Planerar att bygga ett stenhus (2-plans med källare), där källaren blir i lättklinker, och över mark lättbetong. Bjälklag gjutna med Planjas Combideck eller motsvarande. Tak med fackverkstakstolar, lutning 15-20 grader, betongpannor.

Frågan är hur man skall göra innerväggar? För att bära upp bjälklaget tänkte jag ha två bärande innerväggar, både på källarplan och entréplan. Men takstolarna kommer kunna bära själv, utan bärande innerväggar.

1) Hur göra icke-bärande väggar i källaren? Lättklinker verkar vettigt, men det blir ju billigare med reglar+gips, eller är detta förkastligt i källare ur fuktsynpunkt?

2) Hur göra icke-bärande väggar ovan mark? Antingen 100mm lättbetongblock, eller att man sätter träregel med 70mm mineralull, och plyfa+gips 13mm på varje sida.

Som jag ser det blir det bättre värmelagring om jag har även innerväggar i lättbetong, men å andra sidan är det ju redan en himla massa betong i bjälklag och yttervägg, så frågan är om innerväggen bidrar särskilt mycket extra? Troligen blir det även bättre ljudisolerat med massiv stenvägg, men är det någon större skillnad?

Fördelen med plyfa+gips blir att det är billigare, troligen snabbare att bygga, lättare att spika upp tavlor etc samt troligen enklare att dra elledningar, och att det är enklare att flytta om eller riva innerväggar i framtiden. Finns det andra för/nackdelar med respektive variant?

Ni som byggt egna stenhus, hur har ni gjort med innerväggar?
 
Tror på principen att hålla sig till samma material. De byggare som jag pratat med rekommenderar innerväggar i samma material som stommen. En viktig anledning är att du slipper rörelser i väggarna (som kan ge sprickor). Stenväggar är också tystare och ger en mer gedigen känsla.
 
Vi bygger stenhus.
Vi har valt innerväggar i sten, kände att när man ändå slår på stort och bygger stenhus är det lika bra att gå hela vägen!
 
Vi bygger också i sten (Aeroc) men har valt innerväggar i stålreglar + armerad gips med isolering. Anledningen är att vi vill dra mycket rör samt ha vägghängda toaletter mm. Lättbetongen är inte vidare dragfast så det är svårt att hänga/spika upp grejor i den.
I vilket fall vill man ju inte ha träreglar när man ändå bygger ett hus som inte rör sig och inte kan mögla. Sten + gips blev bra. Ger ungefär samma pris som innevägar av lättbetong.
 
Det lät som en god ide´. Vi har svurit många gånger över att dra rör i lättbetong!
 
Vi körde bägge varianterna, lättbetong på våning 1 och 2. Övervåningen har vi 4,5 meter i tak (från 2.4) och då kändes det lite rackligt med lättbetong plus att 200 mm sten skulle ha tagit mycket golvyta.

Nu i efterhand hade nog jag tagit lättbetong instället för stålregel, plyfa och gips. Priset blir ungefär detsamma men man kan inte ändra något, inga nya rör kan dras utan att ta ner rubbet igen :( Med lättbetong är det bara att fräsa på. Jag fräste allt själv med 2 billiga fräsar från jula och några frässtål från classe. Eftersom vi sedan gipsputsade allting var det inget problem att spackla, det var bara att slabba på¨mer gips. Vi började med att fylla i lagningsbruk men det var ingen höjdare, svårt att fylla smått med och ett jädra pill var det också.

Stenväggar är överlägset

 
  • 2005-02-14_06-31-16copy.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
fitzpatrick skrev:
Vi bygger också i sten (Aeroc) men har valt innerväggar i stålreglar + armerad gips med isolering. Anledningen är att vi vill dra mycket rör samt ha vägghängda toaletter mm. Lättbetongen är inte vidare dragfast så det är svårt att hänga/spika upp grejor i den.
Du monterar väl knappast din toastol i gipsväggen heller, eller hur? Det vanliga är att man köper en sån här http://www.geberit.de/geberit/inet/de/wcmsde.nsf/pages/prod-inst-duo-1
 
Jag håller med Byggare Bert.  Vi har också lättbetonghus och vi har lättbetongväggar i alla innerväggar. Eftersom jag är murare och har jobbat mycket med liknande så har man sina små knep och när det gäller att laga igen efetr rördragning är det lättaste att sätta spik som håller rören på plats och sen lagar man igen spåren med en blandning av vanligt putsbruk (billigt) och en skvätt tunnfogsbruk eller liknande som är lite kletigare än putsbruket. Med en sån blandning fastnar bruket bättre och det blir smidigare att jobba med. Lättbetongs eget lagningsbruk är skit rent ut sagt, det blir så sprött och fastnar inte. Dessutom så märker du direkt när du försöker spika eller skruva upp nåt på väggen att det är något ivägen om du använder putsbruk, det är ju mycket hårdare och borrar man så syns det på färgen på borrdammet att det finns något bakom som förmodligen inte är lämpligt att spika eller skruva i!!! Vi har bara bredspacklat alla väggar, dvs ingen put på överhuvud taget. Men skall man göra så så krävs det att man varit supernoga vid murningen av väggen så det inte går åt för mycket spackel vid ojämnheter. Det skiljer ganska mycket på toleranserna mellan olika tillverkare av blocken. Vi har byggt med dåvarande Ytong vilket vi tyckte gick kanon.

Mvh Honken
 
  • rordragning_001.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.