klaskarlsson skrev:
Hmm, nu är man faktiskt lite sugen på att binda iaf delar av lånet:
[länk]

ca 0.7% premie på 3 åringen och de flesta experter tror att riksbanken kommer höja så att reproräntan ligger på 2- 2.25% i slutet av 2011.
Och det torde innebära en 3 mån på säg 3-3.5%.

Just nu ligegr 3 - åringen på 2.98%.
Så då torde man kunna åf lånet billiager iaf 2 år av 3 ca eller vad tror ni ?

/K
Jag har alltid propagerat för rörligt men sen satt jag med kalkylerna för en dryg månad sen och jämförde röligt vs 2-år som jag fick för 2,35. Vi låste allt på det och jag tror att det kommer löna sig. Gjorde det mer som ett exprement då jag inte tror vi kommer tjäna storkovan direkt. Nu hade man haft runt 2% på 3-månaders så det skiljer redan väldigt lite.

Frågan för dig är om riksbanken verkligen kommer höja i samma takt nästa år. Om inte måste räntan vara väldigt hög sista året för att det ska löna sig. Omvärlden går ju inte lika bra som Sverige och vi är ju som sagt inte ensamma på denna planet.

Du lär väl åtminstonde kunna pruta den till 2.68, det får du väl ta med i beräkningen. Det luriga är att alla fasta räntor ser lockande ut men räknar man lite på det blir det svårt att slå "rörligt".

För mig är det viktigt att kunna sälja huset när jag vill då vi(mest jag) är rastlös och gärna byter boende ibland, då vill man ej ligga med något fast ränta låst på massa år.
 
bumpaberra skrev:
Jag har alltid propagerat för rörligt men sen satt jag med kalkylerna för en dryg månad sen och jämförde röligt vs 2-år som jag fick för 2,35. Vi låste allt på det och jag tror att det kommer löna sig. Gjorde det mer som ett exprement då jag inte tror vi kommer tjäna storkovan direkt. Nu hade man haft runt 2% på 3-månaders så det skiljer redan väldigt lite.

Frågan för dig är om riksbanken verkligen kommer höja i samma takt nästa år. Om inte måste räntan vara väldigt hög sista året för att det ska löna sig. Omvärlden går ju inte lika bra som Sverige och vi är ju som sagt inte ensamma på denna planet.

Du lär väl åtminstonde kunna pruta den till 2.68, det får du väl ta med i beräkningen. Det luriga är att alla fasta räntor ser lockande ut men räknar man lite på det blir det svårt att slå "rörligt".

För mig är det viktigt att kunna sälja huset när jag vill då vi(mest jag) är rastlös och gärna byter boende ibland, då vill man ej ligga med något fast ränta låst på massa år.
Well - prutning gäller ju både för rörliga och fasta (jag har redan en viss "bonusnivå") :)
Visst är frågan om riksbanken kommer fortsätta sina höjninga. Just nu verkar dock även de mer pessimistiska experterna inne på att det höjs men bara till ca 2% så (en del andra tror på både 2.25 och 2,5 )
Omvärlden har störe problem än vi, visst.
Men vi är ju rätt omvärldsberoende.

Det kan bli en mer eller mindre global deflation mer låga räntor i et tpar år framöver. Eller så slår stimulanspaketen bakut och vå får en stor inflation (pga alla utpumpade pengar) alternativt så är det många länder som kommer ligga illa til loch tvingas til lhögre räntor för att alls få låna pengar - men det är svårt att veta förstås...

/K
 
BobbyEwing skrev:
Det var ju just obalanserade mognadsgrader som låg till grund för att hela det isländska banksystemet hamnade i gungning. Grundregeln inom bankvärlden brukar annars vara att man vill ha lika många långa som korta skulder. Idag har bankerna dock problem att upprätthålla detta eftersom allt fler kunder, speciellt privatkunder, väljer korta krediter och detta kan vara en del i förklaringen till att långa krediter nu erbjuds till ganska låga räntor. Bankerna är helt enkelt beredda att ta en lite mindre vinst på en del av sina krediter för att balansera sin egna upplåning genom att uppmuntra kunder till längre bindningstider.

Men grundregeln gäller ju fortfarande; om inte marknaden kraftigt har felbedömt den ekonomiska utvecklingen vid det tillfälle man tecknar lånet så förlorar man alltid i rena pengar på längre skulder och man får väga det mot stabiliteten det ändå innebär att veta vilka kostnader man har.
Roligr att vi är överens om nåt, Bobby! :)

Det som slår mig är att "marknaden" måste ha en ganska nattsvart syn på vår ekonomiska framtid om den tror att den gör en bra affär när den lånar ut pengar så billigt. Om marknaden har rätt kommer vi att få en period med mycket låg inflation (eller deflation) och låg tillväxt. De rörliga räntorna går i så fall i botten (runt en procent, kanske). Men man förlorar inte så mycket ändå på att binda. Skillnaden mellan bunden ränta och rörlig bli i så fall omkring en procent. Inte så blodigt.

Om marknaden däremot har fel och räntorna går upp gör man en riktigt bra affär om man har bundet.

Det var förresten inte bara islänningarna som lånade kort och lånade ut långt. Det här var vanligt i många banker och finansinstitut runt om i världen. Ett av skälen till att finanskrisen blev så allvarlig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.