Hej,
Snart drar altanbygget igång. Kommer bli c:a 70 kvm trall och bärlina på 45x220 pga stora spann. Fortfarande saknas dock en del verktyg och planering av detaljer innan det är dags att sätta sågen i virket.
Jag är inriktad på att skaffa en rejäl kap- och gersåg. Cirkelsåg lånas. Sticksåg finns (blå Bosch).

Hur gör man sedan på bästa sätt? Mäter man på plats och slänger sedan upp träet i gersågen, eller fäster man och sedan kapar på plats med cirkeln? Kapar man alltid bort ändarna på virket?

Några fler verktyg som är nödvändiga? (Fogsvans, skruvragare, hammare osv finns såklart redan). Jag har däremot inget laserverktyg. Behövs det?

Det finns mycket info på forumet om altanbyggen och verktyg, men jag hittar inga tips om de mer basic arbetssätten och knep som gör arbetet enklare och roligare.

mvh

/Hasse
 
Mikael_L
Hasse C skrev:
Hur gör man sedan på bästa sätt? Mäter man på plats och slänger sedan upp träet i gersågen, eller fäster man och sedan kapar på plats med cirkeln? Kapar man alltid bort ändarna på virket?
Det finns väl lika många sätt som byggare. :)
Jag gillar att skruva dit lite för långa bräder och sen kapa bort dom med cirkelsågen, fö´låt sänksågen ;). Sen avslutas det snyggast med en eller två trallbrädor andra ledden.
Kapa varje bräda för sig ger aldrig en rak kant. Men en vanlig cirkelsåg och styra efter en spånskiva, trallbräda, rätskiva eller kanske en hemgjord skena ger en fin kant.
Man måste ju ha tungan rätt i mun, så man inte sågar på några trallskruvar :S och se till att sågdjupet är exakt rätt.

Fula och spruckna ändar kapas givetvis bort, ser dom inte jättefina ut är det väl bra att ta bort någon enstaka cm.
[/QUOTE]Några fler verktyg som är nödvändiga? (Fogsvans, skruvragare, hammare osv finns såklart redan). Jag har däremot inget laserverktyg. Behövs det?[/QUOTE]
Antingen ett laserpass eller vanligt vattenpass får väl anses som nödvändigt.
Tänk då på att korslinjelasrar ser man inte strålen då solen lyser. Så med laser utan mottagare så blir det till att jobba på kvällen (eehh nu nästan midsommar, säg natten :rolleyes:).
I alla fall mäta under nattens timmar.
 
Hur långa spann?

Om du inte vill investera i laserpass funkar det ganska bra med ett slangpass alternativt rätskiva och ett libella "hus"

personligen skulle jag fundera på en nätdriven skruvare då det går väldigt mycket fortare med en sån och djupstoppet är exaktare än frihand
 
Altanen kommer byggas i suteräng och kommer delvis fungera som tak över en carport. Därför kommer spannet bli 4 meter på stora delar av bygget.
Kommer sätta 45x220 med cc 40 cm. Totalt kommer det gå åt ett 40-tal balkar/reglar.
Kapningen av virke är det som jag funderar på mest. Klarar jag mig med en cirkelsåg eller ska jag utöka samlingen med en kap och gersåg till bygget?
 
Har du en bra cirkelsåg så räcker nog det, sedan jag köpte en riktig cirkelsåg så använder jag inte kap & gersågen längre.
Det jag tycker är jobbigt med just kap & gersågen är när man ska såga långa brädor och reglar.
Med cirkelsågen så lägger man ju bara virket på några bockar och sågar.

Sen finns det väl säkert andra som tycker tvärtom. :)
 
skalman1 skrev:
Har du en bra cirkelsåg så räcker nog det, sedan jag köpte en riktig cirkelsåg så använder jag inte kap & gersågen längre.
Det jag tycker är jobbigt med just kap & gersågen är när man ska såga långa brädor och reglar.
Med cirkelsågen så lägger man ju bara virket på några bockar och sågar.

Sen finns det väl säkert andra som tycker tvärtom. :)
Jag håller faktiskt med om att man klarar sig med en bra cirkelsåg. I mitt tycke så är kap & gersåg endast nödvändig när det gäller finsnickerier där man vill ha bra passform.
 
Ok. Låter som att jag får svårt att motivera inköp av gersåg. Kände dock lite på farsans cirkel som jag tänkt låna. Det är typ en 10 år gammal Bosch som kändes lite glapp och trött.
Har sökt lite efter tips på nya handklingor men hittar inget entydigt svar. Alla diskussioner kommer bara in på sänksågar.
Vad ska man köpa för cirkelsåg för altanbygge. Budget runt 2000:-
 
Mikael_L
Hitachi C6BU2.
(Gör inte som jag och snåla med en C6MFA, jättedumt !)

Försök och hitta ett erbjudande på maskinen + set med 3 extra klingor. Det erbjudandet verkar vara återkommande och är alltid prisvärt.
 
Jag har en AEG KS55C som jag tycker är väldigt trevlig, kostade 1700kr.
 
skalman1 skrev:
Har du en bra cirkelsåg så räcker nog det, sedan jag köpte en riktig cirkelsåg så använder jag inte kap & gersågen längre.
Det jag tycker är jobbigt med just kap & gersågen är när man ska såga långa brädor och reglar.
Med cirkelsågen så lägger man ju bara virket på några bockar och sågar.

Sen finns det väl säkert andra som tycker tvärtom. :)
Jag håller med. Jag använder bara min GCM8s när det skall sågas lister sedan jag skaffade en ordentlig cirkelsåg. Jag har en Mafell KSP55F som är trevlig. Man får en spånuppsamling som ingen kap/gersåg kommer i närheten av. Inte så viktigt för utomhusjobb, men trevligt om man skall hålla till inomhus. Jag såg inget om budgeten för verktyg. Mafellen kostar en del pengar, men den är å andra sidan mycket mångsidig.
 
Jag väljer att svara på mitt eget inlägg nu när jag vet bättre.
Inför byggstarten spenderades mycket tid i bygg- och järnaffärer. Tjejen såg hur jag suktade efter en kap- och gersåg och övertalade mig att jag skulle köpa en. Dessutom sa hon att "Se till att köpa en ordentlig, så du inte ångrar dig om en vecka". Så då var man plötsligt ägare till en Bosch GCM 8S och ett GTA3700! (5000 kr på Duabhuset). Samtidigt lånades en Hitachi C6BU2.
Trots ständigt regnande börjar uteplatsen nu bli klar. Jag har använt c:a 3 ton virke till en kostnad av 25000 kr och sammanlagt måste jag ha gjort minst 500 snitt med såg. Handklingan känns fantastisk men den har bara fått jobba 5 ggr. Kapen har däremot gått varm var enda dag. Vilken härlig maskin! Klart värd varje krona.
Sammanfattningsvis är jag glad att tjejen övertalade mig att köpa en kap- och gersåg. Jag vet inte hur andra maskiner är eller om det skulle duga med en billigare, men det spelar ingen roll eftersom jag är så nöjd med Boschen.
 
Hjälpe en kompis att skruva trall på 16x6m och då hade jag med mig min batteridrivna cirkelsåg och det sparade tid. Slippa springa med plankorna för att mäta och sen kapa och sen tillbaka för att skruva.

Visserligen funkar ju en vanlig cirkelsåg till detta också men det är otroligt smidigt att slippa sladden. När man väl bara kapar trallen och inte klyver den så klarar man helsikes många kapningar per batteri, så det är inget bekymmer med oladdade batterier då iaf.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.