Hej!

Håller på och bygger ett garage.
På lunchen idag sade en god vän att man troligen måste ha dubbelgips i taket för att brandförsäkringen ska gälla.
Jag har bara satt osb-skiva och "under" den enkelgips i taket.
Men jag har full möjlighet att sätta dubbelgips just nu då taket inte är spacklat eller målat ännu.

Tacksam om någon kan säga om det är regel att man måste ha dubbelgips i ett garagetak för försäkringens skull.

Mvh
Fredrik
 
Om det är i källarplan på en bostad är det ju bara sunt förnuft att sätta dubbelgips. Vidbyggt garage utan inredd vind, vete fan.
Jag har dubbelgips och sprinkler i mitt källargarage. Mest för att det också är en verkstad för allt möjligt.
 
För det första behövs inte dubbla skivor alls utan det räcker med enkel enligt boverkets regler.

För det andra får du samma brandklassning av OSB + gisp som dubbel gips, dvs E60.
 
Missade att TS hade OSB under gipsen. Helt rätt.
 
Hej!
Kul med snabba svar!
Tackar!
Mvh
Fredrik
 
Jag sätter OSB + gips själv i min källardel som blir garage. Handläggaren på kommunen rekommenderade dubbla skivor men visste nog att det inte var ett krav eftersom han uttryckte sig så.
 
Om branden fått fäste i ett garage så kvittar det nog om man har enkel eller dubbel gips i taket.
Jag hade nog inte velat ha ett brandskadat garage att renovera....låt skiten brinna ner istället och bygg nytt...
Hade själv behövt en brand för att bli av med allt bråte som man samlat på sig genom åren....hihi
Bilen har inte kunnat vara där inne på läääänge,tyvärr.
Nu talar jag såklart om fristående garage med normal takhöjd och inget loft ovanför.
 
bempe skrev:
Om branden fått fäste i ett garage så kvittar det nog om man har enkel eller dubbel gips i taket.
Jag hade nog inte velat ha ett brandskadat garage att renovera....låt skiten brinna ner istället och bygg nytt...
Hade själv behövt en brand för att bli av med allt bråte som man samlat på sig genom åren....hihi
Bilen har inte kunnat vara där inne på läääänge,tyvärr.
Nu talar jag såklart om fristående garage med normal takhöjd och inget loft ovanför.
Nu är det ju inte garaget man ska brandskydda utan intilliggande byggnader.Brandklassningen är ju för att begränsa spridning (gips brinner dåligt). Eller tycker du att om garaget börjar brinna så är det lika bra att boningshuset får brinna ner också?

Edit: Alltså, brandskyddet byggs i garaget, men inte för att inte det skall brinna ner.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.