Vi får eventuellt en tomt väldigt snart, isf ska vi ju bygga ett hus där.
Vi ska köpa ett nyckelfärdigt hus på totalentreprenad ifrån någon hustillverkare.

Frågan är hur man betalar för kalaset?

Ponera att det tar 1 år att göra allt (rimligt?).
Betalar man det mesta från start, typ 90% och resterande 10% vid slutbesiktning eller hur fungerar det?

Jag skulle föredra att betala lite grann löpande.
Typ 10% vid beställning
10% när plattan är uppe
10% vid stomresning.
osv osv och sen sista 20% vid slutbesiktning kanske.

Går det att förhandla med husföretagen även gällande sådant här?
 
Kallas prestationsbaserad betalningsplan och det är verkligen att rekommendera. Se till att ha specificerade prestationer som du nämnder som är lätta att stämma av innan du betalar ett lyft.
 
Stringfellow Hawke skrev:
Kallas prestationsbaserad betalningsplan och det är verkligen att rekommendera. Se till att ha specificerade prestationer som du nämnder som är lätta att stämma av innan du betalar ett lyft.
Det brukar inte vara några problem att få husföretagen att gå med på detta?

Du skriver att det är "verkligen att rekommendera".
Av vilken anledning, finns det enkla fällor att gå i annars?
 
Om du följt programserien Fuskbyggarna i vinter hade du inte behövt ställa frågan :)
Nästan alla fallen handlade om byggare som så fort kunden betalt inte visade sig på bygget mer. Byggaren hade ju redan fått alla pengar och sket fullständigt i att huset inte var betalt. Firman som byggde försattes i konkurs så inga pengar gick att få tillbaka. Färdigställandeförsäkringen har som villkor att inga pengar betalas i förväg.
Som kund vill man ju betala när man flyttar in och husleverantören skulle naturligtvis gärna ta betalt hela summan i förväg. Kompromissen brukar vara prestationsbaserad betalningsplan som ser ut som du skrev ungefär.

Är det en seriös husleverantör har dom säkert en praxis redan. Men var misstänksam om dom vill ha en massa pengar i förskott.
 
Mellanbarn skrev:
Om du följt programserien Fuskbyggarna i vinter hade du inte behövt ställa frågan :)
Nästan alla fallen handlade om byggare som så fort kunden betalt inte visade sig på bygget mer. Byggaren hade ju redan fått alla pengar och sket fullständigt i att huset inte var betalt. Firman som byggde försattes i konkurs så inga pengar gick att få tillbaka. Färdigställandeförsäkringen har som villkor att inga pengar betalas i förväg.
Som kund vill man ju betala när man flyttar in och husleverantören skulle naturligtvis gärna ta betalt hela summan i förväg. Kompromissen brukar vara prestationsbaserad betalningsplan som ser ut som du skrev ungefär.

Är det en seriös husleverantör har dom säkert en praxis redan. Men var misstänksam om dom vill ha en massa pengar i förskott.
Jo det är klart.
Men det känns inte som risken är så stor att man själv får ställa upp som lurad husägare i Fuskbyggarna om man köper nyckelfärdigt av Götenehus tex :p
 
Hej
De stora husleverantörerna har färdiga förslag till betalningsplaner.
 
naggen skrev:
Jo det är klart.
Men det känns inte som risken är så stor att man själv får ställa upp som lurad husägare i Fuskbyggarna om man köper nyckelfärdigt av Götenehus tex :p
Om man tror att man är säker för att man anlitar en stor firma, så är nog risken tyvärr hyggligt stor att man råkar ut för en hel del besvär.

Min erfarenhet är att du måste kolla och dubbelkolla allt själv, och aldrig betala för något som inte är utfört på avtalat vis.

Allt ska finnas skriftligt, och allt som står skriftligt ska stämma exakt med hur du tänkt.
 
Fångar upp denna tråden igen då jag har funderat en del sen sist.
Alla husbolag brukar ha praxis för detta sägs det, men är det ngn som vet mer exakt hur det brukar se ut.
Det finns ju även många här som har byggt nyckelfärdigt med de stora, vad har gällt?
 
naggen skrev:
Fångar upp denna tråden igen då jag har funderat en del sen sist.
Alla husbolag brukar ha praxis för detta sägs det, men är det ngn som vet mer exakt hur det brukar se ut.
Det finns ju även många här som har byggt nyckelfärdigt med de stora, vad har gällt?
Bygger med LB-hus just nu och så här ser min betalningsplan ut....

