Jag ske igenom med ett antal rör genom bärande vägg, betonghålsten. Är det viktigt att röret är isolerat korrekt även genom väggen!? Kan ju tänka mig att man får kondensutfällning och värmeförluster utan isolering, men är det i så fall ett allvarligt problem

Vill hålla håldiametern så liten som möjligt med tanke på att det är en bärande vägg (som redan nu är rätt perforerad) och betonghålsten har ju en förmåga att "kollapsa" (=blir ett stoooort hål) när man tar sig igenom den.

Rören vi pratar om är 4st 22mm CU för tapp- resp radiatorvatten och detta på två ställen i väggen. Minimum runt rören blir dock tjärpapp för att hålla putsbruk etc från koppar'n.
 
Jag har borrat hål och sedan pjuttat i lite fogskum.
 
 :surprised:  :surprised: Totalt missat det  ;D   Får skaffa mig längre näsa så jag kan tänka mer....

Möjligtvis får jag ekonomiska problem  :D vid utgången ur pannrummet där det behöver vara brandsäkert. Undrar vad sånt fogskum kostar...  :'(   ;)
 
Ha, det blir svindyrt det!

Åk till Woody i stuvsta, där har dom sånt skum du ska ha. Finns på en hylla borta vid skruvarna. Akta dig bara för att gå för långt för då kommer du gå förbi en hög med metallboxar som är Essves sortimentslåda. Alla skruv man behöver för en femhundring, exemplariskt förpackat i en metalllåda.
 
;D

Så kan man ju smatidigt passa på att ta en sväng förbi Comfort-butiken och köpa lite 28/15mm klämringskopplingar när man ändå har tagit fram sitt Brilliant-Amex   :cool:
 
Borra 28-30 mm hål och använd 28 mm cu-rör som genomföringshylsa genom väggen. Då kan röret röra sig fritt utan att betongen gnager på det. Det är inte hela världen om den lilla biten genom väggen blir oisolerad.

 
Det var ursprungstanken och att jag skulle silikona lite mellan "genomföringshylsan" och själva röret, framför allt ut från pannrummet (där jag redan har fireseal silikon).

Men skraj amatör som man är ::) började jag misstänka att de 25cm bärande vägg kunde orsaka kondens och då måste jag ju kunna evakuera det osv osv osv.
 
Det är ingen fara med kondens i detta fallet. Det enda röret som kan kondensera något är kallvattenröret, men det är väldigt minimalt på den korta sträckan på 25 cm. Tätar du med fireseal eller liknande blir det ju lufttätt mellan röret och hylsan, alltså ingen kondens.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.