Tyvärr stämmer nog eran fundering på att huset minskar i värde , så hände det för mig då banverket löste ut mig , fast dom lovade att själva läget inte skulle tas med i värderingen.
Ni eller dom förra ägarna måste väl ha fått några papper på hur planket ska se ut ?
Planken vid våran järnväg är ca 3-4 meter höga och bildar bara en stor vägg utan utsikt.
Var noga med att skriva ner samtal mellan er och ansvariga som ni pratar med , kom gärna ihåg namnet på den ni pratar med osv.
 
Det tråkiga är att varken den förra ägaren eller mäklaren sa att något skulle hända så därför har vi inte fått någon beskrivning av bullerplanket än. Hur gick det till när det till slut blev så att de löste ut dig? (riktat till Micro) Fick du tidigt veta eller fick du leva i ovetskap länge? Mkt bra tips att spara alla konversationer. Tack ska du ha!
 
Den där kartan var på Sverige :p
Du har en s.k. cookie som gör att du hamnar rätt - men vi andra komemr bara till "huvudkartan"...

Hitta.se visar inte vart man är på kartan i länken uppe i adressfältet - du får "tipsa" din egen mailadress och klistra in den länken istället :)
tex såhär:
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?S...tellite=false&cx=6571300&cy=1545018&z=7&tip=1
(bara som ett exempel)

Annars tycker jag du gör rätt som går på transportstyrelsen hårt direkt - de som inte säger ngt brukar hamna mest i kläm verkar det som.
Vill ni inte bo brevid ett dubbelspår i ert hus alls så tycker jag ni skall försöäka få dom att köpa ut er.

/K
 
Micro skrev:
Hos oss är det banverket som sköter bullerplank samt dubbelspårs utbyggnad.
Från och med 1/4 i år är Banverket och Vägverket ihopslagna till den "nya myndigheten" Trafikverket.

Även vissa delar från Sjöfartsverket, Transportstyrelsen och SIKA ingår i det nya Trafikverket......
 
Banverket och vi bråkade i ca 6år totalt innan allt var klart.
1997 - 2002 pratade dom om att lösa ut oss , flytta på huset eller göra en ny sträckning runt samhället.
någon gång under hösten 2002 fick vi besked att det inte skulle bli något järnvägsbygge.
Maj - Juni 2003 kom en oberoende besiktningsman och värderade huset , juli 2003 blev vi utlösta men fick bo kvar i huset i 2år om vi ville.
Vi bodde kvar till oktober månad då vi hittade ett annat hus att köpa i samhället.
26-27 juli 2006 rev dom mitt gamla hus och började med att förbereda en bro som skulle leda vägen över järnvägen och ännu idag har inte dubbelspåret kommit ända fram till min gamla hustomt.
Dom var nästan omöjliga att förhandla med då dom hela tiden hotade med att tvångsinlösa mitt hus osv.
Men nu struntar jag i det då jag har ett annat hus och kan bo i lugn o ro utan att bry mig om dom.
 
Om du behöver göra om infarten är mitt tips att de betalar intrångsersättning. Ev. kommer de lösa in ditt hus. Sedan något år(?) tillbaka är ersättningen 125% av marknadsvärdet vid tvångsinlösen, mot att tidigare varit 100%,

PRATA MED TRAFIKVERKET OM HUR DE HAR TÄNKT SIG!

Så mycket förhandlingsläge har du egentligen inte, men visst kan du försöka påverka dem till att lösa in huset (om du vill).
 
Riktat till Micro. Får man fråga hur nära inpå er tomt/fastighet som det tilltänkta planket skulle stå? Skulle det komma in på er tomt eller nära inpå? Vad var det som till slut gjorde att Trafikverket (Banverket för din det) ändrade sig och bestämde att de skulle lösa ut er? Vilka motiveringar hade de?
 
C
6 meter till yttersta räl är standard, men dom kan bygga närmre om dom måste. Ett hus "var det nu var nånstans" har jag sett med kontaktledningsstolpe som går igenom takfoten, precis vid ytterväggen, så där var det väl ungefär 120 cm mellan husvägg och yttersta räl.

