K
Min sockel mot golvet under underskåpen är laminerad spånskiva (sprillans nytt ballingslöv kök), nu ligger ju en helt obehandlad kant på spånskivan mot klinkersgolvet, om man spiller eller skurar golvet (har städmani så det gör vi minst en gång om året) så suger ju spånskivan upp fukt rätt snabbt, sväller samt att laminatet lossnar. Detta kommer ju inte att vara snyggt så länge. Vad gör man? Målar kanten men våtrumsfärg? Finns det nån typ av kantlist?
 
Såga till en ny list om fem år när man faktiskt kan ana en fuktskada om man lägger sig på knä med förstoringsglaset i beredskap? ;)
 
Det där med att måla är ingen dum idé. Något lack räcker nog alldeles utmärkt!
 
K
Tror inte att dom håller sej i 5 år. Jag har ett baby skötbord från IKEA i badrummet nu, med öppen spånplattekant nertill, det är fult efter 1,5 år. Laminatet har lossnat etc. Och det står inte speciellt fuktigt.
 
Ken skrev:
Min sockel mot golvet under underskåpen är laminerad spånskiva (sprillans nytt ballingslöv kök), nu ligger ju en helt obehandlad kant på spånskivan mot klinkersgolvet, om man spiller eller skurar golvet (har städmani så det gör vi minst en gång om året) så suger ju spånskivan upp fukt rätt snabbt, sväller samt att laminatet lossnar. Detta kommer ju inte att vara snyggt så länge. Vad gör man? Målar kanten men våtrumsfärg? Finns det nån typ av kantlist?
Jag fick och kollade på vår sockel som ligger i vårt kök som byggdes -98 och det har också "naket" spån som du beskriver. Nu är vår städmani aningen svårare än Er, vi fukttorkar så pass ofta som två gånger i månaden ungefär ;) men ännu ser sockeln som ny ut. Så HÄR har det inte varit något bekymmer i alal fall. Men att lacka den lär säkerligen förlänga livslängden ytterligare, så gör jag nog när vi en gång får nytt kök. Det skulle KÄNNAS bättre om inte annat. Tack för tipset!
 
Ja, vi hade tyvärr diskmaskinläcka härom veckan och vi lärde oss en sak iallafall: det blir MYCKET vatten. Ändå att vi hade en "balja" under maskinen, så tämligen forsade vattnet ut på vårt parkettgolv. Som tur väl var så var vi snabba att få loss socklarna då vi redan befann oss i köket då det hände. Så nu har jag lackat dem.
 
Totte_S
Har alla (de flesta...) nya kök lösningar med lösa socklar???
Förr byggdes väl en sockel i spånskiva som man ställde skåpen på, och då blir det ju inte så lätt att plocka loss vid en läcka :-/
 
Nä vi hade lösa sk clips som vi spände mellan skåp och sockel. Själva skåpen står på ben.

Det nya köket vi skall ha nu har oxå den lösningen, svarta plastben och sedan en fanerad sockel med clips.
 
Det är anmärkningsvärt att även "fina" kök har sådan usel konstruktion. IKEA förstår jag, men där får man ju vad man betalar för. Från de andra får man m.a.o. inte vad man betalar för.

Det räcker med ett spill och man har bubblor som inte går bort. Det borde åtminstone vara vattenhärdigt material på denna utsatta del.
 
Att gnida in spånkanten med vanligt vitt trälim går lättare än t.ex lack. Träspånet suger i sig lacken som en torr svamp. Om det är bättre att mätta med lack eller försegla med trälim är jag inte något vidare på att avgöra. Någon som vet?
 
K
Nu har jag (efter tips från min snickare) smetat in kanterna med silicon, det funkade bra, lättare än att måla. har också gjort detta i bänkskivan där jag sågat hål för spishällen, samt alla öppna ytor på sockeln runt diskmaskinen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.