Hej
har precis blivit med hus och det i form av en sommarstuga.
denna skall renoveras och fixas till och här kommer frågan. vad för typ av rullgardiner behövs för att skydda insidan av huset mot att solblekas dom långa perioder vi inte är där?
behövs mörkläggningsgardiner eller går det bra med rullgardin i säg vanligt bomullstyg? det stoppar solstrålarna men inte ljuset.

tack på förhand Emman
 
Jag är inte riktigt med var för du ska skydda insidan så pass mycket räcker det inte med att du lägger ett lakan över de möbler som du är rädd om?

Annars tror jag det räcker med vanliga rullgardiner, som då tar den största smällen.
 
jag har sett hur andra hus solbleks och tycker det känns väldigt trist. frågan är vad som behövs för att slippa solblekningen. krävs mörker eller räcker det med att ta bort solstrålarna men inte ljuset?
 
Isf är det mörkergardiner som gäller... Även om en tyg gardin bara släpper igenom s.k ljus så är det fortfarande solstålar...
 
Det finns annars skydd som man sätter på fönstret som sägs avskärma det skadliga strålarna...men de ger ju inget insynsskydd och i en sommarstuga kanske man vill minimera insyn då man inte är där..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.