Om man ska bygga en helt ny villa på en tomt och har planer på att ordna med riktig schysst belysning både inne och ute, vad bör man då tänka på?

Finns det något centralsystem man kan ha någonstans typ i hallen där man styr alla belysning man har, dimra ner/upp, ställa in med timer osv osv?


Jag undrar också hur man rent tekniskt gör för att förbereda belysningen i trädgården.
När själva huset byggs, drar man då en massa kablar runt i trädgården (innan gräset såtts förstås)?
Kopplar man in el i någon eller några stolpar som man sedan kan koppla vidare till flera projekt som dyker upp under tidens gång?
 
Bump. Intressant tråd, ingen med tips...?
 
Det med central styrning kallas för bussystem, jag har knappt rört något själv så det blir till att söka (typ google) efter olika system eller det kanske finns trådar att hitta här också. Generellt kan man säga att det är oändligt flexibelt och ruskigt dyrt.

I trädgården kan man se till att lägga tomma kabelslangar tills man vet vad som ska sättas hur och var. Huvudsaken är att man har förbindelse med exempelvis elcentralen och utomhus genom marken.
 
C
Term att googla på: knx, smart home, automated home osv.
 
Danne031 skrev:
Det med central styrning kallas för bussystem, jag har knappt rört något själv så det blir till att söka (typ google) efter olika system eller det kanske finns trådar att hitta här också. Generellt kan man säga att det är oändligt flexibelt och ruskigt dyrt.

I trädgården kan man se till att lägga tomma kabelslangar tills man vet vad som ska sättas hur och var. Huvudsaken är att man har förbindelse med exempelvis elcentralen och utomhus genom marken.

Det är ngt i den stilen jag har tänkt, att lägga kablar kors och tvärs över hela trädgården för att "hålla alla dörrar öppna".

Men ska man satsa på att koppla in elen i stolpar som man sätter runt om i trädgården så att man koppla på efterhand? Gör man så eller är det bara något jag fantiserat fram i huvudet? ;)

Hur menar du förbindelse mellan elcentralen och utomhus genom marken mer exakt?
 
Jo alltså att du ser till att gräva ner lite tomma slangar som går ifrån elcentralen till utomhus någonstans.
Man behöver inte sätta stolpar överallt, det räcker med att du har tomma slangar som sticker upp här och var så drar man i rätt kabel när den dagen kommer. Tejpa slangarna bara så det inte rinner ner vatten eller skräp osv :)
 
Ett tips är att inte sätta tejp...det lossnar...jag brukar dra upp slangen en lite bit extra och lägga silicon i håler.
När jag sedan skall anv'ända anslutningen tar jag av en bit av slangen....
 
Hemmakatten
Det bästa är att ta kontakt med en trädgårdsarkitekt/designer INNAN huset byggs. då får man hjälp med de stora dragen, dvs. sol- och vindförhållanden, huset kanske skall vridas en aning, uteplatser, gångar mm. Då är det mycket enkelt att lägga rör för el. Dessutom kan man också skärma av runt en del av trädgården, runtde träd man vill spara osv så att byggmaskinerna inte kör sönder hela tomten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.