Hej
Jag och min sambo flyttade för drygt 4 månader sedan till vårt första hus. Detta är beläget bredvid en järnvägsträckning som legat där väldigt länge. Nu har Trafikverket dock fått för sig att de ska bredda spåret på vår sida av det befintliga spåret. Detta gör att det nya kommer väldigt, väldigt nära vårt hus. Finns det några klara regler för hur nära ett hus de får bygga nytt spår utan att de behöver köpa ut oss? Vilka rättigheter har jag som villaägare?

Om de slänger upp ett stort bullerplank. Hur nära får det stå och hur högt måste ett sådant vara för att bullret inte ska påverka oss mer än i dagsläget?

Hoppas på bra svar från er. Stort tack på förhand!

Mvh Daniel
 
Detaljerna vet nog Trafikverket.bäst.
 
Bottniabanan byggde så nära att det tog i, nåja man flyttade alla 5 husen på tomten 800 m, husägaren var iaf nöjd med den nya placeringen.

Protte
 
Kollegan har precis köpen kåk där det är 15 meter mellan närmaste ytterväg och banvallen.
Vem vill bo så och hur kan man köpa ett hus så nära tåget? Jaja det säger jag med. Han undrar själv vad han har gjort.
 
Du menar kanske dubbelspår, gör man spåret bredare kan inte de vanliga loken och vagnarna använda spåret. :)

Man planerar inte järnvägsbyggen från ett år till ett annat, så breddningen har nog varit på gång i några år. Ett tips är att kolla med trafikverket, som MH föreslog. Sen är det kanske värt att komma ihåg att det är betydligt lättare att flytta ett hus än en järnväg, så om det blir konflikt är det inte järnvägen som får flytta på sig.

När det gäller regler för bullerplank och annat vet jag inte vad som gäller. Den kan vara idé att kolla med trafikverket även om detta. Sen kan du ju prata med dina grannar. Jag antar att de är i ungefär samma sits.
 
Jag bor 50 meter från banvallen, men det är bara två tåg i timmen, än så länge... Det skakar lite i huset, men man vänjer sig alltid.

Vilken typ av järnvägstrafik är det? Går det mycket godstrafik? Jag har främst persontåg, dessa tenderar till att låta mindre än skramliga godsvagnar.

Annars får du se det som en möjlighet till att kräva nya fönster på huset.
 
Hos oss är det banverket som sköter bullerplank samt dubbelspårs utbyggnad.
Och (Johan&Ana) det är inte konstigare att bo nära järnvägen än att bo nära en starkt trafikerad väg med en massa långtradare.
Jag hade själv bara 11meter från husvägg till järnverksräls i mitt förra hus :p
Och ungefär lika långt på en annan sida av huset till vägen som passerade utanför.:S
Köpte huset på den tiden som banverket ville lägga ner järnvägen , slutade med att dom löste ut mig för att det skulle bli dubbelspår utan plankorsning.:)
 
Jo, jag menade dubbelspår :) Så som Trafikverket har berättat för oss så kommer deras bullerplank hamna 1-3 meter från vår infart och då har jag svårt att se att vi överhuvudtaget kommer in med bilarna. Det är just det jag söker svar på. Hur nära får de bygga ett sådant? Och hur högt får det vara? Det blir ju i så fall att vi inte ser något annat än ett stort plank utanför huset. Det är inte den utsikten vi köpte hus för, om man säger så :)
 
Står planket på er mark? Ersättning för förload utsikt blir svårt, kan ev. gå om de drar jvgen genom jungfrueligt landskap, men även det är inte säkert.
 
Nä, planket kommer inte stå på vår mark. Däremot kommer det stå så när att det nära på omöjliggör att vi kommer in till vårt hus. Vi har grannar på samtliga sidor av huset så alternativ infart går inte heller tyvärr.
 
Kan du rita ngn form av skiss?
 
Husvärdet lär väl sjunka också, får du ersättning för det?
 
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?ShowSatellite=false&SearchType=4

Detta är länken till karta på Hitta.se De har gett oss måtten som ska tillämpas och de är att från befintlig yttre räls (mot vårt hus) till det nya spårets yttre räls ska det vara 6 meter. Från den nya yttre rälsen ska det vara ytterligare minst 5 meters säkerhetsavstånd till bullerplanket. Och till sist så kommer visst bullerplanket ta 1-2 meters bredd i anspråk. Hur högt det kommer bli vet vi inte. Alltså är det ytterligare 12-13 meter från nuvarande yttre räls in mot vårt hus och tomt. Känns lite tajt! Sen är det ju det här med vibrationer och elektromagnetiska fält. Allt kommer verkligen väldigt nära oss och vi blir väldigt instängda.

Förresten så är vårt hus markerat med den blå pricken.

Tack för att ni försöker hjälpa oss!!! :)
 
Precis vad vi sa. Vi menade på att värderingen borde sjunka både om vi säger till en tilltänkt köpare (om vi skulle sälja nu) att de om ett par år ska bredda järnvägen. Och värdet borde även sjunka om vi försöker sälja efter att de färdigställt bygget. De menade på att värdet kanske ökar! "Det kommer ju gå fler tåg till och från orten". Värdet kanske ökar på de fastigheter som ligger några hundra meter bort men för vår det lär det minska. Garanterat!!!! Jag är är så jäkla arg på det här. Men med bla. annat er hjälp ska vi nog kunna hitta en lösning. Jag är ständig opptimist :)
 
Förresten, på kartan så är 3 cm 20 meter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.