Första inlägget för mig, hoppas det går bra. Jag har inte speciellt stor erfarenhet av snickeri. Hjälp till lite lätt när farsan renoverade huset och har i allänhet ganska bra koll (tycker jag) på teknik och konstruktioner.

Jag är ute efter att bygga en sängstomme till en bäddmadrass (140) som jag fått tag på. Den är väldigt tjock och går utmärkt att sova på även om man lägger den direkt på golver (där den ligger nu). Jag vill få upp den från golvet på min sambos begäran. Tänkte att det var bra läge att lära mig lite.

Stommen skall vara enklast möjliga, huvudsaken är att den håller och inte är ranglig även om det är lite liv i den :blushing: samt ger golvutrymme under. Tanken är att helt enkelt köpa reglar från byggmax för att göra rektangulära ramen, sätta en lika tjock regel som ramen i mitten av ramen samt använda tex bastupanel för att göra att hela ytan innanför ramen kan ta upp last (är trots allt en bättmaddrass, trots dess tjocklek är den ej styv).

Visar nedan ungefär vad jag känner är enklast möjliga sätt.

98165967.jpg

Vad tros om detta, är öppen och sugen på alla förslag och ideér jag kan få, har bara basic-verktyg och funktion och enkelhet är viktigare än priset.Den måste även vara äldigt stabil. Vad för dimensioner på reglerna är lämpliga? Räcker det med 4 ben?


Tusen tack på förhand för svar, kan posta min amatörframgång med bygget i denna tråd senare när det är igång.d^_^b
 
Om jag vore dig skulle jag spendera 25kr på att köpa en instruktion från gds.se
http://gds.se/m%C3%B8bler/v%C3%A4rldens-enklaste-dubbels%C3%A4ng
den t.ex. kanske vore nått.. sen göra eventuella ändringar efter behov och smak
"Denna säng kan du lätt snickra själv även om det är den allra första möbel du ger dig i kast med." låter ju faktiskt helt rätt :)
 
Tack så mycket :D Bra länktips
 
Jag hade nog funderat på att snickra ihop ramen i stil med det som beskrivs i GDS länken ovan och sedan eventuellt kompletterat med en ribbotten från IKEA. Tex http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90160211
Det finns några varianter i olika prisklasser men jag tycker inte någon verkar särskilt dyr. Jag skulle tro att det blir bättre med en färdig botten än att lägga bastupanel. Oavsett lösning så tror jag det är bra att ha ribbor i någon form istället för en hel botten så madrassen luftas underifrån. Dvs underlaget skall inte vara helt tätt.
 
Robbotten låter praktiskt att skaffa på tex IKEA, problemet är att sängen är 140cm och bottnarna ligger på 80-90 cm. Och vet inte direkt om dom går att göra smalare. Men jag förtår och håller med dig att det nog är klokt att få in luft underifrån.
 
Jag har inte tittat närmare på hur de ser ut men det kanske går att kapa 10 cm på en 80 cm botten? När jag själv hade något liknande för länge sedan har jag för mig att det i princip bara var ribbor som var häftade på ett band. Isåfall borde det inte vara några problem. Bottnen kommer ju inte att synas så det gör ju inget om banden (eller vad som nu håller ihop ribborna) inte sitter symmetriskt.
 
Bowman
pjkw skrev:
Om jag vore dig skulle jag spendera 25kr på att köpa en instruktion från gds.se
[länk]
den t.ex. kanske vore nått.. sen göra eventuella ändringar efter behov och smak
"Denna säng kan du lätt snickra själv även om det är den allra första möbel du ger dig i kast med." låter ju faktiskt helt rätt :)

Jäklar, du fick mig att impulsboka en prenumeration. :O
Verkar vara en kul tidning!
 
Bowman skrev:
Jäklar, du fick mig att impulsboka en prenumeration. :O
Verkar vara en kul tidning!
Haha, har själv aldrig prenumererat på den, men har vart sugen :p
 
jac skrev:
Jag hade nog funderat på att snickra ihop ramen i stil med det som beskrivs i GDS länken ovan och sedan eventuellt kompletterat med en ribbotten från IKEA. Tex [länk]
Det finns några varianter i olika prisklasser men jag tycker inte någon verkar särskilt dyr. Jag skulle tro att det blir bättre med en färdig botten än att lägga bastupanel. Oavsett lösning så tror jag det är bra att ha ribbor i någon form istället för en hel botten så madrassen luftas underifrån. Dvs underlaget skall inte vara helt tätt.
På bilden ser det ju ut att det är möjligt att ta några cm på vardera sida, annar som sagt är det ju bara att häfta om. Låter klock att använda redan färdig botten.
 
Problemet med sådana där ribbottnar är att de oftast är lite för veka och svajiga samt bildar en hängmatta om man är två. Inget jag skulle satsa på för vilda lekar. :D

Överväg hellre tillräckligt grovt planhyvlat lagda med en liten springa för luftningen.
Det är vitktigt med ett ordentligt gensvar från underlaget. ;)
 
har själv GDS och kan verkligen rekommendera den! Ffa möjligheten att ladda ner artiklar via nätet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.