Jag ska byta tak här hemma. Kommer att sätta upp listat takpapp. Är det någon som vet om man borde sätta upp "mögelstopp"? När man sätter upp övriga taksorter så monterar man ju en mögelstopps-ventil mellan varje takstol, men här sitter ju ytpappen direkt mot underlagspappen. Då får jag ju en ventil som syns utifrån, det blir ju inte snyggt. Men funktionen borde ju gå före det estetiska här.

Tips eller tankar någon?
 
janwide
Vad har du för tak nu?
Har du kallvind / inredd vind?
Isolering i tak eller golvbjälklag?
Några problem med fukt eller påväxt?
 
Redigerat:
Det är ett gammalt hus, oinredd vind just nu. Längst in är där spåntak, sen ett väldigt gammalt listat papptak, sen betongpannor utanpå det.
Allt ska bort och jag ska upp med ny råspont, underlagspapp sen listat papptak.
Jag har inget problem med fukt, vill egentligen ha öppet upp i nock men om det är mögelstoppsventilerna som avgör det så vet jag inte riktigt...
Och allt ska isoleras såklart...
 
janwide
För att återgå till ursprungsfrågan så tycker jag inte att du ska sätta in mögelstoppers. Att man gör det vid övriga taksorter vill jag inte hålla med om.
Jag tycker också att du ska ta en funderare över helhetslösningen med ev. öppet till nock, isolering och annat innan du bestämmer takets utformning. Lägger du bara om det befintliga taket behåller du ju grundkonstruktionen. Och eftersom du inte har några problem med fukt bör du inte förändra något.
Om du däremot öppnar till nock eller tilläggsisolerar bjälklaget förändrar du fuktförhållandena och bör tänka efter hur du ska isolera och lösa ventilationen.
Sök på forumet det finns massor av trådar om detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.