Är själalycklig, fick ensam igenom lånet på mitt älskade hus ( som jag valde) när jag ock exet köpte hus för 2 år sedan, de sprack hyffsat snabbt och huset har stått tomt i väntan på försäljning som aldrig skedde.

Tog beslutet att köpa ut exet och imorron eftermiddag får jag äntligen mitt älskade hus själv :D

Känner mig nykär i det och alldeles :wow:
Nya killen och hans barn kommer flytta in och vi alla är själaglada.

Ville bara dela med mig, renoveringsbilder kommer i en projekttråd.

Imorron blir alla 7 rok mina jeeej d^_^bd^_^b
( kommer stå på huset själv)
 
Redigerat:
Grattis! Det ska bli spännande att se huset och följa din projekttråd. :)
 
Grattis! Skönt att det har löst sig så att du kan behålla huset. :)

Ett litet varningens finger: Tänk på att skriva ordentliga papper på att sambolagens regler om bodelning inte ska omfatta huset, annars kan nya killen kräva hälften om ni (hoppas inte!) en dag skulle separera - detta gäller även om du står som ensam ägare på pappret eftersom ni (du) köper och flyttar dit tillsammans/i syfte att bo där tillsammans.
 
Nu är mitt älskade hus mitt och exet utflyttat, idag bär de av mot hansacity med bauhaus, ikea och rusta som köpställen :D
 
Eftersom din nya kille har barn, vilket du inte har (verkar det som), så kan du hamna i den situationen vid en bodelning att han har större behov av bostaden än du, och du får snällt lämna den till honom, oavsett vad ni skrivit för papper tidigare.
 
andersmc skrev:
Eftersom din nya kille har barn, vilket du inte har (verkar det som), så kan du hamna i den situationen vid en bodelning att han har större behov av bostaden än du, och du får snällt lämna den till honom, oavsett vad ni skrivit för papper tidigare.
nej, sambolagen vid bodelning, gäller saker som införskaffats för gemensamt bruk, så vitt jag förstår har eliza köpt huset själv, sen kan man ju självklart inte kasta ut någon hur som helst utan det får endast kronofogden göra.
 
Redigerat:
andersmc skrev:
Eftersom din nya kille har barn, vilket du inte har (verkar det som), så kan du hamna i den situationen vid en bodelning att han har större behov av bostaden än du, och du får snällt lämna den till honom, oavsett vad ni skrivit för papper tidigare.
Haha! Det ville nog hon inte höra nu efter hennes glädjeskutt! Oavsett huruvida lagen skall tolkas så är det huvudvärk man inte vill ha. Hon får kika på det med en jurist till hjälp.
 
thestaar skrev:
nej, sambolagen vid bodelning, gäller saker som införskaffats för gemensamt bruk, så vitt jag förstår har eliza köpt huset själv, sen kan man ju självklart inte kasta ut någon hur som helst utan det får endast kronofogden göra.
Det finns faktiskt ett undantag, att den som har störst behov av någonting har rätt att behålla det vid en bodelning (Sambolagen §16). Fast jag skrev att hon kunde få "lämna" huset, men så illa är det inte. Sambon måste givetvis betala för sig.
Utan att ha en aning så tror jag inte att detta är något som tillämpas särskilt ofta, så det är inget TS ska ligga sömnlös över.
 
Huset är köpt av mig, jag står på samtliga lån och en jurist med vittnen har upprättat att huset är mitt vid ev separation.
Så behöver ni inte ligga sömnlösa heller ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.