Hej.
Kom hem i förrgår natt och märker att vattenpumpen går konstant.
Tänkte att den stannar väl snart men inte.
Slog av den på brytaren och då ser jag på trycket att det sjunker från ca 3,8bar till 2 på bara ett par sekunder.
Struntar i det då och sover.
Dagen efter försöker jag få igång pumpen men inget vatten kommer.
Ringer röris som inte har tid och komma men tipsar om bottenventilen.
Har bytt den idag samt slog i ca 5dl vatten i pumpen och nu pumpar den upp vatten, men kommer fortfarande inte upp i tryck samt tappar det fort om jag slår av pumpen.

Från brunn går ledningen till mitt hus där pumpen står och sedan vidare till grannens hus.
Har har ingen läcka inne och inte jag heller. Kranen till hans hus har kärvat ihop efter att ha suttit där i dryga 50år..

Om läckan är mellan brunn och pump, borde den inte få upp trycket då och sedan vara tvungen att starta igen direkt? Som det är nu så kommer den knappt över 3,7bar, ska upp till dryga 4.

Pumpen är från förra året.
 
Det där låter som en trasig backventil. När du säger att pumpen tappar tryck, menar du då hydroforen?

Mvh / Azkel
 
Bottenventilen är en backventil.
Ja, det är hydroforen som tappar tryck. Allt vatten rinner ur den.
Hällde vatten i pumpen och det stannar kvar iaf så utan tryck försvinner inget på sugsidan.
 
Det blir ju mycket lättare att felsöka on du kan stänga av vattnet direkt efter hydroforen.
Då ser du direkt om läckan finns på sug eller trycksidan. Så byt ut den fastrostade kranen
mot grannen. Det är ju ändå bra ur servicesynpunkt att ha en fungerande kran där.
 
Har idag lyckats fått ventilen till grannen att röra på sig. Och med den stängd så minskar inte trycket.
Så för min del så är det case closed.

Dock ska röris hit och få sätta dit lite ventiler. Troligtvis kommer grannen att skaffa egen pump nu då brunnen ligger på hans tomt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.