Eftersom några på forumet har frågat om Candy tvättmaskiner är nått att ha så kommer här exempel på två som inte var så bra. Dessa två exploderade med två dagars mellanrum.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7690952.ab
och den andra


OBS den är inte byggd som toppmatad från fabrik:rolleyes:
 
  • Exploderad tvättmaskin.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nja, den maskin som Aftonbladet skrev om var en toppmatad.
Det troligaste är väl att det primitiva lucklåset har släppt under centrifugering och sprängt plastbehållaren/locket.

Jag har själv en sådan maskin i sommarstugan.
Skall införa förbud mot att vistas i duschrummet där maskinen står under centrifugering.

//KoW
 
Den maskinen som är på bilden tillhör en bekant till oss och den är inte toppmatad.
Eller den var inte det innan den exploderade åtminstonde.
Troligen beror det på att en svets i trumman brustit.

http://www.radron.se/templates/Artikel____3623.aspx

Hur vet du att den på Aftonbladet var toppmatad? Jag tror inte att den var det.
 
Kikar man på bilden så ser den i artikeln ut att vara toppmatad. Å andra sidan har den inte "exploderat" uppåt utan verkar snarare ha riktat kraften bakåt efter vad man kan se.

29s36-tvattmaskin-_1271152b.jpg
 
Jag tror inte att den på bilden är toppmatad faktiskt.....den modellen är inte det. Dom har den modellen på hemsidan på råd och rön oxå och den andra tvättmaskinen råkar vara min tvättmaskin...och den är INTE toppmatad! Så att säga att det är ett primitivt lucklås som har gått upp, det köper inte ens jag! En sån tvättmaskin ska INTE gå sönder på det viset! och jag vågar inte ens tänka på vad som hade hänt i vår tvättstuga om ett barn eller nån annan stått därute...katten var därute men kom undan med blotta förskräckelsen....En plastbit från tvättmaskinen sitter uppkilad i taket och ser ut som att den är en mindre repa i taket.....tänk kraften som krävdes för att en plastbit ska skära sig igenom en takskiva. Det SMALL som ett bösseskott i tvättstugan! Så mitt svar är nej, jag kommer ALDRIG om jag så ska behöva tvätta för hand att köpa en sån tvättmaskin igen!
 
Den tvättmaskinen som var med i Aftonbladet är toppmatad. Hittade annan bild på nätet där man ser den framifrån. Väldigt liten bild så det är svårt att se exakt vilken modell det är, men toppmatad är den.

topp.jpg

Läste förresten på råd och röns hemsida om att det är flera som råkat ut för detta. Bland annat ovanstånde person från Halland.

Frågan är bara hur stort mörkertal det finns. Personer som också råkat ur för det men inget sagt. Skulle vara intressant att samla på alla anmälningar.
 
Då är det inte den modellen jag tänkte på, fel av mig. jag trodde det var den modellen som dom har skrivit mest om, 1430GO tror jag den hette? Vår heter dock inte 1430 vår heter 1660 och den är precis som den ovan bara 9 månader....så jag tror ändå inte på att det är lucklåset som gått sönder eftersom den betett sig precis som vår och ja det är ju som sagt inte den första...och med all säkerhet inte heller den sista....
 
1430GO modellen säljs inte här i sverige, men det finns andra som har samma typ av trumma och svetsfogning. Någon jag känner på elgiganten hävdar att det blir farligt när det blir obalans i maskinen. Vet ej om det stämmer.
 
Spelar ju kvittar dom är ju uppenbarligen syskon allihopa och det är ju flera modeller som exploderat. Inte bara 1430 och inte bara efter fem års användning.....Och man ska ju kunna tvätta utan att maskinen exploderar om den står på flata golvet....
 
Hobbybonde: Jag menade om tvätten blir obalanserad. En på elgiganten hävdar att obalanssystemet funkar dåligt på dessa maskinerna. Förresten, skulle vara intressant se bilder på din maskin och skadan i taket.
 
Även om det är alla obalansers moder så ska inte trumman explodera.
Vill nog påstå att det är en dålig konstruktion, dålig svetsning/sammanfogning ev i kombination med fel material i kombination med dålig kvalitetskontroll och bristfällig utprovning.
Maskinen ska inte fara i bitar om du så lägger i en betongklump, ok om den hoppar omkring och det gör ont att få den på foten men den ska inte vara livsfarlig sålänge man fyller den med bara tvätt.
 
Nej jag håller med dig, en tvättmaskin ska inte explodera no matter what...och min tvättmaskin har ni ju redan sett, det är den som är på bilden ovan.....skadan i taket ser ut som en repa nerifrån min höjd men med sambons höjd ser den konstig ut och känner man på den så skär man sig på en plastbit.....du hittar den i råd och röns nästa nummer:blushing:
 
Och vad lär vi oss...?

Billig skit som dessutom har namnet "godis" (Candy).

Det är ju allmänt kännt att de etablerade märkena, som elektrolux, husqvarna, cylinda m fl har blivit ruggigt dåliga i kvalité. När man VET det, och ändå köper en ÄNNU BILLIGARE produkt, ja då .......snålheten bedrar visheten, eller nå´t...

(Givetvis HELT oacceptabelt att en vitvarumaskin "exploderar", men i och med att vi konsumenter hela tiden går på lågprismodellerna, så är det ju faktiskt vi själva som driver det dit hän att det bara blir skit med alltihop. Nä, köp etablerade märken, och STÄLL KRAV på dessa istället för att handla RUSTA-kina-skit-prylar.)
 
Jag skrattade själv lite när jag köpte min CANDY tvättmaskin men det kanske man inte ska göra längre. Det värsta jag trodde kunde hända var att den kunde gå sönder relativt snabbt för det ser man nästan på den och när man drar lite i den. Men givetvis vill man inte ha en maskin som sprängs en vacker dag.

Än så länge har dock min Candy hållt utmärkt och är en sann vapendragare. Jag körde bland annat tre tvättar med transportsäkringen fortfarande fastskruvad:). Nu har jag haft den lite över ett år och jag har kört ca 2-3 tvättar i veckan. Det ska sägas att jag dock tvivlar hårt på att den håller i säg 10 år.

Anledningen till att jag köpte min Candy är att jag bor i en bostadsrätt som inte kommer vara mitt hem för hela livet. Sen var det här den ända maskinen som var frontmatad och 45cm som var till ett hyfsat pris.
 
Det här problemet ska vara åtgärdat nu, enligt Candy själva. Vitvaruhandeln ströp försäljningen av potentiellt "farliga" Candy maskiner när felet uppdagades, och idag verkar det som man inte längre behöver vara rädd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.