Bor du nära måste dessutom alla långa metalldelar, typ hängrännor, nätstaket och annat jordas i ena rälen, den såkallade S-rälen.

Lite kuriosa (eller allmänbildning om man så vill): En räl, flera räler, bägge rälerna tillsammans brukar kallas för räls (från engelskans rails).
Inte för att vara språkpolis eller så, bara som lite allmänbildning.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Är man lite konspiratoriskt lagd så känns ju det märkligt att ärendet kommer på erat bord så nyss inpå flytten DanielMarie. (Kommer tänka på ett hus vi var på visning för i Örgryte Göteborg, några månader senare ser jag i tidningen om den nya planerade marieholmslänken. Idag 3 år senare är den största stödmur/byllerplank jag sett som reser sig som granne. downloader.aspx
Lägg sedan på en lika hög glasvägg på denna betongmur.Inte kul för dom nya ägarna till det huset...)

Trist med er historia. Hoppas det löser sig för det bästa för er.
 
Järnvägen i just den här tråden är väl det berömda dubbelspåret som visst blivit några år försenat. Tunneln började ju byggas 1992, och vi läste nyss om att man äntligen borrat klart det första tunnelhålet genom hallandsåsen. Så informationen har nog varit offentlig länge.

Eller har jag fel om olika järnvägsspår genom Skåne?
 
Till (DanielMarie) Järnvägen skulle inte komma närmare huset då det nya spåret läggs på andra sidan det befintliga spåret. Problemet är att i hörnet av min tomt så låg det en järnvägsövergång (ej planskild) .
Banverket i samarbete med vägverket skulle flytta och göra om övergången till en undergång längre bort från mitt hus.
Men så kom nån på att det var smidigare att riva vårat hus och bygga en bro över järnvägen.
Motiveringen var att grundvattnet var så högt uppe att dom var tvugna att ha en länspump som pumpade dygnet runt.
Troligtvis var det bara skitsnack och det är mycket billigare att bygga över mark helt enkelt.
Staketet är byggt längs med den gamla banvallen (ca 8-9m) från där husväggen låg.
 
För att besvara det som "Mellanbarn" skriver så stämmer det nog väldigt bra. Sträckan det rör sig om är ett projekt som heter Ängelholm-Maria. Och viss, detta har varit offentligt länge men inte i vilken utsträckning. Jag är nämligen själv uppväxt i den byn som nu kommer bli påverkad och redan innan jag flyttade hemifrån (tidigt 90-tal) så pratades det om järnvägen genom byn. Sen gick det som det gick genom Hallandsåsen och spekulationerna om vad som skulle hända mellan Ängelholm och Maria, Maria som för övrigt inte ens existerade på den tiden, gick i stå. Så nu när vi skulle köpa oss ett hus i min uppväxt byn så hade jag/vi inte hört någonting om detta sedan drygt 20 år. Varken jag eller min sambo har varit insatta i vad som hända skall i det här projektet och därför fanns det inte ens på kartan att vi skulle börja fråga runt om vad som eventuellt skulle hända med spåret genom byn.
 
  • Gilla
Hankr
  • Laddar…
Jag måste säga att detta var väldigt intressant läsning. Vi äger ett hus som ligger 10-15 meter från banvallen och vi har försökt få bygga ut det men har i kontakterna med kommunen fått reda på att skyddsavståndet till järnvägen är 30 meter och att vi därför inte kommer få bygga ut. Tillbyggnaden skullle inte inneburit att huset kommit närmare järnvägen. Dett är alltså vad kommunen fått reda på av dåvarande banverket.

För mig låter det då väldigt märkligt att de kan dra en nytt spår betydligt närmare ett befintligt hus om inte hus får byggas ut om de ligger för nära?:O
 
Anledningen att ni inte får bygga närmare, är att an skall kunna bygga fler spår om det behövs utan att riva/lösa ut.

Järnvägar går före vanliga hus, så är det bara.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.