Jag har ingen annan erfarenhet än att jag såg deras monter på NordBygg, men jag har varit inne och tittat på deras hemsida och har lite kommentarer:

Det här är tydligen viktigt för dem:
"Lammi stenhus - det mest massiva på marknaden!"
Hur man kan påstå att det är mer massivt än lättbetong, där det inte finns något annat i än just lättbetong, kan jag inte förstå. (gäller också maxit DSM)
Sedan anger de ju ett trevligt u-värde på 0,19 men de anger inte hur mycket cellplast det är (då blir det lätt att kolla om det är rimligt)
Jag gillar denna princip, klart mycket bättre än cellplastblock med betongen i mitten, här får man ju en riktig tung stomme.
De skriver också:
"stenmaterialets höga värmeackumulerande förmåga (4 ggr så bra som leca /lättbetong)"
Detta är för visso sant men det är ytterst sällan men har möjlighet att använda hela betongens större värmelagringskapacitet - det viktiga är att ha så stor tung yta som möjligt exponera mot rummet (inga gipsskivor eller invändiga reglingar)
 
LyckeKonsult skrev:
Hur man kan påstå att det är mer massivt än lättbetong, där det inte finns något annat i än just lättbetong, kan jag inte förstå. (gäller också maxit DSM)
Sedan anger de ju ett trevligt u-värde på 0,19 men de anger inte hur mycket cellplast det är (då blir det lätt att kolla om det är rimligt)
Jag gillar denna princip, klart mycket bättre än cellplastblock med betongen i mitten, här får man ju en riktig tung stomme.
Brasklapp: Är lite trött o sliten, så om jag uppenbart har missuppfattat alltihop, så får ni ha överseende...


Men iaf... Cellplast???

Man använder väl inte cellplast överhuvudtaget när man bygger med lättbetong? jag har iaf fått uppfattningen att en normal lättbetongvägg i genomskärning består av puts/lättbetong/puts, eller möjligen puts/lättbetong/gipsskiva. En av fördelarna med lättbetong är att ingen annan isolering behövs.

/
 
Visst har jag överseende... eller också skrev jag så invecklat så att jag snubblade på mig själv...
Lammi påstår att de är det mest "massiva" som finns - detta trots att det betår av platsgjuten betong och en kärna av cellplast.
Lättbetong (och massiv lättklinker - typ DSM) är vad jag kallar massivt material då det inte innehåller något annat.
Så din slutsats är helt riktig... men använd bara lösningen puts - lättbetong - puts!
 
Massivt och massivt med lättbetong (lb)...

Var inne på lb från början, efter att ha lyssnat på flera säljare.

Till att börja med avrådde min konstruktör att bygga med det. Han hade flera bilder på hur det kan se ut efter några år... Ingen rolig syn. Såg ut som spruckna sockerbitar som fallit isär. Knappast massivt om det är tålighet och styrka vi talar om.

Vad gäller U-värde så behövs det ändå EPS på utsidan om du inte vill elda för kråkorna.

Lammi med EPS i mitten kan också vara farligt om kondens uppstår. EPS ytterst och puts direkt utanpå EPS är det bästa (dock inte det enklaste).

Skalblock ifyllda betong kan du använda till såväl källare som övriga plan. Och väggarna kan definitivt kallas massiva om det är tålighet vi talar om, även med EPS på utsidan. Armering kan läggas både vertikalt och horisontellt (klarar höga jordtryck).
Värmetrögheten är mycket god (om EPS ej läggs på insidan som en del prefab tycks göra).

Är det homogenitet du syftar på så är en naken lb-vägg det. Men du ska väl åtminstone ha puts på utsidan?
 
Ang Lammi block
"Om kondens uppstår" för mig verkar det otroligt att kondens skulle kunna uppstå inne i väggen, om den är fylld med betong finns ju inget utrymme för fuktig luft !? :-/
 
Ganska troligt att så kan ske enligt min konstruktör, som just nu har samarbete med KTH ang just dessa frågor.

