hallå!!

Är i farten och skall isolera mina rör (spirou) till frånluftssystemet uppe på kallvinden.Har i o m detta hört mej för lite om vad jag skall ha för isolationstyp.Fick ett tips om att då använda lösull och liksom begrava rören med,ca 5 cm över och på sidorna av röret (liksom valla över).Min fundering är:

Vilken typ av lösull skall jag då ha? finns tydligen ett par olika sorter,GLASULL eller STENULL....rekomendationen var att i alla fall inte använda sej av stenull,har det med fuktlagringsförmågan att göra?

Har f ö kutterspånsisolering på vinden.

Finns det lite olika teorier,kunde vara intressant att få höra:)
 
ok!tack för svaret Ahlbom.

Mina funderingar går främst till lösullet,verkar smidigt och jobba med.Men frågan är om det då räcker att (begrava) ventröret i detta ,så att inte kylan på vinterhalvåret letar sej in till röret.Om jag nu i alla fall skulle använda mej av en sån där nätmatta,vilken tjocklek skall då vara tillräcklig?och vad är bäst?med eller utan papp?räcker det då att bara lägga över denna matta över vent.röret så att den täcker, eller är man "tvungen" att skära till bitar,rulla runt hela röret och binda upp?
 
Visst är lösull smidigt! Om du inte skall gå på den "godkända" lösningen med brandmatta (är 5 cm tror jag, ligger på rulle och bara att vira runt röret behöver inte skäras, men jäkligt dyrt vill jag minnas!) så är väll stenull minst brandkänsligt, finns även som lösull. Vad har du för isolering på vinden idag?
 
d^_^bdå huset är i från -61 så har jag endast kutterspån (ca 15 cm).Tänkte med lösullen där,att det där med brandfasta rullar,behövs det då jag endast skall isolera frånluften till skorstenen?har ju nätiso. på imkanalen från köksfläkten,vilket är förståligt,men det blir ju ingen direkt värme i frånluftsröret, utan detta skall ju bara isoleras för kondensens skull,så tanken var att göra det så lätt för mej som möjligt då en "viss" hantverkade hoppade över detta med att isolera,tyckte inte det var nödvändigt alls att göra.......

ps. tackar igen för ditt tips och svar
 
Hm nu hänger jag inte riktigt med kring "frånluften till skorstenen", är det en immkanal som går över i spiro på vinden eller något annat? :-o)
Ligger röret nere i kutterspån idag eller går det fritt på vinden?
 
hallå där Ahlbom!!!

Fick ett frånluftssystem installerat i vintras.Så jag har alltså totalt tre st. frånluftsventiler totalt,kök,hall och badrum.Dessa ventiler går ju upp genom taket, kopplat till ett och samma spirorör på vinden som sedan går vidare till skorsten (genom,till en egen kanal) och ut och upp.Frånluftssuget skapas alltså genom en fläkt som sitter på röret (i en cylinder) strax innan skorsten,har ju alltså INTE ett s k FTX system med tillvaratagen varmluft.

Själva vent.kanalen (spiroröret) är draget så att det ligger ca 10-15 cm fritt över kutterspånet.

Så vad kan vara smidigaste sättet att isolera på måntro?:)
 
Ah då är jag med :) gammalt hus med mekanisk frånluft :) Jag är nästan säger på att kravet ändå är brandmatta eftersom det är ventilationen. Men för säkerhetsskull borde du fråga inne på ventilationsdelen på forumet :)
Skippar du reglerna och isolerar själv ändå är skulle jag valt stenullsmattor 7cm som du rullar runt röret. Att börja blanda gullfiber/stenull och kutterspån rekommenderar man inte :-O
 
ok:)

Skall precis iväg till huset nu,men då tar jag en sväng förbi Beijer och satsar nog då också som sagt på det.....
Får nog bli 7 cm brandmatta rullad kring röret,som du säger, kanske bättre och ta det säkra före det osäkra och LINDA istället för vadd.......kanske annars bara stänger in fukt istället då.....och inte heller att bara drapera(lägga över ) röret med isorull,samma där kanske bara stänger in fukten.Blir lite tidsödande att rulla in och snöra ....men då känns det nog som om det i alla fall blir ordentligt gjort.....:p


Åter tack för responsen Ahlbom.....återkommer nog med en bild också på slutresultatet:D
 
Toppen! ska bli intressant att höra om prisbilden också :p
 
Hallå igen Ahlbom!!

Så där då......

Kan ju säga att det var ett riktigt HUNDGÖRA!!!!
Valet blev då nätmatta (Paroc) 50 mm:s,4 m x 60 cm brett stenullsvarianten, kostade 579 kr rullen på beijers.
Jag började lite själv med att sno runt och försöka binda,lade iso mattan då på längden,längsgående röret,trixa och spände,trixa och spände.......förb jäv...skit,happ så glipade det,skarven åkte isär IGEN!!!!spänna, försöka linda, få ihop skarven osv......

Insåg nu att det skulle vara bra med två händer till.....Aha sambon!!!!!
Hon hade väl egentligen annat att göra.....trädgårdslandet!!!!
Men då jag säkert var mer ilsken än bina där uppe tidigare i somras, så visade hon sin barmhärtighet.Nåväl med två händer extra (jag spände nätmatta,sambon lindade och knöt),gick det riktigt brad^_^b
Ett par timmar och genomsvett och priset för två rullar nätmatta fattigare så blev hela systemet klart f u ett par meter, men skall nu få lite mera till skänks....

Så,resultatet blev faktiskt precis så som jag föreställt mej,absolut tätt överallt.Skulle nu bli förvånad om det blir någon kondens där!!!!!!

Den ända rör del som ju inte är omlindad är den som går lodrätt ut i det fria i skorstenskanalen....ventkillen påstod att det skulle räcka att bara lägga isolering runt i kring röret och täppa, där det slutar på toppen av skorstenen (vilket han gjort),ingen kondens fara enligt honom, vare sej i kanalen eller i röret,OM det nu skulle bli det mot förmodan.....? så skulle det också torka upp lika snabbt sa han också?Hoppas det stämmer?
Glömde i all min entusiasm att ta ett foto men men;)

Ps. vet du Ahlbom eller någon annan om det skulle funka att lägga samma nätmatta (om man tar bort nätet) i rökgasröret och täta till det hålet, då vi nu för tillfället kör med elpatronen,har ju hört att det skulle vara bra för plånboken då det går lite fortare att värma upp och behålla värmen i pannan som sagt,orginal luckan är ju inte helt tät ,medvetet ,hörde jag, i fall att den skulle glömmas stängd....

Så tackar ödmjukast för ditt tips Ahlbom d^_^b
.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.