan. Själv har jag plattor med ojämn färg och mellangrå fog som är i samma ton som den mörkaste fläcken på plattan som gör att fogen smälter in i helheten.
Det där med smutsavvisande fog ska man ta med en nypa salt. Så länge en fog suger in vatten så kan den suga åt smutsig vatten också och missfärgas med tiden .....
gaia
 
Vi har ljusa klinkers i badrummet och ville ha mörka fogar av samma anledning som du.
Det blev hur bra som helst och då har vi riktigt mörgråa fogar. I köket har vi en lite mörkare platta och samma fog som i badrummet, fogen är mörkare än plattan och det blev också snyggt.
Vi har tidigare haft ljusare fogar och skulle aldrig välja det igen.
Välj mörk fog!
 
Jag tycker det beror på vilken stil man har i övrigt på hemmet... Jag tycker mörk fog kan vara riktigt snyggt i om man har lite "gammeldags" stil på hemmet, och särskilt om man har enkla vita plattor. Det tillför lite personlighet åt det hela. Fogarna kommer man ju inte undan, så varför ska man försöka dölja dem?

I ett modernt hem tycker jag ljus fog är snyggast. Och som gaia säger, det ska inte vara så likt i färgen att det ser ut som att man försökt få samma färg som plattorna. Hellre någon eller några nyanser mörkare/ljusare.
 
En annan lösning kan vara att lägga plattor utan fog.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.