Låter bra när man läser broschyren, vilket det förstås alltid gör.... Har inga personliga erfarenheter men eftersöker, som GreenTurtle, det. Alla alternativ till tryckimpregnerat virke är av intresse. Har du något pris på olika dimensioner.
 
En sak som inte nämns i broschyren är hur högtemperaturtorkningen påverkar hållfastheten i virket. Jag har för mig att den försämras.
 
Doctool skrev:
Låter bra när man läser broschyren, vilket det förstås alltid gör.... Har inga personliga erfarenheter men eftersöker, som GreenTurtle, det. Alla alternativ till tryckimpregnerat virke är av intresse. Har du något pris på olika dimensioner.
Jag har fått ett pris på 325 kr/m² (25x150).
 
Jag har varit och kikat på lunawood på Fredells verkar trevligt, men jag måste säga att det där skeppsdecket ser trevligt ut.

http://www.moelvenwood.com/docs/shipdeck1.pdf

Min huvudorsak varför jag gett upp tryckbehandlat virke är att jag tycker att det verkar inte att gå att få av högsta virkes kvalitet. Det är alltid fula kvistar och dåligt yta. Jag har en 1 åring som kommer krypa, gå och leka på decket så jag vill ha jämn fin yta. (Jag vet att värmebehandlat frä blir ännu lite mjukare men det är i alla fall jämnare från början.) På Fridells har de icke behandlad trall som håller den virkeskvaliten som jag vill ha men det verkar problematiskt att ytbehandla det själv.

De riktiga ädelträ golven blir lite för tunga samt kräver dyrt underhåll. Fredells kör med http://www.dlh-nordisk.com/massaranduba_sv.pdf .
Mina 45 m2 skulle kosta 17000 samt varje rengöring och oljning för att behålla färgen 1000:-. (De rekommenderade 2 ggr första året.)

Lunawood skulle kosta drygt 13000.

/Magnus
 
Vill ha!!!! Skeppsgolvet är ju precis vad jag är på jakt efter till min baksida med pool. Fatta att det skulle bli snyggt! Någon som vet pris?
 
JAg vet inget om Moelven's trädäck men däremot att deras innepanel håller mycket hög kvalitet! Så kanske är skeppsdäcket välgjort oxå?

/bebben
 
Thermowood måste reglas på 50cc pga att bärigheten försämras väsentligt i och med värmebehandlingen. 4-sidig oljning före montering och en strykning efter, rostfria skruvar måste användas + förborrning.
 
Någon som vet hur Thermowood fungerar med avseende på avrinning? Det är väl inte särskilt vanligt att man bygger altaner / trädäck med fall?
 
Jag snackade med Woodpekka och fick en hel del bra information:

*Att 6 graders lutning inte behövs för Lunawood
*Att 5 mm spalt mellan bräderna är att rekommendera för trät levereras torrt och kommer att svälla.
*Att för rikligt användande av Cuprinol lämnar en ickeönskvärd hinna och att då Beckers Teakolja Träbrun är att rekommendera. (Hemsidan ska uppdateras.)
*Att värmebehandlingen tar 72 timmar (till skillnad mot tryckimpregnerings som görs på en dryg timme). Detta bidrar givetvis till ett högre pris.

Att de endast använder kärnvirke av högsta kvalitet gör också sitt till på priset.

/Magnus
 
Jag gjorde en liten trall med parkettmönster av spillet.
Det blir lite snett när man borrar från baksidan , men
jag är nöjd med resultatet.

/Magnus
 
  • 2006_0518Parkett0006.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här ser man lite hur det blev.
Jag har fått väldigt positiv feedback från alla besökare som varit här.
De har både tyckt att det är väldigt skönt att gå på samt att det är trevligt att slippa skruvhålen.

Det enda negativa är att det är relativt mjukt och som ett resultat repkänsligt, men det är inget som stör.

/Magnus
 
  • lunawood.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Källeberget
  • Laddar…
mbqmbq skrev:
Här ser man lite hur det blev.
Jag har fått väldigt positiv feedback från alla besökare som varit här.
De har både tyckt att det är väldigt skönt att gå på samt att det är trevligt att slippa skruvhålen.

Det enda negativa är att det är relativt mjukt och som ett resultat repkänsligt, men det är inget som stör.

/Magnus
Snyggt däck!

Använde du den vanliga Lunadeck-brädan eller Profix?

Mvh

Johan
 
Investerade dyra pengar i 50 kvm altangolv från lunawood för två år sedan. Monterade exakt enligt vad jag blev rekomenderad, d v s syrafasta skruvar, två skruvar i brädan på vid varje regel och förborrning av samtliga hål för att vara på säkra sidan.

Efter första vintern upptäckte jag att trallbrädorna liksom inte längre satt fast och det knäppte och knakade när jag gick på altangolvet. Halva trädäcket ligger under tak och den andra halvan blir utsatt för väder och vind men det är problem i båda fallen. Gjorde helt enkelt så att jag skruvade i skruvarna lite till så blev det bra. Nu har det gått en vinter till och det är samma problem igen. Kan inte påstå att det ännu är ett funktionellt problem ännu utan mer väldigt irriterande, dock funderar jag hur det kommer bli efter ytterligare någon vinter... Dessutom har man ganska höga krav på ett så dyrt altangolv.

Har kontaktat "agenten", som för övrigt var väldigt tillmötesgående, men han hade inte hört talas om detta problem. Han lovade dock att undersöka saken vidare och återkomma.

Så, till mina frågor på forumet, är det nån annan som har lagt detta golv och fått samma problem?
Vad kan det bero på?
Hur bör jag agera mot leverantören och/eller återförsäljaren (K-rauta i detta fall)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.