Hej!
Har just flyttat till en gammal lägenhet (har ett par år kvar till hus dessvärre ;P) och skall snart koppla in internet härhemma. Men där har vi ett problem, förstajacket sitter på fel ställe... o jag förstår inte riktigt hur jag skall koppla för att få till detta! Jag har aldrig varit med om en liknande inkoppling av jacken, varför jag vänder mig till panelen :)

Såhär är det;
I hallen, där förstajacket borde vara, har jag inkommande teleledningar genom väggen till ett vanlig väggfast jack. Två smala jeffla trådar kommer där, en vit och en svart, ser ut som de suttit sen medeltiden.
I detta jacket sitter det därefter en vanlig skarvpropp. Inuti skarvproppen är två fyrledare inkopplade (dessa kommer också ut ifrån väggen i samma hål som ovan), följande fäger finnes:


  • Grön 1 - ej inkopplad
  • Blå 1 - ej inkopplad
  • Vit 1 - höger nedre
  • Svart 1 - vänster nedre
  • Grön 2 - ej inkopplad
  • Blå 2 - ej inkopplad
  • Vit 2 - höger nedre
  • Svart 2 - vänster nedre
I resterande jack i lägenheten sitter alla fyra färger inkopplade på en 4-polig kontakt som sedan sitter fast på ett mindre kretskort i jacken. Har ej skruvat bort så mkt så jag kan se baksidan på "kretskorten"...

Drar jag ur denna skarvpropp ur förstajacket har jag bara signal på telefonen om den är inkopplad där skarvproppen brukar sitta. Således är skarvproppen "två skarvsladdar" till de andra uttagen i lägenheten.

Kan någon förklara för mig följande; Hur ska jag koppla detta ifall jag vill flytta mitt första telejack till något av de andra två jacken?

Tack!

Mvh
Per
 
Redigerat:
Du har bara ett jack i orginal i lägenheten som du förklarar det och du har således endast två trådar in till lägenheten.
Nu kör inte jag internet över telelinan så jag vet ärligt talat inte om det räcker med två trådar och någon typ av spliter eller om man måste ha fyra trådar in.
Du får ringa nätägaren och kolla, säg att du har endast ett jack där en kabel med endast två trådar är inkopplad på, sen förklarar dom resten.
 
Okej så den här skarvproppen som sitter i "mitt enda jack" är alltså nån form av efterinstallation? (detta jack är det enda som är utanpåliggande - övriga jack är inne i väggen..)
 
Redigerat:
Jag rekommendera att du går in till en radio/tele butik och kollar om de har någon serviceperson som kan koppla och dra om dessa jack, tar antagligen inte mer än 1 timme att utföra dragning och koppling, pris kanske 350-500 kr timmen + material.
 
Steffeman skrev:
Jag rekommendera att du går in till en radio/tele butik och kollar om de har någon serviceperson som kan koppla och dra om dessa jack, tar antagligen inte mer än 1 timme att utföra dragning och koppling, pris kanske 350-500 kr timmen + material.
Eller om man ska köra telias internet så skickar dom ut en gratis så att första jacket funkar som det ska......sen kan man kasta ut kabel själv, antingen på "riktigt" vis eller med skarvkablar.

Nu vet jag inte hur stor lägenheten är men det tar garanterat mer än en timme att dra vidare till andra rum, man ska över och runt dörrposter, borra genom väggar osv osv. Om man nu ska göra det riktigt alltså. Kabeln är däremot billig.
 
KoolaVippen skrev:
Okej så den här skarvproppen som sitter i "mitt enda jack" är alltså nån form av efterinstallation? (detta jack är det enda som är utanpåliggande - övriga jack är inne i väggen..)
Eh...vänta här nu....uttaget i hallen är utanpåliggande menar du? Kan du se var kabeln kommer ifrån?
De andra uttagen är infällda i väggen då alltså och i så fall när du lossar uttagen kommer det någon kabel inne i väggen till något av dessa uttag?

Låter lite som att det är ett "bakvänt" telesystem, typ att dom kört comhem telefoni med inkommande genom modemet och sen vidarekopplat till de andra uttagen.....eller nått.
 
Jag är juh kraftigt allergisk mot utanpåliggande kablar så några sådana kommer inte på fråga; dra nytt i befintliga rör däremot kan vara aktuellt - något jag själv övervägt (går det?). Dock när jag dragit i de trådar som finns här och där har det känts enormt stumt! Kan knappt rubba kablarna, vilket minst sagt känns jobbigt...
 
Glufsglufs skrev:
Eh...vänta här nu....uttaget i hallen är utanpåliggande menar du? Kan du se var kabeln kommer ifrån?
De andra uttagen är infällda i väggen då alltså och i så fall när du lossar uttagen kommer det någon kabel inne i väggen till något av dessa uttag?

Låter lite som att det är ett "bakvänt" telesystem, typ att dom kört comhem telefoni med inkommande genom modemet och sen vidarekopplat till de andra uttagen.....eller nått.
Uttaget i hallen är utanpåliggande - ja. Kablarna till detta kommer precis bakom jacket, dvs alla 3 paren svart/vit plus två par grön/blå grupperade som tidigare beskrivits.. övriga jack kommer kabeln inne i väggen (ovanifrån) och jacken sitter "försänkta i väggen" precis som vilket eluttag/lampknapp som helst.

Jag tyckte det var mkt lustigt när jag började pula o dona med det här... :O
 
Då har di inkommande i hallen och någon har vid något tillfälle fällt in rör och dragit runt lite nytt eget. Hur gammal är lägenheten och är det plast i dom infällda dosorna rören?

Eller ta ett par bilder och lägg ut.
 
Om du vill flytta första jacket till t.ex. andra så behöver du dra om kabeln till en med tre par. Ett par som kopplas på inkommande och går vidare till andra jacket, ett par som går från det jacket och tillbaka till det gamla första jacket, in där och sedan vidare till tredje jacket.

Fast bilder på härligheten skadar inte. :)

//Patrik
 
Redigerat:
Glufsglufs skrev:
Du har bara ett jack i orginal i lägenheten som du förklarar det och du har således endast två trådar in till lägenheten.
Nu kör inte jag internet över telelinan så jag vet ärligt talat inte om det räcker med två trådar och någon typ av spliter eller om man måste ha fyra trådar in.
Du får ringa nätägaren och kolla, säg att du har endast ett jack där en kabel med endast två trådar är inkopplad på, sen förklarar dom resten.
Ett abonnemang har väl alltid bara två trådar in.
Så ADSL funkar fint på det.

//Patrik
 
Sådär, nu har jag tagit kort på hur det ser ut i hallen o i sovrummet. Ursäkta kvaliten, taget med min mobil... har ingen bättre kamera för tillfället.

Att någon stoppat in egna rör i väggarna verkar konstigt (men ändå mest troligt) då det är tegelväggar? Lägenheten är byggd 1946.

Edit; Såg också att den tråd jag tidigare benämnt som svart visst var blå och att den jag kallade för blå visst var lila... hoppsan haha. :)
 
  • jacket i ballen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • trasigt jack i ballen.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • jack i sovrummet.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ja, det ser ut som att du har inkommande i hallen och sen är det vidare "skarvat" till dom andra uttagen som någon fällt in under lite modernare tid.
 
Så om jag vill flytta förstajacket gör jag hurdå? :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.