Hej!
Vi har byggt ett stort L-format IKEA Solär-kök, vitt. Bänkskivan är vit högglans och golven är vitlaserade furugolv. Mycket vitt med andra ord.
Mellan kyl/frys och väggen finns det ett utrymme på 17 cm som vi från början tänkt sätta täckskiva över. Nu har vi istället bestämt oss för att platsbygga någon slags förvaring där. Även ovanför kyl/frys ska det platsbyggas förvaring för att komma upp i samma höjd som högskåp/väggskåp. Då allt annat är vitt i köket, funderar vi på att bryta av denna platsbyggda historia med ett träslag men har så svårt att se vad som skulle kunna passa.

Är det någon som har ett vitt, vitt, vitt kök där ni blandat in lite trä som detalj får ni hemskt lägga upp lite bilder eller dela med er av förslag!
Förslag på platsbyggda lösningar kan jag också tänka mig ;-)


Tack! Lisa
 
Se den hyllan som en inredningsdetalj och välj något som matchar tex eventuella möbler.

Ek är ju annars ett säkert kort.
 
I gamla lägenheten byggde snickaren hyllplan av bänkskivor i ek från Bauhaus. Platsbygda avslutningshyllorna är ju klart snyggare än dom smäckiga dåligt fanerade bitarna från i vårt fall IKEA.
dbfile_002.jpg
 
Tack för tipsen Anna_H och rqu!
Trots att jag trodde att jag var lite trött på ek-trenden så är det ju trots allt snyggt och ett säkert kort!
rqu, Snyggt kök! Hyllan ovanför kyl/frys - är den platsbyggd eller är det standardskåp?

Får nog i alla fall bli vitt på själva luckan ovanför kyl/frys så kanske man tar något annat till den smala hyllan i utrymmet mellan vägg och kyl/frys. Är lite inne på valnöt men har samtidigt svårt att se hur resultatet skulle bli.
Vi har ännu inte bestämt om vi ska behålla nuvarande matbord som är i riktigt gammal, mörk ek. Nästan lite valnötstouch i färgen, eller om vi ska köpa ett nytt, vitt matbord. Så jag vågar inte riktigt gå på ett träslag bara för att det eventuellt kommer matcha matbordet. Det måste nog klara sig självt så att säga.

Mvh, Lisa
 
Lisa_72 skrev:
rqu, Snyggt kök! Hyllan ovanför kyl/frys - är den platsbyggd eller är det standardskåp?
Det är ett standardskåp. Dock är täcksidan skarvad av en vit och en fanerad bit. Vi anlitade en arkitekt för att få ordning på köket, en väl värd investering! Vi följde dock inte honom slaviskt utan gjorde några avsteg.
 
Ektrenden kan ofta bli väl mycket om man har ALLT i ek, men några detaljer blir aldrig fel. Kan enkelt matchas med underlägg, bag-inboxställ och annat som är lätt att byta ut.
 
För mycket ek kan som sagt bli lite murrigt. Arkitekten valde vita luckor upptill för att inte få en sån tung känsla. Här kommer en bild till.
dbfile_018.jpg
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.