Jag efterlyser bra tips på hur jag lättast skall bära mig åt för att baxa in vedpanna och tankar i pannrummet.

Detta måste vara något som är vanligt förekommande men jag har sökt på nätet utan större framgång. Jag har till och med varit och frågat hos en uthyrningsfirma för verktyg och lyftar utan att få några jättebra tips. Kunskapen här borde vara enorm så denna tråden kan bli intressant

Förutsättningarna är inga trappor. Däremot en liten avsats på 15 cm till ett utrymme precis utanför dörren till pannrummet där en tröskel väntar. Inne i pannrummet är det betonggolv.
Dörrkarmen medger 80 cm breda saker att passera.

Jag skall in med en calmarpanna V33 som väger 320 kg. Tänk om panntillverkarna kunde sätta på hjul på grejerna, ungefär som kylskåpen har. Funderar på att låta svetsa ihop en L-profil med hjul på. EN sådan i var ände fixerade med spännband kunde kanske fungera?
Rulla på stålrör med spett kanske?

Ackarna mäter ca 2 meter och väger ca 180 kg. Otympligt som attan.

Som sagt, jag tar tacksamt emot tips
 
Ska du inte ha en röris eller nått som ska koppla? Låt honom med arbetskamrater lösa problemet i så fall :wow:
 
Ställ pannan på en lastpall, spänn fast den med spännband.
Använd pallyftare, rör att rulla på, spett att lyfta med, dra i rep knutna i pallen.
Det är bara gammaldags muskelkraft som löser dessa situationer.
 
Jag har liknande problem men också en halvtrappa och en tyngre panna.

Jag har fått tipset att rulla pannan på 3-4 rör där så är möjligt. Är man 3 personer så är det också en fördel.
 
En så liten panna är inte svår att flytta, den kan man nästan ta på en säckkärra. På en pallyft drar du den själv. Ska du över tröskeln kan tre grova rör vara enklast. Finns även speciella eldrivna vagnar som tom klättrar i trappor.

För att ta avsatsen kan man bygga upp med lite regelvirke och OSB-skiva vilken pannan glider ganska lätt på.
 
Med några järnrör och ett spett rullar du in pannan själv, 320kg är inte mycket.
Om du inte kan ta bort tröskeln, så gör som Matss sa, bygg en ramp..

Själv rullade jag in en panna på 740kg och en tank på 800kg på rör, gick galant på 2 man.. (ingen tröskel dock)
 
Min panna på 300 pannor körde vi tvärs över tomtem på säckakärra.. ställde den framför pannrummet och lyfte lite med ett spett och petade under ett par rör som vi rullade in den i pannrummet på.. acktankarna bar vi in, satte ett kvastskaft i toppen som handtag och i botten finns en kant man kunde greppa..

Jobbigast var nog att köra säckkärran.. Men tar man bara det lugnt och försiktigt så går det ganska bra..

Behåll pannan med pall och embalage tills du fått in den i pannrummet, skaffa ett spett, ett par rör att rulla den på så är du i hamn

Lycka till.
 
Min röst går på en säckakärra typ Hörby kärran inget billigt skit. Se till att ha bra tryck i däcken runt 3,5-4 bar. Har flyttat flera kassaskåp med vikter på ca 400kg med en sådan.

Lite mekigt kan det vara om det är trångt men lägg någon gammal trasmatta på golvet om du är rädd om det.

Lycka till
 
Själv köpte ja hjul på typ biltema el jula som klarar vikten med råge,.. lite 2"4 och 1"4 som skruvats ihop funkade väldigt bra,.
 
Nu kommer facit...nåja, men i alla fall hur det gick.

Gamla pannan ut med hjälp av rörbitar under. Jag hade en gammal bit av kabelstege som jag använde som vagga över tröskeln ur pannrummet. Därefter fuskade vi med en bobcat med gafflar:) Ärligt talat var det tur att den fanns, utan den hade det varit rejält mycket svettigare. Nya pannan in med samma metoder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.