Hej! Ett år som husägare, och redan drabbats av vattenskada... När den förre ägaren renoverade kök och badrum 1993 lät han de gamla stammarna sitta kvar, och ett vertikalt avloppsrör, som vi planerat att byta i samband med ett badrumsbygge inom ett år, hann naturligtvis spricka... Golven är nu uppbrutna och en avfuktare står här och brummar minst de närmaste två veckorna.

If fixar det mesta, och skadan är inte superstor, men just nu undrar jag specifikt om det är något man bör tänka på när de sedan ska sätta igen allt igen? Idag ligger det ca 30 cm torv som fyllning i bjälklaget mellan källare och första våningen (huset byggdes 1910), men enligt killarna som var här kommer det att ersättas med "modern" isolering, dvs stenull eller glasfiber. Är detta (utan tanke på byggnadsvårdsanledningar) ok? Kan det finnas några problem med att blanda gamla och nya material?

Stort tack för svar!
/Bugatti
 
Ska allt torv tas bort och ersättas med annat? Försäkringsbolaget kommer nog inte att betala för så omfattande jobb.
Om det gäller att återfylla bara runt röret så har du nog inga andra val. Jag ser inga problem i det utom att mineralull ljudisolerar sämre än torv och inte lagrar värme lika som torv men det är kanske bara marginell försämring som du inte komme att märka
gaia
 
Fyll med cellulosa lösull. Väl utprovat och använt idag och fungerar bra tillsammans med ditt gamla hus och gammal torv utan att kräva lufttät plast i huset då det tål att hantera fukten och transportera den genom sig, något som glasull eller stenull inte gör.
 
Redigerat:
Tack för svaren! Det är ca 3 kvadratmeter golv som är uppbrutet där den gamla, fuktiga torven plockats bort, i övriga golvet finns den kvar. Ska kolla upp cellulosa-lösullen, det kan kanske vara värt att betala eventuell mellanskillnad själv?
 
Jag skulle också ha satsat på cellulosa så, då har man så lika egenskaper som möjligt mot torven. Inte för att det kanske skulle bli några problem med gullfiber/stenull men för att vara på säkra sidan.. då har du i alla fall gjort allt du kan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.