Vi har ett litet bostadshus med torpagrund där golvet vintertid blir svinkallt rent ut sagt. Vi har tänkt att underifrån isolera golvet med frigolitskivor, men behöver lite vägledning i detta angående eventuella luftspalter och annat. Tacksam för svar. Mvh Mathias
 
Mitt golv var också svinkallt och jag satte 5+5 cm frigolit. Det bör vara relativt torrt innan man monterar annars riskerar man att få allt för långsam uttorkning eftersom frigoliten är "halvtät". Nu vet jag ännu inte hur mycket varmare golvet komer att bli efetrsom jag isolerade i sommras men jag läste på en hel del innan jag valde metoden.

Hur ser det ut idag? Torrt i grunden? Hur mycket isolering o golvet idag?
 
Enda rätta för ett torrt och fint klimat i grunden samt varmare golv verkar vara att ha någon form av avfuktare installerad. Ändrar man förutsättningarana (med bla isolering )för hur grunden är idag skapar man sig lätt andra problem.
 
Tack för svaren.. @storkarp, som det ser ut nu är golvet i stort sett oisolerat, knappt något att tala om. Grunden är väldigt fin och det finns inga fuktfläckar någonstans....
@raveper, tror du det gör så enorm skillnad med tanke på att det är snustorrt där redan?
 
Redigerat:
Mathias Hansen skrev:
Tack för svaren.. @storkarp, som det ser ut nu är golvet i stort sett oisolerat, knappt något att tala om. Grunden är väldigt fin och det finns inga fuktfläckar någonstans....
@raveper, tror du det gör så enorm skillnad med tanke på att det är snustorrt där redan?

Det är ju inte riktigt så lätt att bara isolera och tro att allt blir bra. Ju mer man isolerar för att det ska bli varmare golv desto kallare blir det i grunden. Fukt bildas ju när varmt och kallt möts. Vilket händer på sommaren när varm luft kommer in under huset.
 
@raveper, så du menar att jag behöver en avfuktare efter jag isolerat för att inte ändra de förutsättningarna som nu råder i grunden?
 
Det är ju inte säkert men väldigt bra att känna till vad som kan hända om man förändrar och lättast är ju att helt enkelt mäta luftfuktigheten vid olika tidpunkter på året så man slipper göra om allt efter ett par år.
 
Ola78
Ett alternativ för att inte få in massa varm luft på sommaren som kan kondensera, är att ha ventiler i grunden som går att stänga för att bibehålla klimatet i grunden.
 
En bra sak att börja med för att få bort kalla golv i hus med torpargrund är att gå över grunden, täta alla sprickor etc och se till att du inte får in vinddrag i torpargrunden. När du har vindtätat den så är det dags och ge sig på isoleringen.
 
Citat hämtat från från Ljungby Fuktkontroll och Sanering AB:
Frigolit - Cellplast
Vid uppfästning av cell- plast som blindbotten når man ingen förbättring sett till den relativa fuktigheten i krypgrunden. Istället ökar den relativa fuktigheten under cellplasten då man genom denna isoleringsmetod skapar ett kallare klimat där. Risken finns att fukt genom diffusion eller konvektion läcker upp i trossbotten genom någon springa, där den kan ställa till rejäla problem med mögel och röta. Vid ev. vattenläckage uppifrån bostaden kommer cellplasten hindra vattnet att lämna bjälklaget samtidigt som renovering/avfuktning av bjälklaget kommer att försvåras avsevärt. Risk finns också att man isolerar in fukt, antingen byggfukt eller i ett senare skede mer naturligt tillkommen fukt i trossbotten. Syllen kan genom denna isoleringsmetod bli en köldbrygga som blir utsatt för stora fuktrelaterade problem.

Täta grunden (ljustät), lägga på tunn markisolering och installera avfuktare skulle jag gjort.
 
Redigerat:
J
Satte 10cm cellplast i torpargrund för 3 år sedan och har inte märkt någon som helst fuktökning eller sett några tecken på ökad fukt/mögel.

Golven är däremot mycket varmare på nedervåningen.
 
Tack för svaren, jag får ta mig en funderare på hur jag ska gå tillväga......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.