Y
Jag har satt in ett nytt och effektivare fönster i köket, tanken var att kunna ta bort radiatorn och inte behöva offra skåpens djup...

Men nu när jag lockats att sträva efter så låga temperaturer på ledningarna så vet jag inte om de andra radiatorerna runtom (hallen och djupare in i köket) täcker upp detta...

Antingen ingen radiator - eller så sätter jag en C10 bara för ge lite underhållsvärme... golvvärme och annat är inga alternativ denna gång..

vad hade ni gjort, chansat på radiatorlöst eller satt en spinkig och kapat i skåpen... osäker om jag kan det för hade tänkt ha sånna ikea skåp där man drar ut hela fronten och det blir som utrullade hyllplan...(ej ritat på denna bild dock)

tidigare satt det;
hall: 552watt
köket under det gamla och då större fönstret som idag är utbytt mot mindre; 239watt
två andra i köket: 500watt 500watt.... då var väggen stängd mot vardagsrummet nu är det öppet som på bilden..
(inga dörrar till vardag eller kök samt hall)

En c10 550x1000 70djup = 282watt 50/45 - men det blir ju mer än inget... ska dock försöka köra lägre på rören..

köket får två 866watt... hallen vet jag inte än men något relativt stort..

- kommer bli ett helvete att lyckas hålla rent dock..stenskiva, sätta ventil i den.. sen ventil i socklarna,.. och hoppas på kunna dra ut skåpinnehållet för städa..

jag ser nu att denna planritningen var gammal för det är två dubbelfönster i vardagsrummet, så gränsen mellan kök och vardagsrum har egentligen ännu mer radiator-kraft..
koksrad.jpg
 
Redigerat:
Finns väl ingen som har radiatorn under en arbetsbänk så :)
 
Om du inte har en hobby som bakteriodlare så skulle jag undvika att sätta en radiator där... Totalt sett så får du ju samma effekt nu som förut så det ska inte bli något problem - däremot lyckas jag inte lista ut hur öppen planlösningen är, men om det är öppet mellan kök och vardgsrum kommer värmen fördela sig bra. Anledningen till att man sätter elementen under fönster är ju just för kallraset och det har du inte så ont av dels för att det är ett modernt välisolerat fönster men också för att du inte står under fönstret på samma sätt när det är en bänk framför.

Det finns annars radiatorer som du kan montera i skåpsockeln - men de är rätt dyra misstänker jag....
 
Maveric hade länken :)
 
Y
ni ser trappen som börjar i mitten på högergaveln... köket var L formad med skafferi där under trappen som jag nu kommer vända till den riktningen på bilden... den väggen är borta... hall och kök är U formad runt trappan, med stora dörrlösa öppningar mot den mörka(påbild) hallen.

den sockelradiatorn såg intressant ut, törs inte kolla priset justnu bara så jag får mardrömmar... :)


Fast... måste man köra elfläkten på dem, eller kan dom funka utan fläkt? vill inte ha massa onödigt oväsen..annars får jag överväga be elektrikern sätta något uttag där.. hum..


*argh 5-8000kr* mardrömmar ett faktum..
 
Redigerat:
Kickspacen är en fläktkonvektor och kräver således el. Dock låter de tangetialfläkar som sitter i dem väldigt lite om du inte kör på högsta flakthastighet.
Hittade en gammal offert på 5,5 kilo pengar per styck...

Är du osäker så förbered för en kickspace men sätt in den i efterhand om värmespridningen inte räcker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.