Hej,
Jag har tröttnat på duschörnan med rektangulära glasväggar 90x90 och skulle vilja hitta på någon fräck lösning, följande alternativ har jag:

1) Glasblock (känns dock supertrist)
2) mura upp och kakla en vägg
3) duschkabin (billiga = tråkiga, medan de snygga är svindyra)

ja..och här börjar det ta slut på ideer...

Är det någon därute som hittar någon fräck lösning på duschhörnan utan glasväggar?

Tack för alla tips...

//H
 
Denna är rätt snygg enl min åsikt , säkert svindyr .
savsjo_inred_888.jpg
 
Jag tycker det är snyggt med en svängd vägg (rund dusch) som är klädd med mosaik. Blir som en skulptur i rummet.
Inspiration

blogg_P1040718.jpg
 
Automan och jag tycker tydligen lika.
 
hehe , din version var snäppet snyggare
 
Vårt badrum som är under uppbyggnad kommer ha duschen placerad i ett hörn, en fristående skiljevägg muras upp för att skapa en nisch istället för hörn av två dörrar. Vi murar däremot inte till takhöjd, utan ca 160 högt för att inte få det för "instängt". Ingången till nishen blir det glasdörr.
 
Jag tycker det är snyggt med en svängd vägg (rund dusch) som är klädd med mosaik. Blir som en skulptur i rummet.
Inspiration
Denna är rätt snygg enl min åsikt , säkert svindyr
De runda såg riktigt cool ut. har sett den på vissa utställningar...den är alltför dyr.
Till saken hör också att badrummet är tämligen nyrenoverat med klinker och i duschhörnan så är det mindre kakelplattor som "markerar" duschen i 90x90 och det begränsar ju en del vad man kan göra

Vårt badrum som är under uppbyggnad kommer ha duschen placerad i ett hörn, en fristående skiljevägg muras upp för att skapa en nisch istället för hörn av två dörrar. Vi murar däremot inte till takhöjd, utan ca 160 högt för att inte få det för "instängt". Ingången till nishen blir det glasdörr.
Exakt, om det blir murning så blir det inte enda upp i tak utan någonstans kring 160-180 hade jag tänkt om det blir den idéen. Jag hade isåfall tänkt att dra ut den murade väggen ca: 200mm längre än dagens duschhörna (alltså totalt 1100mm från vägg) och eventuellt behålla ena glasdörren där den sitter idag.

Roligt med massa tips. Har ni fler på lager så kasta in dom bara då jag kört fast i mina egna :D ?
 
idag 13:47ReturiaKolla [länk]
WOW :D det va inga dåliga duschar på den sidan :) nu får jag bygga om hela badrummet...sambon kommer inte gilla det här!!!
 
Det går att bygga själv till liten kostnad. Är det befintligt våtrum så kan man bygga med vanliga plåtreglar och 6 mm gips i dubbla lager som man sedan våtrumsskyddar med duk och gummi, eftersom en eventuell vattenskada då enbart drabbar dusch väggen (i så fall river man denna och gör en ny, ingen totalrenovering av badrummet alltså).

Går också att använda Lux-skivor. Kolla deras hemsida för inspiration.

Bilderna visar mitt eget projekt, som 2010 totalt inkl allt kostat 25 000kr exkl badkar och kommod. Så det går att göra "billigt" om man gör det själv. Men det vet ju de flesta här....
 
  • Ingång dusch.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klart duschvägg.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Duschgolvet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Klart 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ElsaNBF
  • Laddar…
Bilderna visar mitt eget projekt, som 2010 totalt inkl allt kostat 25 000kr exkl badkar och kommod. Så det går att göra "billigt" om man gör det själv. Men det vet ju de flesta här....
Snyggt! gillar verkligen hur du integrerat de två delarna i ett "svep" och skapat rymden med glasblocken. Det ger verkligen liv till badrummet. Är du hemmapulare? isåfall grymt jobbat (bra annars också :) ). Hur bred är öppningen till duschen?

Just nu satt jag och funderadepå att byta bort duschhörnan/dörrarna mot en duschvägg som är bredare (1200mm alt. 1400mm liknande denna http://www.bygghemma.se/inomhus/bad...vägg westerbergs clear 1200 och 1400/p-128551) för att fräscha upp...de ligger runt 4000-5000:-....(räknar man tid + pengar = förhållande eller inte, så är är det inte så mycket :p) någon som har en sådan eller kan tipsa på billigare ?
 
