Om det går att fräsa allt i ett svep borde det vara snabbare. Hur grova är rören, 12-13 mm? Inte vansinnigt mycket material att ta bort, furu och inget krav på superfinish i spåret. Jag röstar på fräs :)
 
Okey, så biltema fräsen verkar ordna biffen. Deras frässtål är det däremot värre med (hade väl egentligen inte väntat mig något annat heller) - så rekommendationer på bra 8/20/20 eller 8/20/25mm stål (samt vart jag får tag på dessa) tack :)
 
C
Tänk på att plåten tar lite plats, så 12mm rör kräver antagligen 13mm fräs. (Har ingen erfarenhet av det hela, men tänkte företa mig samma projekt i hallen. Vi bodde (och bor för den delen) dock i huset vid tillfället, så vi tänkte att det var dumt med 1000 miljoner kubikmeter sågspån flygandes runt hela fastigheten. Den befintliga radiatorn fick således vara kvar.)
 
Nimajneb skrev:
Är man 2 pers (en pers i var ände av skenan) så tror jag det går jättesnabbt med sänksågen. klingan är på 2,2mm så att köra 5 drag per cm, måste gå mycket snabbare än fräsen som man åxå kan köra mot en skena.
Med en redig fräs kan man lätt köra det där i en körning, särskilt om man har bra utsug. Svårt att se hur det skulle kunna gå snabbare med en sänksåg som måste köras ca 6-7 gånger.

Om man antar att positioneringen tar lika lång tid för båda (rätt säkert så om man kör båda på skenan). Första pos. i en serie (gäller alltså sågen) kanske tar lite längre tid än de efter, men de tar lite tid iaf, då ska man dessutom hålla en hastighet på 12-14m/min för att själva såg- eller frästiden ska bli densamma. Dvs. om man mot all förmodan lyckas hålla den hastigheten har man i alla fall 5-6
positioneringar att göra för att hålla samma tempo som fräsen.

Nackdelen med fräsningen är att man förstår stålet, men det kanske inte spelar så stor roll.
 
pbengtsson skrev:
Finns väldigt bra beskrivet i denna tråd hur man fräser.
[länk]
Istället för att spekulera, i tråden finns en som fräst sin golvvärme.
 
pbengtsson skrev:
Istället för att spekulera, i tråden finns en som fräst sin golvvärme.
Ja, men ingen som kört med såg så det ger ingen indikation om vad som är snabbast.

Ang. fräsningen så tycker jag maskinen (bara 1200w) klarar med finfint och 2m/m är inga problem sålänge man får bort spånet snabbt nog. Stålen (6mm skaft/20mm dia.) klarade sig däremot inte speciellt bra/länge. Fick frugan att plocka med ett 8mm/20mm på väg hem idag så får vi se om det går lite längre. Tittade på CMT hos axminster men hittade bara 1/4 och 1/2 inch skaft, annars var ju priserna bra. Det jag köpte idag gick på 366,- :(
 
Mr Handyman skrev:
Nackdelen med fräsningen är att man förstår stålet, men det kanske inte spelar så stor roll.
Båda fick rätt... stålet förstördes och det skulle gått snabbare med sågen.:S
 
Raka sträckor går unfan med cirkelsåg. Men den ska modifieras lite. Man tillverkar en platta som skruvas underifrån. Grejen är att ha den i vinkel i förhållande till orginalet. Typ 20 grader. Sen sågar man med lite snedgående klinga. Skenan får vara en fastskruvat planka. På det sättet får man dirrkt nästan rund spår! Vinkel beror på klingans diameter. Du fräser flera hundra meter på några timmar. Jag har testat det en gång.
 
Vad hände med stålet? Blev det krokigt, eller brände det? Sexmillimetersskaft är ganska klent, och 12mm eller 1/2" (12,7mm) hade varit mycket bättre när man ska ta mycket på en gång.
 
Vad skall man egentligen ha för profil på stålet? Om man skall fräsa i spånskiva så kommer, precis som Handyman antyder, fräsverktyget att bli utslitet fort. Kanske skulle de vara intressant med en vändskärslösning? Axminster har bra priser på CMT:s fräsverktyg för tillfället. De har trevliga vändskärsmodeller.
 
Jag hade nog iaf provat att göra en mall, av t.e.x plyfa, osb eller liknande. Med rätt mått på bredden o.s.v så du kan köra ena sidan, samt svängen/radien och en lite bit på andra, sedan vända skivan och köra likadant där. Tror det skulle gå betydligt fortare än att flytta en regel och pilla med svängen. Kanske rent av en mall med en yttre och en inre sväng (lite som en ett L då) så att du verkligen kan köra två sträck och två svängar vid varje flytt av mallen. Om det nu är ett helt hus du ska köra.
 
kamilenski skrev:
Sen sågar man med lite snedgående klinga.
Problemet med det är att man inte kan ta för mycket "djup" per gång så man måste lik förbannat såga flera gånger (men slipper positionera om anhållet). Här är samma princip fast för bordsåg: http://woodgears.ca/cove/index.html Där finns ett beräkningsprogram som talar om vilken vinkel man ska ha för att få ett visst spår med en given klinga.
 
Redigerat:
Sänksåg rakt fram och distanser att lägga mellan anhåll och såg för att flytta sågen borde gå snabbast. Kanske kan man göra ett antal lämpliga distanser att fästa på sågens sula, får man till dem med magneter borde det gå fort och enkelt att byta till nästa distans.

Jobbigt åt ryggen och knäna oavsett metod. :)
 
Tobbe Arnesson skrev:
Problemet med det är att man inte kan ta för mycket "djup" per gång så man måste lik förbannat såga flera gånger (men slipper positionera om anhållet). Här är samma princip fast för bordsåg: [länk] Där finns ett beräkningsprogram som talar om vilken vinkel man ska ha för att få ett visst spår med en given klinga.
EXAKT!. Med stark cirkelsåg är det inga problem. Man kan tom skifta klingan till en mindre diameter i den stora sågen. Då får man mindre radie på hålet och mer kraft på sågningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.