Cockaby skrev:
Hmm, det här var en intressant idé helt klart. Och trots att jag tänkt tanken till vår lilla garderob i sommarstugan så har jag inte haft en tanke på att implementera det hemma i lägenheten.

Skulle kunna tänka mig att Ikeas lösning för panelgardiner hade funkat perfekt. Deras skena där gardinerna glider lätt fram och tillbaka är inte alltför dyr och då kan man ha 3 rader utanför varandra för att enkelt låta tyglängderna överlappa ordentligt. Plus att det är en styv skena både upptill och nertill som ger en garding som hänger rakt och snyggt hela tiden. enda nackdelen är att det blir svårare med spegeln vi hade tänkt oss i mitten på skjutdörrspartiet men det finns andra ställen att ha en fulllängdsspegel... :)
Har inte hunnit räkna på det men har tänkt jämföra med Inaria som nu har 30% rea på skjutdörrar. Borde innebära ca 10 000 kr för en skjutdörrsvägg VS x kr för en tygvägg.

Men tyg kan jag tänka mig i hallen också där jag skulle vilja ha förvaring som är lättåtkomlig utan skrymmande garderober och framför allt som är smidig och bygger minimalt (totalt djup är inte mer än 25-30 cm).

Tänker du på IKEAs Kvartal? Spontant känner jag att jag vill ha en mer "robust" lösning med rejäl stång och gardiner med öljetter som glider lätt och som man inte behöver vara allt för rädd om när man drar i. Kvartal har jag haft i gamla lägenheten och de funkade bra som gardin men var ganska stela och krävde viss försiktighet när man flyttade på dem, helst med den typen av tunn "pinne" man kunde fästa för att dra i.

Samtidigt så blir kvartal väldigt cleant med raka tygstycken. Det är så nära skjutdörrar man kan komma. Insåg just att man ju inte heller behöver fästa "paneler" i skenorna utan det går med vanliga "tygstycken" som blir en mjukare lösning. Hmm, ska nog ta en allvarlig funderare på Kvartal, hade inte riktigt löst hur gardinerna ska hänga i lager med det gör jag med Kvartal.

Apropå skjutvägg/tyg med spegel har jag själv funderat på en variant i hallen med en spegel som sticker fram precis framför tygväggen genom att spegeln sitter på en "stång fastsatt på mitten" från väggen. På så sätt kan du dra för "bakom" spegeln ända in till mitten på den. Har för mig att jag sett såna varianter på spegelmontering.

--------------------------------- Vägg
--------------XX--------------- Spegelfäste
OOOOOOXXOOOOOO Tygvägg
---------XXXXXXX----------- Spegel

Om det går går att förstå "skissen", hehe.
 
Har flera grannar som har sådana lösningar. Gardinskena för takmontage och sedan vilka gardiner man vill är snyggast om garderoberna har fullhöjd, annars funkar en stång som moteras på garderobens översida bra. Nej, gardinerna blir så vitt jag har sett inte skrynkliga av att skutas åt sidan. Välj inte alls för breda gardiner bara, på en sträcka på 4 meter är det nog bra med 4 gardiner som är vardera lite drygt 1 meter breda.
 
Jo, det var Ikea's Kvartal jag tänkte på. Får erkänna att jag i stort sett bara sneglat på skenan på Ikea och inte testkört den på något sätt. Har tänkt köpa den till gardinerna i vardagsrummet när vi kommer dithän. Det är naturligtvis en annan att använda den till en garderob där man troligtvis skjuter tyget fram och tillbaka betydligt oftare. Tål att tänkas på i vilket fall. Jag drar mig ltie för dessa skjutdörrslösningar då jag tycker de är orimligt dyra jämfört med vad man får. Men så börjar jag inse att det tycker jag om det mesta när man ska göra om något :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.