har provat idag med pellets från byggmax och en pelletskorg i kakelugnen....funka perfekt! 2 kg och 1,5 timme och kakelugnen är så varm som den får vara...ska minska till 1,5 kg så det inte blir så jävla hett...man vill ju inte spräcka pjäsen!
 
Tändvätska vill jag inte ha i kaminen eller kakelugnen, möjligen en stearinstump för att få igång brasan.
Sot vill jag definitivt inte ha, inte grannarna heller . 8)
Han som la pellets i mjölkkartinger och la på när brasan brunnit och det var varm glöd kvar hade kanske en bra idé.
Men de är nog inget som slår torr ved.
 
Har gjort ett litet experiment med en 8 liters förzinkad plåthink köpt på biltema.

Borrade ett varv i botten med 12mm borr+en massa hål med en 6mm borr,sen borrade jag 2 varv längst ner på sidan på hinken med 6mm borr.

Hinken var lite för hög för min kamin så jag kapade bort c:a 5cm på toppen,sen är det bara att fylla med pellets och lägga i en tändpåse.

Viktigt att tänka på är att palla upp hinken några cm så att luft kan komma in underifrån.

Summa sumarum är att det funkar suveränt,blir grymt bra värme:)

Nästa steg är att köpa en "riktig" plåthink tror inte den här pallar så länge.
 
Bara en liten notering. Zink och hög värme hör inte ihop!
Bildas gaser/rök som man kan få mycket kraftiga reaktioner mot.

Nu är väl inte risken så stor med en hink som står i en kamin som ventilerar ut i skorstenen. Men bra att veta.
 
Zink, galvat, tror det kallas svetsarfrossa om man inandas de gaserna som blir vid upphettning. Inte nyttigt alls! Har nu skaffat en pelletskorg och ska testa i den lilla ugnen som är lite för grund i eldstaden.
 
  • Gilla
Riggvägen
  • Laddar…
Jag kan garantera dig att det är väldigt onyttigt att andas in zinkångor/rök.

Att det kan bränna rent en skorsten ger ju snarast belägg för detta.
 
Redigerat av moderator:
Vi eldade vår kakelugn i tidigare boende några säsonger med uppskattningsvis 80% av brasorna med pellets i korg. Gav OK värme, litet pyssligt att hantera korgen vid asktömning möjligen. Men i skorstenen fick vi mycket tjära. Sotaren var mycket kritisk och varnande så vi bytte till ren björkved som vi använt hela tiden från 2006 i nuvarande boende. Han ansåg inte att vi kunnat gjort något annorlunda utan så funkar det menade den sotaren.

Björkveden fungerar perfekt. Troligen litet dyrare men värmen är perfekt. I kombination med en egen kanalfläkt från vardagsrummet där kakelugnen står är vi övertygade om att det gör mycket på vår värmekostnad. Vårt grundsystem är luftburen el och vi har även ett par luftvärmepumpar.
 
Jag vet att zinkångor är onyttigt att andas in en jobbarpolare fick zinkfrossa för några år sen när han skulle skära ner en förzinkad konstruktion.Det enda han kunde göra var att dricka massvis med mjölk.
Ska fixa en riktig plåthink i helgen:)
 
Redigerat av moderator:
Tjena ja eldar pellets i min rörspis. Från 1800talet funkar hur bra som helst.
 
Nu har även jag provat med att använda pelletskorg i kakelugn. Köpte en pelletskorg på Clas Ohlson. Något bristande kvalitet eftersom den inte ville sitta ihop. Efter några välavvägda slag med en hammare så funkade det. Fyllde den med 8 mm pellets och hällde lite tändvätska på. Funkade klart över förväntan, brann i ca 4 timmar med lagom intensitet och kakelugnen blev lagom varm. Det enda jag kan klaga på är att förbränningen av pelletsen inte blev helt fullständig, det ligger ganska mycket helt förkolnade pellets i botten som inte vill brinna. Möjligen att det kan bli något bättre om man höjer korgen lite från botten av kakelugnen för bättre lufttillströmning.
 
  • Wow
stenolof
  • Laddar…
Nu har jag provat att elda med pelletskorgen i kakelugnen under en tid, och visst fungerar det. Finns tre problem. Första problemet är pelletskorgen som har blivit spröd i botten, det går att trycka bort delar med fingrarna. Skräp med andra ord. Andra problemet är att det är svårt att reglera förbränningen med spjället, stänger jag spjället för mycket blir framsidan av kakelugnen alldeles för varm, öppnar jag så brinner det slut snabbt. Med ved reglerar man ju både med spjället och tillförseln av ved. Det tredje problemet är att det dammar ganska mycket, både när man ska tömma pelletskorgen på aska och när man ska lägga i ny pellets.

Får se om jag fortsätter efter att pelletskorgen har gett upp helt. Känns lite vanskligt med tanke på eventuellt tjärbildning som det har skrivits om ovan.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.