Billigast för din nya idé är den lokale glasmästaren. Då kan du få exakt de mått du vill, och ofta välja mellan lite olika beslag.

"Ingången" till min dusch är 51 cm. Den hade med fördel kunnat vara lite mindre, 45 cm kan jag nu efteråt tycka. Detta eftersom jag inte vill ha någon dörr eller draperi där.

Nackdelen med dessa glasskivor/dörrar är städningen. Jag vill också ha fräscht, men tycker nog att glas i duschen "bäckar igen" onödigt fort...
 
Nackdelen med dessa glasskivor/dörrar är städningen. Jag vill också ha fräscht, men tycker nog att glas i duschen "bäckar igen" onödigt fort...
Håller helt med. Det är snyggt men städningen är verkligen nackdel.

Billigast för din nya idé är den lokale glasmästaren. Då kan du få exakt de mått du vill, och ofta välja mellan lite olika beslag.
Har du någon ide om vad det kan kosta. Man bör väl också ha härdat glas minst 7mm i duschen?

Häls,
//H
 
En sådan där "rund" dusch med mosaik skulle jag definitivt vilja ha! Vi har dock ett väldigt litet badrum- tar en sådan mycket plats tror ni? Behövs det någon form av byggsats för den eller hur bär man sig åt?
 
Du kan köpa byggsats till rund dusch från LUX ELEMENTS. På deras hemsida finns måttangivelser också. Detta är ganska dyrt, och kräver ändå en del arbetsinsats då du får delarna som byggsats.

Du kan bygga själv och billigt om du använder plåtreglar och 6 mm gips. Konstruktionen blir ej godkänd med dagens regler, så för att få en godkänd löaning, behöver du göra badrummets våtrum först, sen bygger du duschen i rummet. Då är det ok..

Plåtreglar och gips:

Beroende på varifrån du har inkommande vatten: Kommer vattenrören in från golv eller vägg, så gömmer du dem i konstruktionen, som då INTE behöver gå upp i tak. Kommer vattenrören in från taket, så är det snyggast att bygga hela vägen mellan golv och tak, så att vattenrören döljs.

Rita upp konturerna på golv och ev i tak.

Klipp till två st plåtskenor så de följer konturerna. För att svänga, klipp var tredje cm in "tårtbitar" i skenan och vik. Skenan blirmycket sladdrig och kantig, men det är helt ok.

Fäst skena i golv och ev i tak. De ska sitta fast riktigt bra. Beroende på övriga förutsättningar så skruvar man eller limmar med grymt bra lim. Limmar man kan man behöva sätta i spänn och limma i olika omgångar.

Regla med plåtreglar. Lämplig dimension är 45 mm. Regla så tätt du kan där det svänger.

Gipsa hela utsidan, med två lager 6mm gips. För att svänga, skär gipsskivan var 3:dje cm och knäck i varje skärning.
Andra lagret skall inte börja/sluta på samma skarv som första. Nu ser det ganska kantigt ut. Ok.

Från insidan, lägg in kortlingar för blandarfäste och duschstång. Dra fram vatten rören till blandaren.

Dubbla, dvs gipsa insidan 2 lager. Var noga med att hålla reda på vart vattenrören går så att du inte skruvar i dessa.

Nu spacklar du hela ytter och innersvängar med gipsputs. Detta är lätt, använd svamp och vatten så kan du forma och fixa hur mycket som helst. Nu blir det runt och fint.

Våtrumsskydda hela klappet enligt gängse regler, duk och gummi.

Sätt mosaik. OBS. Mosaik kommer på färdiga "kartor". Dessa kan du inte använda rakt av där det svänger, för då får du i yttersväng alldeles för breda vertikala fogar, och i innersväng inga vertikala fogar alls. Klipp kartorna i remsor som du sätter så du får lagom fogbredd. Var noggrann och låt det ta tid, blanda bara lite fix åt gången. Har du skött dig bra så döljer sedan fogningen det sista, och resultatet blir bländande!

Materialkostnad för detta är nästan ingenting. Gipsskivor ca 100 kr/st. Du behöver ca 4 st. Reglar ca 50 kr st, du behöver 8-10 st. Skenan 1 st, ca 80 kr. Gipsputs ca 120 kr för 25 kg. Våtrumsmaterialet är ju dyrare men det behövs ju ändå till övriga våtrummet.
 
  • Gilla
Henrikwahlfrid
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.