Hej,

Jag skulle behöva lite tips på en avfuktare till en liten krygpgrund (ca 20kvm med 30-40 cm takhöjd). Har under delar av året förhöjda fuktvärden men ingen anmärkning enligt Anticimex som var här och besiktade huset. De hade såklart en lösning som de offererade för ca 35 000 vilket känns en aning saftigt med tanke på storleken på utrymmet. Idag är det bara ett utrymme som är rensat på allt organiskt material och med "krypgångar" till alla hörn för att kunna inspektera. Har haft en fuktmätare därinne men det är en billig variant så träffsäkerheten är jag inte säker på men den visar på ca 85% RF.

Skulle uppskatta om någon har tips på åtgärder för en så liten krypgrund.
 
I en så liten grund bör det funka bra med en Woods DS12 för ca 3000 kr. Själv har jag en Woods DS15 som håller ställningarna i en grund på 145 kvm och en meter högt. Skillnaden mellan DS12 och DS15 är i princip att DS15 har mycket högre luftflöde, men det är ju inte kritiskt för en yta på bara 20 kvm.
 
Jag skulle börja med att lägga åldersbeständig plast i hela grunden, kolla att det finns hängrännor uppsatta och att de leds bort från huset.
Löser det inte problemet så satsa på en avfuktare. Woods fungerar inte på vintern, skall du ha avfuktaren på även denna period behöver du en sorbitionsavfuktare, den bygger på en annan teknik är ex woods. Den mest populära sorbitionsavfuktaren är AceTec, den kostar 12.000 och installaitionen är mycket enkelt. http://shop.ultimair.se/index.php?main_page=index&cPath=99
 
Tack för svaren!

Jag har varit och kollat lite i krypgrunden igen och jag har kommit fram till att jag behöver en bättre hygrometer för när jag provade både med huvudenheten och den trådlösa så visade de ca 13% skillnad...Gissningsvis så ligger rf på 80-85% (16-17 grader) men jag kan inte se några tecken på fukt. Väggar och tak känns torra och marken är jord och den dammar just nu. Känns skumt.

När det gäller temperaturen så kommer jag nog aldrig ner under 10 grader som den visade som minst i vintras när vi hade -20 i några veckor. Då borde ju en Woods fungera ändå. Känns lite overkill att lägga ut 12 000 på en yta som är 20kvm och ca 6-8 kbm. Gällande hängrännor så är alla stuprör nedgrävda till lägre delar av tomten och dränering runt övriga delar är gjord i våras (huset består av krypgrund, källare och platta på mark pga gammalt hus som varit utbyggt i omgångar). Så det verkar som om jag får in fukten via de två ventilerna som finns i grunden. Ska se om jag kan få till lite plast på marken. Blir om inte annat renare att krypa omkring därinne vid kontroller ;-)
 
seliass skrev:
Jag har varit och kollat lite i krypgrunden igen och jag har kommit fram till att jag behöver en bättre hygrometer för när jag provade både med huvudenheten och den trådlösa så visade de ca 13% skillnad...
I manualen till min hygrometer står det att diffen mellan huvudenheten och den trådlösa beror på att de är kalibrerade för olika temperaturer...Vet dock ej vad som är en rimlig avvikelse.

//Anders
 
Varför inte trygghetsvakten?
 
Vid temperaturer över 10 plusgrader får man mer avfuktning per kwh med en Woods DS15 än Acetec PD 250. Ju varmare desto större fördel till Woods.
Jag vet detta eftersom jag har båda två i min grund. Och det beror inte på att min Acetec är defekt, för den har Acetec själva provmätt och även skickat med mätprotokoll som ska bevisa att den uppfyller deras spec. (Den första Acetec jag fick levererat konstaterade de däremot ha för svaga värmeelement, varför den byttes ut på garantin.)
En trolig orsak till att Acetec inte klår Woods i praktiken är att Acetec suger in en massa ny fuktig luft i grunden under den fas i avfuktningscykeln då den genom sina värmeelement blåser ut den absorberade fukt den samlat upp. Med Woods slipper man suga in ny luft.
Om man inte har ett stort avfuktningsbehov även vid temperaturer under 10 plus, eller har ett behov av viss ständig ventilation av grunden, borde valet mellan Woods och Acetec vara ganska enkelt eftersom man får ca fyra DS12 till priset av en PD 250.
Trygghetsvaktens värmeslingor har jag däremot inte ännu provat...
 
Det kvittar vad man köper. Det första man bör göra är att skapa en tätt grund!
 
Jag skulle inte göra någonting om det inte finns några synliga problem. Jag skulle bli väldigt förvånad om Anticimex inte mätt "förhöjda fuktvärden" och rekommenderat avfuktare, dom går väl på den heliga 70%-gränsen och det finns inte en krypgrund i hela Sverige som klarar den gränsen året om. (Förutom dom med avfuktare då.)
Visst, har du hyfsat med pengar och vill slippa bry dig så kör på. I annat fall tycker jag att du ska nöja dig med att inspektera ett par gånger om året.
 
Tätt grund + kondensavfuktare = mindre grunder.
 
Det finns ju Solarventi också. Den var jag på gång att intallera i mitt förra hus men sedan flyttade jag. Känns skönt med något som inte drar ström och heller inte kostar skjortan att köpa och installera.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.