Jag syftar då på blocken med EPS i mitten.
 
annika_01 skrev:
Lammi med EPS i mitten kan också vara farligt om kondens uppstår. EPS ytterst och puts direkt utanpå EPS är det bästa (dock inte det enklaste).
Sven A skrev:
Ang Lammi block
"Om kondens uppstår" för mig verkar det otroligt att kondens skulle kunna uppstå inne i väggen, om den är fylld med betong finns ju inget utrymme för fuktig luft !? :-/
annika_01 skrev:
Ganska troligt att så kan ske enligt min konstruktör, som just nu har samarbete med KTH ang just dessa frågor.

Jag syftar då på blocken med EPS i mitten.
Jag har ingen praktisk erfarenhet av Lammi och inga specifika kunskaper om dessa block, men rent teoretiskt måste man väl kunna anta att det är EPS:en som är det diffusionstätaste materialet och det är mot insidan av EPS som eventuell kondens borde uppstå i så fall? Samtidigt är det ju EPS:en som utgör huvuddelen av isoleringen! Hur kan det då vara värre att placera EPS i mitten av väggen än att ha EPS ytterst!? (med ytterst menar jag på UTSIDAN av husväggen). Problemet borde väl bli större ju längre ut du flyttar ”diffusionsspärren”?

Håller med om att det låter lite konstigt med kondens i ett homogent material, med vatten kan kondensera i övergången mellan ”alla” material, med förhöjd fuktkvot som resultat. Möjligt att det till och med kan kondensera inuti ETT material om förutsättningarna är de rätta!? (rätta mig om jag har fel!!!)

 
annika_01 skrev:
Massivt och massivt med lättbetong (lb)...

Var inne på lb från början, efter att ha lyssnat på flera säljare.

Till att börja med avrådde min konstruktör att bygga med det. Han hade flera bilder på hur det kan se ut efter några år... Ingen rolig syn. Såg ut som spruckna sockerbitar som fallit isär. Knappast massivt om det är tålighet och styrka vi talar om.

Vad gäller U-värde så behövs det ändå EPS på utsidan om du inte vill elda för kråkorna.
Men "lb" antar jag att du menar lättbetong? Lättbetong har ju använts sen 30-talet i alla fall, så eventuella byggproblem med dessa bör ju vara lösta? Gör man fel så blir det problem med alla material. 365 mm lättbetong har värmeekonomi som är likvärdig med ett välisolerat trähus.
 
Håller med om att cellplasten måste vara det diffusionstätaste materialet i väggen. Hur stort är då problemet om vattenånga kondenserar mellan det innersta betong/lättbetong skitet och cellplasten?

Man måste väl anta att det under alla yttre omständigheter fortfarande är plusgrader så långt inne i väggen? Om inte kan det väl bli problem med frostsprängningar och inte minst att vägen i princip blir en enda stor köldbrygga. Men detta bör väl vara lika för alla hus med både sandwich och EPS lösningar?
 
Det skulle vara roligt att ta upp denna tråden igen.. Tre-Fyra år senare. Någon som har nya erfarenheter av dessa byggmaterialen ? Jag tittar själv på BEWI byggmaterial som erbjuder EPS/betong/EPS. Problem som Ni pratar om kommer ju först visa sig efter många år vilket kanske gör det svårt att utala sig i frågan. Du som skrev om KTH forskningen.. Har det hänt något ?
 
En till som är intresserad av just EPS-betong-EPS byggtekniken.
Någon som vet om det finns några tillgängliga forskningar om denna byggteknik?
Vilket material är bäst att bygga i?
 
Jag bor nu i hus med vaggar puts, armerad betong (20cm), puts. Trots att det aldrig kryper under noll utomhus sa kan jag meddela att det inte pa nagot satt er ett behagligt inomhusklimat. Kallt sa anda in i...! Pa sommrarna blir det en liten bakugn i gengald.
 
Tokyoboy skrev:
Jag bor nu i hus med vaggar puts, armerad betong (20cm), puts. Trots att det aldrig kryper under noll utomhus sa kan jag meddela att det inte pa nagot satt er ett behagligt inomhusklimat. Kallt sa anda in i...! Pa sommrarna blir det en liten bakugn i gengald.
Helt oisolerat alltså!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.