Hej !
Vi håller på att renovera köket, det blir helt nytt.
Nu har vi kommit till en punkt där vi ska välja bänkskiva. Vi har hela tiden varit inne på massiv ek, men har nu hittat en jäkligt snygg skiva i laminat.

Frågan är som följer : Fördelar och nackdelar med laminat !

Behöver inga svar om att laminat är billigare, det är inte det som är avgörande. :)

Tack på förhand !
 
Jag har alltid varit lite motståndare till laminat eftersom jag anser att det har varit lite väl "billigt" och plastigt i mina ögon. (Gillar t.ex. inte laminatgolv heller)

Men i vårt nya kök valde jag dock svart kompaktlaminat p.g.a. att jag tyckte att det var väldigt snyggt.
Att det sedan inte behöver underhållas och klarar fukt hur bra som helst gjorde inte saken sämre.

Fördelarna jämfört med ek:
* Ändrar inte storlek p.g.a. luftfuktighet/årstid
* Klarar fukt kanonbra! Kompaktlaminat går ju även att använda som "utebänkskiva" till grillplatsen.
* Får inte fula ringar efter blöta kastruller och glas.
* Behöver ej oljas in.
* Går att få mycket tunnare än ek. Tunna bänkskivor är hur snyggt som helst. :)
* Snyggare (smaksak dock)

Se exempel här:
http://www.kvik.com/se-SE/kok/products/mano_hogglans/mano_hogglans_sort_laminat

Nackdelar? Ja, än har jag inte märkt av några, men det finns säkert?
 
Redigerat:
Det är uppenbart en smaksak. Jag har en laminatbänkskiva som förra ägaren lämnade efter sig i köket. Mitt på är den hyfsat tålig, men det finns kanter och hål där den är känslig för fukt. Där har ytan släppt en aning på några ställen. Ytan är stenmönstrad, men det lurar ingen. Ytan är plastig och man kan inte befinna sig i köket om man skall luras av imitationen. Det verkar som att någon varit oförsiktig med ytan då den är ganska repig. Om/när jag renoverar köket skall jag med glädje slänga ut laminatskivan. På mindre utsatta köksbänkar än diskbänken fungerar det bättre, men det gör det med trä också. En ny laminatskiva saknar tillträde till mitt kök.

Ekskivor i kök är mycket snyggt, men om det gäller diskbänk och slabbytor krävs att man är noggrann om man inte skall få fläckar. Laminatskivor är i mitt tycke fula från början och fulare när de är repiga och vattenskadade. Inte heller de är lika tåliga som en riktig rostfri diskbänk.

Erik
 
Avemo skrev:
Det är uppenbart en smaksak. Jag har en laminatbänkskiva som förra ägaren lämnade efter sig i köket. Mitt på är den hyfsat tålig, men det finns kanter och hål där den är känslig för fukt. Där har ytan släppt en aning på några ställen. Ytan är stenmönstrad, men det lurar ingen. Ytan är plastig och man kan inte befinna sig i köket om man skall luras av imitationen. Det verkar som att någon varit oförsiktig med ytan då den är ganska repig. Om/när jag renoverar köket skall jag med glädje slänga ut laminatskivan. På mindre utsatta köksbänkar än diskbänken fungerar det bättre, men det gör det med trä också. En ny laminatskiva saknar tillträde till mitt kök.

Ekskivor i kök är mycket snyggt, men om det gäller diskbänk och slabbytor krävs att man är noggrann om man inte skall få fläckar. Laminatskivor är i mitt tycke fula från början och fulare när de är repiga och vattenskadade. Inte heller de är lika tåliga som en riktig rostfri diskbänk.

Erik

Kompaktlaminat har inte dessa egenskaper. De skivor jag har sett försöker heller inte imitera andra material (vilket ser väldigt billigt ut).

Kompaktlaminat är helt massiva/genomfärgade. En repa (om man nu lyckas med det) kommer därför inte att synas lika väl som en repa i vanligt laminat.
 
När vi var och snackade med en säljare på en home-butik så rekommenderade inte han massivt trä om du inte var pensionär och hade all tid i världen för att olja in och så. Tar över ett år med regelbundna inoljningar innan skivan är riktigt mättad enligt honom. Och har man barn som slabbar med saftglas mm så var det ännu mer no-no. Hans rekommendation var laminat, även fast det är mycket billigare...
 
petersson79 skrev:
När vi var och snackade med en säljare på en home-butik så rekommenderade inte han massivt trä om du inte var pensionär och hade all tid i världen för att olja in och så. Tar över ett år med regelbundna inoljningar innan skivan är riktigt mättad enligt honom. Och har man barn som slabbar med saftglas mm så var det ännu mer no-no. Hans rekommendation var laminat, även fast det är mycket billigare...
Om man använder vanlig olja, ja. Med hårdvaxolja blir det en helt annan sak.
 
Laminat !!
Vi har haft en bokskiva, som sunkade till sig på 4 år. Bytte sen till ett, förhållandevis billigt, laminat från Ikea - kanon !!

Nu har vi flyttat och har tyvärr en ekskiva, men när den sunkar till sig blir det laminat, eller sten/kompisit om vi tar oss råd
/K
 
Farzan skrev:
Om man använder vanlig olja, ja. Med hårdvaxolja blir det en helt annan sak.
Precis, Osmos hårdvaxolja funkar otroligt bra till mina bänkskivor i ek.
 
Ek är så porigt, vilket annat träslag som helst är tätare men tätast är laminat, jag har 30 år gamla laminat som inte har krävt en sekund av underhåll. Får nog ligga kvar ett tag till.

Protte
 
Tack för alla svar !
Tydligen 50/50 när det gäller val av bänkskiva.
Någon som vet var man kan få tag i kompaktlaminat i södra Stockholm ?
 
Caspár skrev:
Tack för alla svar !
Tydligen 50/50 när det gäller val av bänkskiva.
Någon som vet var man kan få tag i kompaktlaminat i södra Stockholm ?
http://www.kvik.com/se-SE/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.