Bygglovsritningar 20 000:-
Färdig grund 15%
Stomresning 55%
Inredningsleverans A (köksinredning, golv, dörrar, sanitetsporslin osv) 15%
Inredningsleverans B (vitvaror, kamin m.m.) 5%
Efter Godkänd Slutbesiktning 10%

Nån gång runt stomresningen kom även faktura för tillkommande mark och VA arbeten.
 
Vad tror ni om möjligheterna att få bättre modeller?
Något i stil med:
Bygglovsritningar 10%
Färdig grund 10%
Stomresning 20%
Slutbesiktning 60%

Verkar detta svårt? Omöjligt att få igenom med husleverantören?
Jag ser att många kräver bankspärr på visst belopp, är dom stenhårda med det?
Ju längre tid man har på sig att betala så kan man ju jobba ihop mer pengar vilket gör att man kan bygga ett lyxigare hus.
 
Mikael_L
naggen skrev:
Vad tror ni om möjligheterna att få bättre modeller?
Något i stil med:
Bygglovsritningar 10%
Färdig grund 10%
Stomresning 20%
Slutbesiktning 60%
Du kan knappast sitta och bestämma/önska några procentsatser hit eller dit i lyftplanen.
Procentsatsen motsvarar i princip det belopp som bygget hittills kostat.

Så med andra ord, bygger du t.ex. med en billig krypgrund, blir procentsatsen lägre för färdig grund, enkelt, eller hur?
Men man kan ju alltid diskutera antal lyft, kanske att som i jhenrik's fall inte ha ett jättestort 55% lyft i stomresning utan dela upp detta i någon fler del.
 
naggen skrev:
Vad tror ni om möjligheterna att få bättre modeller?
Något i stil med:
Bygglovsritningar 10%
Färdig grund 10%
Stomresning 20%
Slutbesiktning 60%

Verkar detta svårt? Omöjligt att få igenom med husleverantören?
Jag ser att många kräver bankspärr på visst belopp, är dom stenhårda med det?
Ju längre tid man har på sig att betala så kan man ju jobba ihop mer pengar vilket gör att man kan bygga ett lyxigare hus.
Jag har svårt att tro att det där skulle gå att förhandla fram. 60% vid slutbesiktning är nog bara att drömma om tyvärr.
Och jag tror många (alla?) vill ha en bankspärr, som nån garanti för att få betalt.
Alternativet är nog förskottsbetalning, i den takt du själv får fram pengarna. :)
 
naggen skrev:
Vad tror ni om möjligheterna att få bättre modeller?
Något i stil med:
Bygglovsritningar 10%
Färdig grund 10%
Stomresning 20%
Slutbesiktning 60%

Verkar detta svårt? Omöjligt att få igenom med husleverantören?
Jag ser att många kräver bankspärr på visst belopp, är dom stenhårda med det?
Ju längre tid man har på sig att betala så kan man ju jobba ihop mer pengar vilket gör att man kan bygga ett lyxigare hus.
Om du kan jobba ihop pengar allteftersom till ett "Lyxigt"(?) villabygge så tjänar du mao bar med pengar !?
Annars är väl praxis då att du lånar pengar och sedan betalar av dom när du jobbat ihop pengarna.

Räntorna under ett års tid är ju om inte försumbara, så nästan i dessa sammanhang...
Jag menar 20 000 kr extra under ett år räcker väl på sin höjd till en dyrare kyl/frys och en platt TV möjligen - vilket såklart inte är inget, men lägger man 4 mkr på en villa så kanske man kan lägga 4 020 000 på densamma ?
/K
 
Du har, enligt konsumenttjänstlagen, rätt att vägra förskottsbetalningar och att innehålla 10% av hela beloppet till godkänd slutbesiktning.
Detta är också något som skall anammas för att undvika problem i framtiden.
Begär att byggfirman kommer med en betalningsplan som är lätt att stämma av och se att de arbeten som nämns är klara.
Tex. Grund gjuten, Tätt hus, Fönster levererade och minterade.
Se till att alla punkter omfattar något specifikt och lättkontrollerat samt att det är betalning vid arbetets färdigställande, inte påbörjande.

Smarta kunder låter någon byggjuridiskt kunnig kolla igenom avtalet åt dem innan de skriver på.
Det är oftast det som inte stod i kontraktet som det kan bli bråk om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.