Hej

När i byggprocessen brukar man montera upp trappan. Gör man detta ganska sent antar jag eftersom man antagligen vill lägga golvet innan man sätter trappen, eller har jag fel?
 
Hej,
Jag kan tänka mig att det skiljer en del mellan olika husfabrikanter och oxå hur trappan leveraras.
Vi bygger ett TH och snickarna kommer montera trappan i slutet på denna veckan och då är det ca 5 veckor kvar till slutbesiktning ;D.
När jag frågade om trappan tidigare sa snickarna att om trappan levereras färdigbyggd så brukar de installera den tidigare då den är bra skyddad av transport embalage, när de platsbygger trappan så försöker de göra det så sent som möjligt för att undvika att trappan får skador under byggtiden.
 
Vi skall flytta in sista april, trappen kommer den 12, skall då monteras och byggas in. det är meningen att allt på övervåningen då skall vara klart för det är inte meningen att byggarna skall springa i trappen.

Så är det för oss ;)
 
Som sagt...så sent som möjligt för att undvika skador. ;)
 
Behöver golvet monteras innan man sätter dit trappan?
 
Finns det någon bra trapptillverkare?

Om man nu tar smålandsvillan så gillar jag inte den tråkiga trappan...bör väl gå att montera annan där?
 
Vårt golv lades innan trappan sattes upp eftersom trappan står på golvet.
 
Vi har byggt ett Kungshus och trappan är av märket Snickarlaget, typ Classic. Jättefin!
 
Mastermind skrev:
Vårt golv lades innan trappan sattes upp eftersom trappan står på golvet.

Men sitter inte trappan fast i betonggolvet? (om man nu har det)
 
Calle_L skrev:
Hej

När i byggprocessen brukar man montera upp trappan. Gör man detta ganska sent antar jag eftersom man antagligen vill lägga golvet innan man sätter trappen, eller har jag fel?
Ofta har man en grovt tillsnickrad trappa fram till slutet av byggnationen, för att inte skada den riktiga trappan.
 
Vi bygger stommen ganska tidigt och klär in den mot slutet. Säkert, billigt och snyggast. ;)

mvh
David
 
Cilla-Niclas skrev:
om trappan levereras färdigbyggd så brukar de installera den tidigare då den är bra skyddad av transport embalage
Gällde nog inte för vår trappa.
När den kom till huset hade transportfirman släpat den i marken på alla möjliga håll och kanter. Alla hörn (jo, jag menar verkligen alla) var borta, intryckta eller avskavda. Skaderapport var skriven, men ärendet är inte färdigt ännu.
Trappan monterades precis före inflytt, av olika orsaker.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.